Transport för bomhoppare

Thera

Trådstartare
Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera.

Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i Danmark, så efter typ 200 meter hoppade hon över bommen. Efter mycket om och men fick vi ner henne, veterinären kom och gav henne lugnande, sen gick det ganska bra.

I onsdags skulle vi åka igen, band henne superkort, men ändå lyckades hon hoppa över direkt, fick ner henne tack vare panikutlösningen.

Band henne ännu kortare och körde vidare, då rätt var det var hade hon lyckats få av sig grimman, krypa under bommen, runda mellanväggen och ställa sig bakochfram på andra sidan. 🫣

På väg hem gjorde hon flera försök att hoppa men lyckades inte. Däremot var hon totalt panikslagen och nästan hyperventilerade. 🫤

Nu behöver jag införskaffa en egen transport för att lastträna och behöver alla tips jag kan få.

Funderade lite på en sån där de åker baklänges, men de är ju sjukt dyra. Och nån lösning utan bom fram, typ med hel vägg istället finns inte väl?

Behöver i alla fall nåt stabilt, med panikbom. (Först tänkte jag ha med fronturlastning, men det kanske är dumt om hon lär sig att det går att komma ut åt det hållet..)

Helst under 50 000 begagnat. Och har nån några andra tips på hur man löser sånt här så är jag jättetacksam! 🙏🏻
 
Hade en ponny som hoppade bommar för många år sedan, så pass att jag fick ta hjälp av brandkåren vid ett tillfälle (och då få ut henne via skötardörren, tack och lov för bred dörr och liten häst).
Hon slutade när hon fick hösegel framför sig och tussar i öronen.

När jag köpte eget släp blev det med panikbommar som kan lösas utifrån trots vikt på, samt fronturlastning för att kunna få ut en häst som fastnat framför bommen (så som hon gjorde när brandkåren fick rycka ut). Det har gjort mig betydligt lugnare och även det är fördelaktigt för hästen inför resa.
 
Jag kör mina bomhoppare baklänges i vanligt släp.
Jag tar ur mellanväggen och binder hästen i ena bakre hörnet på transporten.

Jag har tänkt tanken, men vad händer om du behöver panikbromsa, kan hästen halka under frambommen då?

Kanske kan palla upp med balar eller nåt där fram ifall att?
 
Hade en ponny som hoppade bommar för många år sedan, så pass att jag fick ta hjälp av brandkåren vid ett tillfälle (och då få ut henne via skötardörren, tack och lov för bred dörr och liten häst).
Hon slutade när hon fick hösegel framför sig och tussar i öronen.

När jag köpte eget släp blev det med panikbommar som kan lösas utifrån trots vikt på, samt fronturlastning för att kunna få ut en häst som fastnat framför bommen (så som hon gjorde när brandkåren fick rycka ut). Det har gjort mig betydligt lugnare och även det är fördelaktigt för hästen inför resa.

Min har tack och lov inte kommit över utan fastnat med bommen bakom frambenen, men det är läskigt nog.

Tack för tips, då är det ju faktiskt inte fel med fronturlastning, även om man inte använder den!
 
Jag fick faktiskt tips om det när vi väl var på premieringen!
Man behöver sätta den rätt långt ner väl?
Deras sitter precis som man sätter den på en ko eller hur man ska förklara. Det säger att det hade inte klarat sig utan halsring för han är både stor och tung när han slängt sig över bommen 😬 Vi använder det på unghästar när det åker i början.
 
Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera.

Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i Danmark, så efter typ 200 meter hoppade hon över bommen. Efter mycket om och men fick vi ner henne, veterinären kom och gav henne lugnande, sen gick det ganska bra.

I onsdags skulle vi åka igen, band henne superkort, men ändå lyckades hon hoppa över direkt, fick ner henne tack vare panikutlösningen.

Band henne ännu kortare och körde vidare, då rätt var det var hade hon lyckats få av sig grimman, krypa under bommen, runda mellanväggen och ställa sig bakochfram på andra sidan. 🫣

På väg hem gjorde hon flera försök att hoppa men lyckades inte. Däremot var hon totalt panikslagen och nästan hyperventilerade. 🫤

Nu behöver jag införskaffa en egen transport för att lastträna och behöver alla tips jag kan få.

Funderade lite på en sån där de åker baklänges, men de är ju sjukt dyra. Och nån lösning utan bom fram, typ med hel vägg istället finns inte väl?

Behöver i alla fall nåt stabilt, med panikbom. (Först tänkte jag ha med fronturlastning, men det kanske är dumt om hon lär sig att det går att komma ut åt det hållet..)

Helst under 50 000 begagnat. Och har nån några andra tips på hur man löser sånt här så är jag jättetacksam! 🙏🏻
Det finns ju många aspekter kring att lära sig åka. En säker transport som inte går att ta sig ur på eget bevåg och som rullar stabilt och är väl ventilerad. En trygg, åkvan kompis som kan åka med i början och ge stöd. En lugn lastning med mycket beröm, ev utan att åka i början. En lugn körning utan häftiga inbromsningar eller svängar. Lagom långa åkturer. Osv. Se det ur alla synvinklar för att hästen ska känna sig trygg och slappna av.
 
Utöver lastbil så känns det väl som att man ska hjälpa hästen att känna sig lugn och trygg i transporten? Om hon är så uppstressad så kanske det är därför hon hoppar?
Sen vad som stressar henne är ju svårt för oss att veta, kan ju vara allt från ovana, körning, ljud, transporten i sig, vill ha sällskap etc.
 
Det finns ju många aspekter kring att lära sig åka. En säker transport som inte går att ta sig ur på eget bevåg och som rullar stabilt och är väl ventilerad. En trygg, åkvan kompis som kan åka med i början och ge stöd. En lugn lastning med mycket beröm, ev utan att åka i början. En lugn körning utan häftiga inbromsningar eller svängar. Lagom långa åkturer. Osv. Se det ur alla synvinklar för att hästen ska känna sig trygg och slappna av.
Utöver lastbil så känns det väl som att man ska hjälpa hästen att känna sig lugn och trygg i transporten? Om hon är så uppstressad så kanske det är därför hon hoppar?
Sen vad som stressar henne är ju svårt för oss att veta, kan ju vara allt från ovana, körning, ljud, transporten i sig, vill ha sällskap etc.

Vi har tränat på att lasta flera gånger utan problem, men jag måste köpa en egen för att kunna fortsätta träna.

(Jag räknar inte med att någon här ska kunna förklara varför hon hoppar, och jag räknar inte heller med nån quick fix.)

Angående kompis i transporten hade iaf inte jag varit jättesugen på att låna ut min häst till att vara sällskap åt en dylik vilde, men tanken är ju god.

B-kortare hade varit ett alternativ, men närmaste att hyra är typ 15 mil bort och det blir nog omöjligt eftersom vi kommer behöva öva massor av gånger.
Leasa hade funkat en övergångsperiod, men för eller senare bör hon ju kunna åka vanlig transport.
 
Har kollat på Ifor Williams, nån som vet om de är stadiga?

Boj vs Thule?

Funderar också på om 1,5-hästars är bättre?
 
Har kollat på Ifor Williams, nån som vet om de är stadiga?

Boj vs Thule?

Funderar också på om 1,5-hästars är bättre?
Ifor är jättebra, jag vet många hästar som vantrivs i andra transporter som gärna åker ifor.
Jag har en ifor 1,5-hästars, väldigt nöjd😊

Men du kanske skulle satsa på någon variant utan bom? Tex fautras där de står diagonalt?
Eller ume b50 där de står baklänges?
 
Diagonallastat släp hjälpte vännens bomhoppare.
En annan stod snällt först när den fick ett baklängessläp.

Helbrett så den kan ställa sej snett?
 
Om jag som problemlösare ska jobba med bomhoppare vill jag helst ha en trailer som man kan strippa helt på inredning.
Man vill kunna röra sig fritt där inne och kunna se till att hästen rör sig.
I övrigt är det typ lite skit samma vad det är för trailer så länge det har panik-bom för senare bruk. Och att det inte har fronturlastning.
Så det är mina tips. Och att du letar upp en riktigt bra och rutinerad problemlösare som jobbat med sådana här fall mycket tidigare.
 
Min har tack och lov inte kommit över utan fastnat med bommen bakom frambenen, men det är läskigt nog.

Tack för tips, då är det ju faktiskt inte fel med fronturlastning, även om man inte använder den!
Jag lastar aldrig ut häst genom fronturlastningen (men det är praktiskt när man kör prylar ibland!), men som sagt skönt att veta att jag kan öppna och få ut hästen om det skulle skita sig på motsvarande sätt igen 👍
 
Jag har tänkt tanken, men vad händer om du behöver panikbromsa, kan hästen halka under frambommen då?

Kanske kan palla upp med balar eller nåt där fram ifall att?
Min frambom är utbyggd neråt som en liten vägg.
Jag kan försöka ta en bild på det.
Så det fungerar bra att sätta rumpan mot den för att parera.
 
Hönät har funkat sista gångerna för min hoppare.
Under längre resor sederas hon.

Sjukt att jag inte ens tänkt på att plocka ur all inredning och bara binda henne i en ring i sidan. Det kan vara värt att testa om hon hoppar igen. Alltid riskabelt med skötardörren. Men våran är väldigt seg att öppna inifrån. Garanterat medvetet från tillverkarna.
Sista gångerna har det som sagt gått bra bara hon har hö.

Drömmen vore diagonallastat. Men för dyrt. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Anemone
·
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 120
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Jag vet att det redan finns massor av trådar om Transportrenoveringar, men jag har inte hittat någon som besvarar mina frågor - därför...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Docka
·
Träning Hört en dela säga att man kan köra hästen baklänges! Men nu tycker ju ja de värka konstigt för hur får dom plats med huvudet? Om man...
Svar
7
· Visningar
1 329
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp