transport frågor????

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 060
V

vickis-pajala

hej hallå alla
jag hittade ingen tråd som beträffade mitt problem
såå jag hoppas moderdatorn låter mig vara kvar :rofl: :rofl:

det gäller detta med lastning i transport

min lilla älskling:love: ska ju ut på bete på lördag och vi måste åka transport

kusen åkte från pite till pajala transport ungefär 30 mil
men då var hon svårlastad ( var inte med själv utan brorsan)
så dom fick dra linor bakom henne
och detta var för drygt tre månader sedan

så nu undrara jag lite hur jag ska gå tillväga för att få allt att gå lungt och smidigt och få in henne i transporten utan trubbel

ska jag redan börja lastträna henne på fredag och berömma bara hon sätta foten på transporten ???

berätta och kommentera

Sv: transport frågor????

vickis-pajala skrev:
hej hallå alla
jag hittade ingen tråd som beträffade mitt problem
såå jag hoppas moderdatorn låter mig vara kvar :rofl: :rofl:

det gäller detta med lastning i transport

min lilla älskling:love: ska ju ut på bete på lördag och vi måste åka transport

kusen åkte från pite till pajala transport ungefär 30 mil
men då var hon svårlastad ( var inte med själv utan brorsan)
så dom fick dra linor bakom henne
och detta var för drygt tre månader sedan

så nu undrara jag lite hur jag ska gå tillväga för att få allt att gå lungt och smidigt och få in henne i transporten utan trubbel

ska jag redan börja lastträna henne på fredag och berömma bara hon sätta foten på transporten ???

berätta och kommentera
Börja med att skaffa utrustning: En bra repgrimma + ett bra rep, 4 -5 meter långt.
Longera hästen i båda varven, träna med attstoppa o backa, flytta till höger o vänster, markträning. När du kan flytta hästens fötter ( då kan du kontrollera hästen!), o flytta den framåt, bakåt och sidvärtes, kan du introducera transporten.
Bjud lite framåt i repet och låt hästen TA ett steg i taget, först upp på rampen sedan in. Om den kastar bakåt - HÅLL INTE emot men håll lite motstånd i repet , låt det glida i handen ( handskar på!) och GE inte hästen slack i linan ( = belöning!). Om du försöker hålla emot så kommer du garanterat att förlora dragkampen!!!! :D ) Sen, placera hästen rakt bakom släpet, o gör om. När den har gått in , låt den stå, om den står kvar - ge kommando o backa ut den, sen är det bara o traggla på. En viktig sak att komma ihåg: DEn "djäklas inte - den tror den ska dö inne i transporten! Så det gäller att övertyga den omatt det inte är farligt. Inget våld, inga höga röster. När du har bestämt dej för att träna, se till att du är avslappnad och på ett gott humor och - att du har tid! Om du har bara en minut till förfogande tar det hela dan - har du hela dan på dej tar det en minut! Simma lugnt o lycka till.

Mitt sto hade klaustrofobi och hatade att gå in i transporten. Hon hängde sig över bommen i sin ungdom och var med om en obehaglig färd från östkusten till västkusten, som alltid kom att prägla hennes transport minne...

Strax innan hon blev skadad började vi att träna transportlastningen, då det verkligen gått över styr. Eftersom hon var väldigt lydig i övrigt och vi jobbade mycket med horsemanship bestämmde jag mig för att introducera transporten genom det. Jag hade repgrimma och långt rep när jag jobbade med henne. Jag backade in transporten i öppningen till rundkorallen så att hon inte kunde komma förbi den åt sidorna (vilket annars var populärt). Sedan lonngerade jag henne över rampen några gånger. Det fungerade bra snabbt, och då började jag bjuda in henne. Jag stod aldrig framför henne eftersom det bidrog till jobbiga minnen, utan stod bakom och bjöd med lång och slak lina henne att gå på själv. När hon tagit något steg i på rampen och jag märkte att hon blev lite små nervös, klappade jag henne och gav henne en signal för att backa ut. Så här höll vi på och det tog inte särskilt lång tid innan hon var hel på. Friheten att få gå på själv och ändå tryggheten av att jag bestämde när hon skulle gå in och ut, fick henne lugn. Dock hann vi inte öva tillräckligt på det här att stanna kvar inne i transporten innan hon blev skadad. Eftersom hon då var lite mer nervös och hade väldigt ont i ett bakben, kunde vi inte ta några risker vid lastningen fram och tillbaka till kliniken, utan fick droga henne och "putt/lyfta" henne på, för att sedan vänta på att hon skulle kvickna till...

Träna för allt i världen mycket på lastningen om det är några problem med din häst! ´Det är ett problem som är tämligen lätt att lösa med lite tid och träning, och som är ovärderligt om det skulle hända hästen någonting! Lycka till!

hmm det låter såå enkelt när ni förklarar men huu att stå där på fredag och börja :crazy:
fast jag funderde på att eventuellt börja redan i morgon så det inte blir något stressigt för henne :p
och kanske bara till en början ha den öppen och gå förbi och gå en blit på rampen :devil:
hon kan ju rent av en olyckshändelse gå in bara så där:devil:

några fle erfarenheter:confused:

Hej,det bästa sättet är att vänta in häste,hästen ska själv få välja när han ska gå på,ställ dig längst in i transporten med en hink med äpplen och bara vänta,dra inte,minsta lilla press gör hästen orolig,när hästen är på så låt honom stå och smaskai lungn och ro,vill han backa låt honom göra det han kommer snart in igen,sen backar du ut honom och nöjer dig med det,gör så här några dagar innan du stänger in den.Lycka till!! Man får aldrig ha brottom!!!:)

samuel skrev:
Hej,det bästa sättet är att vänta in häste,hästen ska själv få välja när han ska gå på,ställ dig längst in i transporten med en hink med äpplen och bara vänta,dra inte,minsta lilla press gör hästen orolig,när hästen är på så låt honom stå och smaskai lungn och ro,vill han backa låt honom göra det han kommer snart in igen,sen backar du ut honom och nöjer dig med det,gör så här några dagar innan du stänger in den.Lycka till!! Man får aldrig ha brottom!!!:)
Teoretiskt sett låter det ju bra, men - bara i teorin, så glöm detta inlägg !:rofl: Det skulle innebära att du måste ställa dej i transporten kanske 4 veckor innan du skall åka nånstans ( man skall aldrig ha brÅttom ! :rofl: ) , ha med säng o egen mat, torrtoa mm + 100 kilo äpplen! :rofl: Detta är ett utmärkt exempel på oanvändbara " goda" råd från någon som själv inte har lastat en häst! :rofl: " Jag har hört att".....:D

vickis-pajala skrev:
hmm det låter såå enkelt när ni förklarar men huu att stå där på fredag och börja :crazy:
fast jag funderde på att eventuellt börja redan i morgon så det inte blir något stressigt för henne :p
och kanske bara till en början ha den öppen och gå förbi och gå en blit på rampen :devil:
hon kan ju rent av en olyckshändelse gå in bara så där:devil:

några fle erfarenheter:confused:
Det är inte så svårt om du har klart för dej att hästen är skraj och inte djäklas, så du måste övertyga den om att det är ofarligt. Det viktigaste är att du har gott om tid och inte själv är nervös o stressad . Det allra bästa är att du får hjälp av någon KUNNIG person som kan visa dej hur du ska göra, o kanske hjälpa dej med de första stegen. Börja direkt, men utan stress!

Bill skrev:
Det är inte så svårt om du har klart för dej att hästen är skraj och inte djäklas, så du måste övertyga den om att det är ofarligt. Det viktigaste är att du har gott om tid och inte själv är nervös o stressad . Det allra bästa är att du får hjälp av någon KUNNIG person som kan visa dej hur du ska göra, o kanske hjälpa dej med de första stegen. Börja direkt, men utan stress!

tyvärr så åker ju inte såå många kusar på mitt stall där jag står uppstallad transoprt ridskole kusar:devil: *visslar lite*
men jag har fundert och klurat på att jag tar transporten redan på fredag och prövar olika metoder och era tips förståss
då slipper jag känna mig stressad på lördag och då har jag ingenstans bråttom heller

men en fråga är eller blir en svårlastade häst lättare att lasta om någon annan häst står i transoprten:confused: :confused:

du kan ju testa..en del hästar funkar det på och för en del funkar det inte alls...det kan ju oxå bli lite jobbigare för hästen om den tycker att det bli för trångt eftersom mellanväggen är fastsatt...men prova på du...:smirk:

Det är lika självklart att den ska följa med dig, som in i stallet.

försök att få en transport med så mkt ljusinsläpp som möjligt.
Ha framdörren öppen.
Lasta brett.

Använd gärna linor. Men målet är att sen vara utan dem.
Lasta en hungrig häst, som får äta sin mat i "restaurangen"

Om man sedan kör med omdöme så brukar de inte vara värre att lasta nästa gång.

till slut så ska den gå in själv. Precis som den gör när den ska in i sin box.

Min valack är (var förhoppningsvis) krånglig att lasta. Det gick inte att få på honom, han reste sig och sparkades.
Han hade åkt transport typ 4 ggr i livet och innan dess hade han åkt lastbil.
Jag tränade han i flera veckor att backa och gå in i trånga utrymmen, typ dörröppningar osv.
Det är det han tycker är äckligt.
Sen när jag testade med transporten tog det en timme så stod han inne, lugn och fin. Lastade helt själv, men jag pressade honom lite. Andra gången gick han rätt på, helt kollugn.
Så nästa gång hoppas jag han går rätt på också. :)

Oj vilket påhopp!Det fungerar utmärkt i praktiken,har just gjort det med min unghäst,hon går in utan protest nu efter jag tränat på det sättet.Har lastat hästar på alla sätt som du kan tänka dig men detta har vart det bästa sättet om man vill ha en lättlastad häst i framtiden.Självklart kan man tvinga in hästen på många hemska sätt men det finns inte i min värld längre!

Vad är det för problem du har Bill?????

Håller totalt med Samuel!!

Hade en häst som totalvägrade att gå på transport ller lastbil med sina 4 förra ägare! Jättefin tävlingshäst men de kunde inte lasta honom. Jag fick hem honom och i 3 veckor så gjorde jag varje dag ett försök till att lasta.
Jag Väntade ut honom helt. Han fick hela tiden stå mot transporten som var vänd mot stallet.
Så fort han tog ett steg upp på rampen så fick han massor med beröm. Ville han flytta sig åt sidan så parerade jag upp så att han inte kund komma någonstans förutom framot in i transporten.
Jag lät honom kravsa på rampen och känna sig för. Gav maten inne i transporten. Han backade ut och jag följde efter. Försökte sen igen att gå in och till slut så blev han trygg nog att gå direkt in när han kom fram till transporten.

Vickys pajala: Ta dig tid. Ta med fikakorgen.
När du väl börjar bestäm dig för ett delmål och ge dig inte förren hon kommit dit. Tex. 2 framhovar på rampen. Utöka sedan nästa gång du tränar lastning. Gör detta ofta och ta små steg i taget. Till slut kommer din hästa att gå på utan problem.
Jag lastar min helt själv idag efter mycket tålamod och ingen stress med liner och spö.:rofl:

"alla sätt är bra utom dom riktigt dåliga "

jag får heltenkelt pröva mig fram vad som passa bäst för min häst
och det får ni vet i morgon :devil:

Bill skrev:
Teoretiskt sett låter det ju bra, men - bara i teorin, så glöm detta inlägg !:rofl: Det skulle innebära att du måste ställa dej i transporten kanske 4 veckor innan du skall åka nånstans ( man skall aldrig ha brÅttom ! :rofl: ) , ha med säng o egen mat, torrtoa mm + 100 kilo äpplen! :rofl: Detta är ett utmärkt exempel på oanvändbara " goda" råd från någon som själv inte har lastat en häst! :rofl: " Jag har hört att".....:D

Jag håller med dig Bill!

Har provat båda metoderna, både lock-och-pock-hink-med-mat-vänta-ut-metoden och repgrimme-och-line-metoden!

Repgrimman vann med hästlängder!

Hade en mycket svårlastad häst, provade allt möjligt, men inget funkade. Lockade och pockade med mat i hink. Han gick in i transporten, men lämnade ena bakhovet så pass ute att bommen inte gick att stänga... När han kände tryck från bommen backade han ut... Gick in i transporten... åt... lämnade hov... kände tryck... gick ut... Som längst stod vi i 4 tim innan han behagade gå in.

Sen provade vi repgrimmemetoden. Första gången protesterade han, försökte backa och slänga sig. Stod lugnt och höll i linan litegrann. På 15 min var han inne. Han fick gå in och ut några gånger, sen var det bra. Efter det var han enkel att lasta! :)

Norrland

norrland65 skrev:
Jag håller med dig Bill!

Har provat båda metoderna, både lock-och-pock-hink-med-mat-vänta-ut-metoden och repgrimme-och-line-metoden!

Repgrimman vann med hästlängder!

Hade en mycket svårlastad häst, provade allt möjligt, men inget funkade. Lockade och pockade med mat i hink. Han gick in i transporten, men lämnade ena bakhovet så pass ute att bommen inte gick att stänga... När han kände tryck från bommen backade han ut... Gick in i transporten... åt... lämnade hov... kände tryck... gick ut... Som längst stod vi i 4 tim innan han behagade gå in.

Sen provade vi repgrimmemetoden. Första gången protesterade han, försökte backa och slänga sig. Stod lugnt och höll i linan litegrann. På 15 min var han inne. Han fick gå in och ut några gånger, sen var det bra. Efter det var han enkel att lasta! :)

Norrland
Heja NORRLAND! Och tack för att du håller med; Du har gjort precis efter instruktionsboken - och då fungerar det - och hästen har lärt sej hur det ska vara! Det är inte så gott om hästmänniskor här på forumet så det blir ju en hel del tramsförslag till hur man ska lösa problem. Men det är ju så, att är man skolad i ridskolevärlden så får man inte lära sej något om hur en häst ska hanteras, och det är beklagligt, och ändå har man mage att komma med larviga förslag på lösningar, t ex "äppelmodellen" ! :D Och när jag försöker lära dessa okunniga, ja då blir man kallad dryg o otrevlig, i stället för att man borde lyssna o vara tyst och försöka lära sej något! :devil:

*Knapplån* Absolut inte riktat till trådskrivaren.

Jag är urusel som fotbollsdomare, men letar fram ett skrynkligt gult kort ur bakfickan bland halm, gummisnoddar, hösnören, havrekorn och en gammal borttappad hovkrats.

Spydigheter, pajkastning, elakheter och "messersmitttoner", hör hemma tillsammans med hink och spade någon HELT ANNANSTANS :devil:

Försök, att hålla tonen mindre rå och mer hjärtlig, så mår alla bättre. Annars kommer jag gräva i min andra bakficka bland rostiga hästskor och diverse annat efter ett JÄTTEGIGANTISKT rött kort!

:bow: :bow: :bow:

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Moderator

Tack Ingela! Bill jag vill bara säga till dig att ingen har påstått att ditt sätt inte fungerar,gav bara ett förslag på ngt som fungerar för mig,har själv funderat på repgrimma då jag hört att det ska vara bra,men den som jag har är felknuten så då blir det inte rätt så jag har inte prövat det.Har själv använt mkt från horsemanship då jag tycker det är ett bra sätt att arbeta med hästar,gått mkt lärorika kurser bla.Till alla med lastproblem lycka till och hitta ett sätt som passar er,glöm inte där våldet tar vid tar konsten slut.Mvh Maria:smirk:

hallå ungdomar och vänner jag ska nu uppdatera läget
angående min sto

ja som sagt jag lasttränade ju i fredags
och kusen var inte ett dugg rädd för transoprten
som jag trodde :smirk:
nå jag prövade ALLA metode ni gav mig
och jag ska väll tacka för tipset med hanskarna :idea: :idea:
jag har lockat och plockat det funkade till viss del hon promenerade på men var bara in och hämtade godiset hann aldrig få fast henne inne i transoprten :cry: :cry:
sedan for hon ut :crazy:
jag prövade även med diverse hotelser om hästhimmlen och hamburgare :devil: det funkade dåå inte ett dugg

nåå i går när jag skulle lasta henne för att åka på bete fick jag hjälp och tyvärr blev nog situationen för kusen allt för stressad :cry: :cry: hästen slet sig två gånger och fick lite panik när vi skulle stänga bomen bak på. så vi tog hjälp av en lätt lastade kuse och då gick hon på och stod kvar och vi fick igen bommen och backade ut den andra hästen och på med luckan
hon stod lungt i transoprten och hadde ingen panik ut

men nu är frågan hur går jag vidare i mitt tränande
finns det andra tips och råd :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hallå alla hästvänner! Har problem med lastning och hittar inte lösning på mitt problem här eller på andra sidor. Om någon vet en tråd... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 257
Senast: Shudde
·
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest... 2
Svar
24
· Visningar
2 876
Senast: Snubbelfot
·
Träning Har ett lite avigt problem med min häst, han har åkt transport endast fram & tillbaka till en tävling där vi märkte problemet, han har...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: urkella
·
I
Träning Har ett sto som dottern rider, en islandshäst. Vi har haft henne i drygt ett år, hon är 13 år. Har väl alltid varit svårlastad. Annars...
Svar
15
· Visningar
1 770
Senast: kurtsmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna