Transport fråga..

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Jag tränar väldigt mycket NH med mina hästar. Alla hästar utom en går på transporten utan problem. Jag har åkt en del med denna häst, till veterinärer och liknande. Han gick på jätte bra innan jag var tvungen att åka 3 gånger på samma dag, till och från en kurs. Efter det har det bara varit problem. Har tränat och tränat under en tid, han kunde sen stå och gå upp på transporten utan problem, sen har jag åkt en del och utan att "tränat" emellan, och nu vill han inte gå på transporten igen, han kan gå upp om man får godis men så fort han kommer in i transporten så kastar han sig ut igen. Han blir hel tokig, stegrar sig och håller på om man pressar han att gå på. Det lustiga är att han är fruktansvärt duktig på NH, följer mig som en hund vart jag vill, lagt mycket tid på han med NH för han är ganska självständig, han gör allt jag ber han om förutom att han vägrar gå på transporten!
Nu har mina idér tagit slut och jag vet inte riktigt vad jag ska göra... :confused: :crazy:
tyvärr ingen i stallet som kan hjälpa mig för det ända dom sysslar med är linor,spön och lyfter tom på sina hästar!.. :mad: (islandshästar)...
och dom metoderna tycker jag inte om...
Hur ska jag stärka mitt ledarskap när det gäller transporten?! Han är nog inte rädd för den utan bara helt ointresserad!..När man ska lasta kan man tro att han är en unghäst nyligen kommen från islandsvidder..helt ohanterbar!

Tacksam för råd och tips!

Häls. Gildra
 
Känner igen fenomenet att hästen kastar sig ur transporten så fort alla 4 fötter är i. Felet är att när man fått in hästen i transporten så skyndar man sig oftast att stänga bak till. Och till sist kan detta få bakslag. Såg att du bor i gbg. Har en kompis som undervisar bla i horsemanship i ditt området, mycket islandshästar. Hon är kanon duktig på just detta problem. Om du vill kan du ta kontakt med henne via mejl.
horsemanship@spray.se
 
Hej!

Är också intresserad av transportträningshjälp för häst som slänger sig bakåt (och framåt...).

Kan man få reda på lite mer om din bekant? Har hon någon hemsida eller så? Och förresten, hjälper hon till med andra raser än islänningar?

MVH Cim
 
Hur ofta backar du ut din häst när den bara är halvvägs in i transporten? eller bara en fot uppe på lämmen?
Det jag undrar över är alltså hur ofta det är din idé att hästen ska gå UT UR transporten?
För att det inte är hästens idé att gå IN I den är väl redan givet? :D

Jag har funnit med de hästar som jag har lasttränat att nyckeln har varit att JAG tar kontrollen över NÄR och HUR hästen går UT UR transporten. Så fort jag började backa ut hästen när den var på väg att gå på så VILLE den ännu hellre gå på. Då fick den kanske det, men innan den ens hann tänka UT så kom mitt BACK! och så MÅSTE hästen gå ut ur transporten. Helt plötsligt blev det inte hälften så kul att kasta sig ut... :smirk:
 
Hej Cim!
Tyvärr har hon ingen hemsida, men vill du ta kontakt med henne mejla henne. Hon heter Lotta Bruzewitz.
Hon hjälper alla slags hästar med olika problem. Hon rider mest western nu, men även islänningar och "vanliga hästar" (om man får säga så). :banana:
 
Hej!
Det gäller att tänja på hans på gränser för vad han accepterar. Att försöka pressa in honom och sen försöka slänga igen bommen där bak kanske fungerar någon gång, men i längden gör det bara saken värre. Jag skulle avdramatisera hela saken. Utfodra honom varje dag först vid och sen längre in i transporten. Gör det till en trygg plats för honom att vara. Detta kan du givetvis kombinera med vanlig träning. Lägg upp ett mål som ni båda jobbar mot och försök tänja på hans gräns allteftersom. Skulle han backa ut så bara be honom gå in igen. Träna korta intensiva stunder varje gång och sätt inte för mycket press. Så mycket som krävs, men så lite som behövs.
Det som är abosolut viktigast när man lasttränar är att man är så positiv som man bara kan. Så fort man blir negativ och tänker "det har funkar inte" så går allt åt helvete. Det du vill undvika hos hästen är att den blir blockerad. Att den står och tittar ut i intet och inte gör någonting. När ni lastträning så ska hästen tänka och anstränga sig, inte bara stå. Jag tror du kan se skillnaden.
Lycka till
Niklas
 
Hej!
Tack för era svar!
Någon förslog att jag skulle ta kontroll över hans backande..be han att backa när jag vill och gå fram osv..jag har gjort det en del men kanske inte tillräckligt..
Precis så som Niklas beskrev att jag kunde göra gjorde jag under 1 månad..det gick jätte bra, han stod helt stilla i transporten så länge som jag ville..!
Men sen som jag skrev efter jag inte tränat på ett tag han har gått in och vi har åkt och nu plötsligt vägrar han att gå in i transporten...får väll börja om från början men nu har han plötsligt kommit på att han kan kasta sig ut när man försöker stänga igen bommen, väldigt obehagligt!..
Något tips som funkar när man väl ska åka och han inte går på..ska man ta ett steg i taget, backa och gå fram, eller väljer han kanske då att inte alls gå på?!
Mer tips?!

Häls. Gildra
 
Låt honom inte "frysa fast" utanför transporten. Vill han inte gå framåt så ryck rytmiskt i repet (störande för hästen). Tvinga honom också till att alltid ha sitt fokus in i transporten (att låta honom stå och titta vart han vill och tänka på annat är inte bra). Båda ögonen och öronen ska vara riktade in i transporten. Kräv uppmärksamhet på det ni håller på med. Låt honom inte stå och sova/ignorera dig.
Genom att rytmiskt ta i repet och begära steg provocerar du honom att göra NÅGONTING, vilket ofta kan resultera i ett steg bakåt. Backa då! LÅNGT! Jag menar 50 meter eller så. Vill han backa så FÅR han backa. Det är ju mycket jobbigare för en häst att backa än gå fram, så det tröttnar han FORT på. Då kanske han väljer ett steg åt sidan istället. Såna saker flyttas bara tillbaka. Så fort han är tillbaka där han var får han lugn och ro. MEN, inte länge!
Be om steg nästan direkt igen.
Det här fungerar rätt bra på hästar som inte är nervösa vid transporten (dvs, de är nog inte så rädda, de vill helt enkelt inte gå in).
Har du en rädd häst så är det bättre att ge mer tid mellan att du ber om nästa steg.

Viktigast för oss som inte åker så ofta med häst är nog att när du vet att du ska åka så lastträna tre-fyra dagar i rad innan du ska åka. Den dagen ni ska åka så är det ju "bara ett träningspass till" och hästen går oftast in bara för att visa "Matte, jag KAN det här redan juh".

För hästar som kastar sig när man väl ska lägga bommen bak/lyfta luckan (för oss som inte har någon bom) har jag bara ett sätt och jag VET att inte alla gillar det.

Jag sätter fast hästen fram med ett rejält rep (ska vara en sjuhelvetes rejäl hake, den får inte gå av) i repgrimma (för de har inga sömmar som kan brista och går därför sällan av) och sen binder jag fast. Kliver lugnt ut ur transporten och låter hästen och transporten lösa det här själva.
Jag vet att hästen kan skada nacken. Jag vet att han kan slå sig (repet ska vara KORT så han inte kommer bak på lämmen och härjar runt hörnet) och att det inte är det lugnaste sättet att göra det på.
MEN... jag anser att en häst som riskerar sig själv för att ta sig ut hellre får riskera sig själv än den som ska lyfta luckan. Dessutom brukar det bara ta två-tre "kasta sig bakåt och faktiskt inte komma loss"-försök innan hästen helt slutar försöka. Bonusen är att du (oftast) får en häst som kan stå uppbunden var som helst med repgrimma och rep (har en smart häst jag som vet vad han har för grejjer på sig och anpassar försöken efter det...).

Mitt tips. Take it or leave it.
 
Hej!
Tack för ditt tips Kassiopeja..jag ska prova det och se hur det går! Han är svår att få kontakt med när det gäller transporten, bkar alltid göra ledövningar 5-10 min innan så an är skärpt på mig men så fort man börjar med lastningen så kollar han bara på annat, oftast så går han in efter ett tag lite då och då men så plöstligt så kastar han eller så går han ut men står kvar med fötterna på lämmen och kollar sig omkring lixom, precis som han måste veta vad som försigår utanför transporten!..Han riktar aldrig öronen inåt om jag inte ha godis..
Lustiga är att han går oftast in om jag lägger godis som en lång väg in i transporten..men skulle jag inte göra det utan säga till han nu går du in på min befallning, då vägrar han!.. :confused: Blir tokig på hästen!

Tyvärr vill jag inte binda fast han än..en annan hjälpte och lasta denna häst en gång och då utan jag visste det hade denna person bundit fast han när jag skulle stänga och hästen därpå försöker kasta sig ut, och hoppade fram igen, trode hela transporten skulle välta!..Veckor efter det fick jag inte "rycka eller ta" i grimskaftet om han gjorde något dumt tex, låter kanske dumt men svårt att beskriva hur jag menar, han slängde upp huvudet då och nästan ställde sig upp, så fort det blev tryck på nacken lixom så blev han tokig..nu har det börjat gå bättre, jag kan ta i grimskaftet och han är som vanligt, men jag vill inte utsätta han för det för han gillade inte det. Och jag vet inte om det kan ha gjort att det blivit änny större problem att gå in i transporten?!..Han hade problem innan det men det kan ju ha förstärkts..Har funderat på att prova att lasta han och binda fast han och inte fälla för varken bom eller stänga rampen..om han försöker gå bakåt så är det ingen risk att han hamnar över bomen i alla fall, mest rädd för det...risken finns att dom skadar nacken om dom kastar sig väldigt långsamt, men han är ganska lugn i typen så han brukar inte göra våldsamma saker så..

Tacksam för mer tips.. :smirk:

Häls. Gildra
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp