Transport - Budget 40 000kr

Nej, men vi vill fortfarande ha möjlighet att köra det med andra än min gamla dragbil. Våran nyare Skrot-Skoda samt ev. framtida dragbil kan inte dra mer än 1 500 kg på B-kort, även om min 850 kan det. Därför skulle vi isf bara typa det till 1 500 kg. Men pappa ska väga och fixa med släpet för att se vad det ens väger.
Du har ett kultryck på ca 50 kg också. De kilona går på bilens last, så det ger lite extra marginal.
 
Liten uppdatering:
Pappa känner ju folk åt höger och vänster som har div. roliga maskiner och prylar, bl.a. den där snurrande historien som börjat göra släpet blankt igen. Då ju pappa är i 60 års åldern och hans kompisar (minst) likaså, har de som fortfarande jobbar lång erfarenhet av vad de (än) pysslar med. Så nu i dagarna hade pappa varit i kontakt med en bekant som jobbar i (den allmänna) släpvagnsbranschen, (vilken även bl.a. hjälpte oss med parkeringsbromsen på det gamla släpet förra året), angående viktproblematiken på detta släp. Denna gubbe hade en våg som pappa fick låna. Denne vägde in släpet på 888 kg vad jag förstod det som, inkl. all inredning men exkl. spån och mina lösa pryttlar.

Det gör alltså att man kan lasta 572 kg i släpet, +35 kg om man utgår från att H.Hs vikt på mellan 535-540 kg stämmer. Säg att dessa 35 kg ändå inte skulle vara nog, utan man har lite pryttlar i osv. så man kommer upp i säg 580 kg. Då ger dessa 8 kg en överlast på 0.5%. Och detta är alltså med ett stort eventuellt framför, "worst case scenario" typ. Absolut ingenting som skulle vara reguljärt, utan om vi säg packade med extra hö och lite extra utrustning (som inte fått plats i bilen!) för att vi skulle åka lite längre någon gång etc.

Om vi skulle typa upp släpet, skulle det bli +40 kg, dvs. till 600kg lastvikt och 1 500 kg totalvikt. Kompisen sa att detta ordinarie hos honom kostade ungefär 9 000 kr, men att han hade kunnat ge oss ett kompispris på 7 500 kr. Dock menade han att det var totalt ovärt, och ingenting han rekommenderade oss i första hand. Han menade att 35 kg ändå var en helt okej marginal. Om man utgår från dessa 580 kg som ett undantags/eventual-scenario, och med i bakhuvudet att bilen ändå får dra 1 600 kg (+140 kg) på B-kort sa han följande: Lagar är till för att följas. Man ska inte åka runt med olagliga släpkombinationer och last-övervikt på reguljär basis. Absolut inte! Däremot sa han att det för det första var olika bötesbelopp beroende på hur stor överlasten var. 1-20%: inte jättehögt, men väl böter. 21-50%: högt. +50%: Olovlig körning, morsning och goodbye med körkortet. Däremot sa han också, för det andra, att han inte under sina alla år i den här branschen, hört någon som ens fått böter för mindre än 1% överlast. 2.5% var det lägsta han hört. Så om vi vid något väldigt enstaka tillfälle kör med säg 575-580 kg last, vilket ger en överlast på 0.3-0.5%, menade han att vi inte skulle gråta oss blodiga över det. Är ekipaget i övrigt helt trafiksäkert, och bilen får dra betydande mer på aktuell körkortbehörighet (i detta fall +140 kg), så är det är ingen som kommer jaga än för några tiondels procent/en handfull kilos överlast. "Regler är till för att följas, men det där är rent paragrafrytteri i sådana fall" som han tydligen hade uttryckt det.

Detta är förvisso andrahandsuppgifter som pappa återberättat för mig, som kompisen sa till honom. Så om detta är 100% överensstämmande med verkligheten ang. priser och lagar m.m. låter jag vara något osagt. Däremot låter det, åtminstone i mina öron, inte orimligt på något sätt, och jag känner mig trygg med ovanstående.
 
Liten uppdatering:
Pappa känner ju folk åt höger och vänster som har div. roliga maskiner och prylar, bl.a. den där snurrande historien som börjat göra släpet blankt igen. Då ju pappa är i 60 års åldern och hans kompisar (minst) likaså, har de som fortfarande jobbar lång erfarenhet av vad de (än) pysslar med. Så nu i dagarna hade pappa varit i kontakt med en bekant som jobbar i (den allmänna) släpvagnsbranschen, (vilken även bl.a. hjälpte oss med parkeringsbromsen på det gamla släpet förra året), angående viktproblematiken på detta släp. Denna gubbe hade en våg som pappa fick låna. Denne vägde in släpet på 888 kg vad jag förstod det som, inkl. all inredning men exkl. spån och mina lösa pryttlar.

Det gör alltså att man kan lasta 572 kg i släpet, +35 kg om man utgår från att H.Hs vikt på mellan 535-540 kg stämmer. Säg att dessa 35 kg ändå inte skulle vara nog, utan man har lite pryttlar i osv. så man kommer upp i säg 580 kg. Då ger dessa 8 kg en överlast på 0.5%. Och detta är alltså med ett stort eventuellt framför, "worst case scenario" typ. Absolut ingenting som skulle vara reguljärt, utan om vi säg packade med extra hö och lite extra utrustning (som inte fått plats i bilen!) för att vi skulle åka lite längre någon gång etc.

Om vi skulle typa upp släpet, skulle det bli +40 kg, dvs. till 600kg lastvikt och 1 500 kg totalvikt. Kompisen sa att detta ordinarie hos honom kostade ungefär 9 000 kr, men att han hade kunnat ge oss ett kompispris på 7 500 kr. Dock menade han att det var totalt ovärt, och ingenting han rekommenderade oss i första hand. Han menade att 35 kg ändå var en helt okej marginal. Om man utgår från dessa 580 kg som ett undantags/eventual-scenario, och med i bakhuvudet att bilen ändå får dra 1 600 kg (+140 kg) på B-kort sa han följande: Lagar är till för att följas. Man ska inte åka runt med olagliga släpkombinationer och last-övervikt på reguljär basis. Absolut inte! Däremot sa han att det för det första var olika bötesbelopp beroende på hur stor överlasten var. 1-20%: inte jättehögt, men väl böter. 21-50%: högt. +50%: Olovlig körning, morsning och goodbye med körkortet. Däremot sa han också, för det andra, att han inte under sina alla år i den här branschen, hört någon som ens fått böter för mindre än 1% överlast. 2.5% var det lägsta han hört. Så om vi vid något väldigt enstaka tillfälle kör med säg 575-580 kg last, vilket ger en överlast på 0.3-0.5%, menade han att vi inte skulle gråta oss blodiga över det. Är ekipaget i övrigt helt trafiksäkert, och bilen får dra betydande mer på aktuell körkortbehörighet (i detta fall +140 kg), så är det är ingen som kommer jaga än för några tiondels procent/en handfull kilos överlast. "Regler är till för att följas, men det där är rent paragrafrytteri i sådana fall" som han tydligen hade uttryckt det.

Detta är förvisso andrahandsuppgifter som pappa återberättat för mig, som kompisen sa till honom. Så om detta är 100% överensstämmande med verkligheten ang. priser och lagar m.m. låter jag vara något osagt. Däremot låter det, åtminstone i mina öron, inte orimligt på något sätt, och jag känner mig trygg med ovanstående.
Jag förstår också att ni inte väger om den för så lite.
För egen del hade jag velat väga hästen så att jag vet att mina siffror stämmer. Jag hade inte velat riskera en obehaglig överraskning, och jag litar inte på sådana viktband.
Jag hade också velat känna mig säkrare på hur mkt extra jag kan lasta, något som ju är omöjligt att veta om jag inte har en säker vikt på hästen :)
 
Om det är ett bra köp eller ej beror på dels om det är av den årsmodell och färg som är drabbat av vinylsläpp? (Samma grå som Thule, och samma produktionsfel där plasten släpper från väggarna) Har det inte börjar släppa ännu är det bara en tidsfråga. Så isåfall skall man köpa en som inte är grå, eller är nyare, eller där någon redan gjort slitjobbet med att ta bort all vinyl och renovera väggarna.

Jag tycker att det är lite sisådär med enhästars. Ser faktiskt inget positivt med det alls, förutom den lätta totalvikten kanske.
Skulle du någonsin vilja vara borta en längre period, t.ex. meeting eller läger och behöver ha packning med dig betyder det att du måste lasta in allt i bilen. Och tävlingsskåp och höbalar är halvkul att ha i en bil - oavsett bilens övriga skick.

Du har en ok budget, och du har ett fungerande släp i dagsläget. I ditt fall hade jag väntat på att rätt släp dök upp. :)
Jag köpte ett grått Ringo Star i höstas som var omlackerat (eller vad det kallas på släp) Väldigt fräscht. Tyvärr glömde säljaren att säga att baklämmen inte var omlackerad och se där..Äldsta hästen bestämde sig för att galoppera ut baklänges vid ett tillfälle och då sprack färgen längst ner..Övriga släpet är jättefint men jag lär få göra om baklämmen själv..:meh::wtf:
 
Vi har bestämt oss för att uppdatera Råttan till något bättre och modernare.
Men vi vet inte riktigt vad vi vill ha för släp, eller vilka märken av tänkta årsmodeller som är bra.
Det vi vill ha:
- Boggie.
- Totalvikt max 1 500 kg.
- Lastvikt minst 600 kg.
- Möjlighet att köra brett alt. 1-1½ hästarsmodell.
- Pris max 40 000 kr.
- Tänkt årsmodell-spann 2005-2010.

Det som verkar finnas mycket ute på marknaden är div. svenska märken. Star Trailer och Thule finns det mycket av, sedan en del Ifor W, Trane och VV. Men vilka av dessa är bäst, om vi pratar årsmodell 2005-10 och en budget på 40k? Vilka har bäst åkcomfort? Mest släp för pengarna?
Ett IFW enhästars hade jag försökt hitta.
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 633
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 951
Senast: ElAmir
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 612
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp