Transport med dörrar istället för bakbom?

Yllet

Trådstartare
Hej! Vilka märken/modeller finns med dörrar bak istället för bakbom? Vad har ni för erfarenheter av att ha dörr istället för bom? Något som man måste tänka på?
 
Vi har Fautras med aidsystem sedan snart 10 år. Kommer aldrig byta till något annat! Dörrar med containerlås är jättesmidigt. Det är också enkelt att köra två hästar ensam, och dessutom säkrare att aldrig behöva ha en person bakom hästen vid lastning och urlastning. JAg har även ibland skickat in hästen, även då är systemet smidigt. Bara en sån sak som att jag slipper hacka bort frusen skit i skarven för att det frusit på medan jag ridit och luckan inte går att stänga liksom!
 
Vi har Fautras med aidsystem sedan snart 10 år. Kommer aldrig byta till något annat! Dörrar med containerlås är jättesmidigt. Det är också enkelt att köra två hästar ensam, och dessutom säkrare att aldrig behöva ha en person bakom hästen vid lastning och urlastning. JAg har även ibland skickat in hästen, även då är systemet smidigt. Bara en sån sak som att jag slipper hacka bort frusen skit i skarven för att det frusit på medan jag ridit och luckan inte går att stänga liksom!

Hur funkar det när du lastar? Mitt problem är att om hästen blir stressad/upprörd så krymper han bak och kan då backa en bra bit in under bakbommen utan att ens märka det.
 
Hur funkar det när du lastar? Mitt problem är att om hästen blir stressad/upprörd så krymper han bak och kan då backa en bra bit in under bakbommen utan att ens märka det.
Jag upplever att de flesta hästar är betydligt enklare att lasta med dörrar än med läm. Dessutom är de inte så benägna att backa okontrollerat, de vet ju att det är ett steg ner. Bommarna är ordentligt breda, mycket bredare än en vanlig bom, så det ska mycket till för att kunna krypa under.
 
Hej! Vilka märken/modeller finns med dörrar bak istället för bakbom? Vad har ni för erfarenheter av att ha dörr istället för bom? Något som man måste tänka på?

Jag har en Boj Bravo med dörrar bak. Så glad att ha det! Jag åker ofta själv och måste ha en häst som lastar sig själv, då känns dörr tryggare än bom. Dessutom är det enklare när hästen är lite ivrig och vill ut, när en hel dörr tar emot sas. Min transport är sådan att man pga dörrarna inte kan köra utan mellanvägg, så det kan vara värt att kolla på när man köper transporten. Likaså kan man inte ha olika höjd på frambommen, vilket är lite surt då jag lagligt får köra mina hästar tillsammans (400+150 kg), men det går inte då de behöver olika hög bom.
 
Jag har en Boj Bravo med dörrar bak. Så glad att ha det! Jag åker ofta själv och måste ha en häst som lastar sig själv, då känns dörr tryggare än bom. Dessutom är det enklare när hästen är lite ivrig och vill ut, när en hel dörr tar emot sas. Min transport är sådan att man pga dörrarna inte kan köra utan mellanvägg, så det kan vara värt att kolla på när man köper transporten. Likaså kan man inte ha olika höjd på frambommen, vilket är lite surt då jag lagligt får köra mina hästar tillsammans (400+150 kg), men det går inte då de behöver olika hög bom.
Tack för info! Så tänker jag med lastning också. Känns inte möjligt att lasta och åka själv med bom bak med den hästen.
 
Jag har en Boj Bravo med dörrar bak. Så glad att ha det! Jag åker ofta själv och måste ha en häst som lastar sig själv, då känns dörr tryggare än bom. Dessutom är det enklare när hästen är lite ivrig och vill ut, när en hel dörr tar emot sas. Min transport är sådan att man pga dörrarna inte kan köra utan mellanvägg, så det kan vara värt att kolla på när man köper transporten. Likaså kan man inte ha olika höjd på frambommen, vilket är lite surt då jag lagligt får köra mina hästar tillsammans (400+150 kg), men det går inte då de behöver olika hög bom.
Intressant!

På min Boj kan man både ha olika höjd på frambommarna, och köra utan mellanvägg.

Har jag specialbeställt något (drygt 10 år sedan, kommer inte ihåg riktigt), eller har olika årsmodeller/varianter olika konstruktion?

Jag har alltså en Boj Bravo EH, jag köpte den ny 2009, och jag kan ha olika höjd på frambommarna...
Körde kompisens B-ponny häromdagen, tillsammans med en av mina stora klunsar, och det gick utmärkt att anpassa bomhöjden, en hög, en låg.

Det är dock lite bökigt att ställa om, eftersom bomhöjden måste ställas om utifrån, genom att vrida på panikutlösningens handtag, för att lossa bommen. Det finns en sprint som ska lossas, så ska man vrida loss bomfästet, och sedan gå in släpet och sätta bommen på lagom höjd, och så ut igen, vrida tillbaka, och pilla in sprinten igen...

Jag kör också rätt ofta utan mellanvägg, när jag kör sto med föl, och det finns dubbla spärrar och en låsning på dörrarna, avsedd för när man kör utan mellanvägg, eller med mellanväggen i "brett läge".
 
Hej! Vilka märken/modeller finns med dörrar bak istället för bakbom? Vad har ni för erfarenheter av att ha dörr istället för bom? Något som man måste tänka på?
Jag har haft Ume med dörrar istället för bom. Bytte till det från ett med bommar och skulle aldrig byta tillbaka till bommar igen ;)
På Ume ställer du in frambommarna efter höjd på hästen.
Det enda dumma med dörrar är ju om du har en häst som vill åka brett, dvs du snedställer mellanväggen och har en lång och en kort bom, det går inte med dörrar. För mig var det ett ickproblem eftersom jag körde två hästar för det mesta och ingen häst vandes in att åka brett.
 
Jag har haft Ume med dörrar istället för bom. Bytte till det från ett med bommar och skulle aldrig byta tillbaka till bommar igen ;)
På Ume ställer du in frambommarna efter höjd på hästen.
Det enda dumma med dörrar är ju om du har en häst som vill åka brett, dvs du snedställer mellanväggen och har en lång och en kort bom, det går inte med dörrar. För mig var det ett ickproblem eftersom jag körde två hästar för det mesta och ingen häst vandes in att åka brett.
Låter ju toppen. Har inte heller behov av att låta hästen åka brett.
 
Hade Boj Classic med dörrar istället för bom, och kombiramp som kunde vara både dörrar eller om man kopplade ihop, bakläm.
 
Vi har Fautras med aidsystem sedan snart 10 år. Kommer aldrig byta till något annat! Dörrar med containerlås är jättesmidigt. Det är också enkelt att köra två hästar ensam, och dessutom säkrare att aldrig behöva ha en person bakom hästen vid lastning och urlastning. JAg har även ibland skickat in hästen, även då är systemet smidigt. Bara en sån sak som att jag slipper hacka bort frusen skit i skarven för att det frusit på medan jag ridit och luckan inte går att stänga liksom!
Nu blir jag nyfiken, jag skickar alltid in hästen och har därför valt bort fautras och aidsystem. Men du menar att det går att stänga bommen även om man står där bak?
 
Intressant!

På min Boj kan man både ha olika höjd på frambommarna, och köra utan mellanvägg.

Har jag specialbeställt något (drygt 10 år sedan, kommer inte ihåg riktigt), eller har olika årsmodeller/varianter olika konstruktion?

Jag har alltså en Boj Bravo EH, jag köpte den ny 2009, och jag kan ha olika höjd på frambommarna...
Körde kompisens B-ponny häromdagen, tillsammans med en av mina stora klunsar, och det gick utmärkt att anpassa bomhöjden, en hög, en låg.

Det är dock lite bökigt att ställa om, eftersom bomhöjden måste ställas om utifrån, genom att vrida på panikutlösningens handtag, för att lossa bommen. Det finns en sprint som ska lossas, så ska man vrida loss bomfästet, och sedan gå in släpet och sätta bommen på lagom höjd, och så ut igen, vrida tillbaka, och pilla in sprinten igen...

Jag kör också rätt ofta utan mellanvägg, när jag kör sto med föl, och det finns dubbla spärrar och en låsning på dörrarna, avsedd för när man kör utan mellanvägg, eller med mellanväggen i "brett läge".
Så är våran Boj Bravo också, kan ha mellanväggen sned alt. Ta ut helt. Olika bomhöjd fram går också.

Vi har även kombiramp på vår, kan alltså välja läm eller att öppna som dörrar. Kommer aldrig igen bara ha läm! Dörrarna är suveräna att använda och att använda vilket som beroende på vad hästen trivs bäst med :)
 
Intressant!

På min Boj kan man både ha olika höjd på frambommarna, och köra utan mellanvägg.

Har jag specialbeställt något (drygt 10 år sedan, kommer inte ihåg riktigt), eller har olika årsmodeller/varianter olika konstruktion?

Jag har alltså en Boj Bravo EH, jag köpte den ny 2009, och jag kan ha olika höjd på frambommarna...
Körde kompisens B-ponny häromdagen, tillsammans med en av mina stora klunsar, och det gick utmärkt att anpassa bomhöjden, en hög, en låg.

Det är dock lite bökigt att ställa om, eftersom bomhöjden måste ställas om utifrån, genom att vrida på panikutlösningens handtag, för att lossa bommen. Det finns en sprint som ska lossas, så ska man vrida loss bomfästet, och sedan gå in släpet och sätta bommen på lagom höjd, och så ut igen, vrida tillbaka, och pilla in sprinten igen...

Jag kör också rätt ofta utan mellanvägg, när jag kör sto med föl, och det finns dubbla spärrar och en låsning på dörrarna, avsedd för när man kör utan mellanvägg, eller med mellanväggen i "brett läge".

Det är kanske olika årsmodeller på släpen? Jag har samma typ av släp som du, också från 2009, och mitt kan man ha olika höjd på frambommen. Man kan även köra utan mellanväggen pga konstruktionen på dörrarna dvs man låser de i golvet och i varandra.

TS:
jag har också ett Boj släp från -09 och jag upplever att det är enklare att stänga när hästen väl gått in. Dessutom verkar de lugnare eftersom dörren är hel och det inte går att backa ut.
 
Så är våran Boj Bravo också, kan ha mellanväggen sned alt. Ta ut helt. Olika bomhöjd fram går också.

Vi har även kombiramp på vår, kan alltså välja läm eller att öppna som dörrar. Kommer aldrig igen bara ha läm! Dörrarna är suveräna att använda och att använda vilket som beroende på vad hästen trivs bäst med :)
Där har du verkligen en poäng!

Hade det varit så att jag skulle köpa ett nytt släp nu, så skulle jag också välja ett exakt likadant, men med kombiramp!

Annars är jag mycket nöjd med släpet och dess funktioner. Det har dessutom väldigt funktionella "bindöglor", där det faktiskt går att binda en häst med ett lite grövre rep vid behov.
 
Tolkar svaren som att några avser bakdörrar som släp utan ramp och andra menar innerdörrar istället för bakbom?

Ang innerdörrar istället för bakbom så tycker jag det beror på.
Om man inte har en lastsäker häst som går rakt på och aldrig försöker backa ut efter påstigning, så är inte innerdörrar den bästa lösningen för alla. Dörrarna är lättvikt och tar tid att stänga, har man en häst som samtidigt vill ur så kan dörrarna skapa en ”klämsituation”. En häst som verkligen villl ut bakåt vidare, kan lätt trycka sig genom en sådan bakdörr- de är inte särskilt stadiga.

Har man en snäll resvan häst däremot är dörrar smidigt om man skickar in hästen själv.
Men det är ju även en bakbom om hästen är trygg och skickas in.
 
Intressant!

På min Boj kan man både ha olika höjd på frambommarna, och köra utan mellanvägg.

Har jag specialbeställt något (drygt 10 år sedan, kommer inte ihåg riktigt), eller har olika årsmodeller/varianter olika konstruktion?

Jag har alltså en Boj Bravo EH, jag köpte den ny 2009, och jag kan ha olika höjd på frambommarna...
Körde kompisens B-ponny häromdagen, tillsammans med en av mina stora klunsar, och det gick utmärkt att anpassa bomhöjden, en hög, en låg.

Det är dock lite bökigt att ställa om, eftersom bomhöjden måste ställas om utifrån, genom att vrida på panikutlösningens handtag, för att lossa bommen. Det finns en sprint som ska lossas, så ska man vrida loss bomfästet, och sedan gå in släpet och sätta bommen på lagom höjd, och så ut igen, vrida tillbaka, och pilla in sprinten igen...

Jag kör också rätt ofta utan mellanvägg, när jag kör sto med föl, och det finns dubbla spärrar och en låsning på dörrarna, avsedd för när man kör utan mellanvägg, eller med mellanväggen i "brett läge".

Min är äldre, från 2004, och när man ska justera bommarna i fram så sitter de ihop i en "klump" i mittenstolpen, så det går tyvärr inte att ha på olika höjd. Finns det ens så man kan köpa en nyare Boj Bravo den dag mitt släp inte orkar med livet längre? Fått för mig att fabriken lagt ned.

Samma med stolpen i bak, den går inte att flytta på och skulle man ta bort den helt går det inte att låsa dörrarna i nåt. Känns väldigt osäkert att göra så, men kanske att det skulle funka. Jag behöver dock inte köra utan inredning, så jag har aldrig testat.
 
Tolkar svaren som att några avser bakdörrar som släp utan ramp och andra menar innerdörrar istället för bakbom?

Ang innerdörrar istället för bakbom så tycker jag det beror på.
Om man inte har en lastsäker häst som går rakt på och aldrig försöker backa ut efter påstigning, så är inte innerdörrar den bästa lösningen för alla. Dörrarna är lättvikt och tar tid att stänga, har man en häst som samtidigt vill ur så kan dörrarna skapa en ”klämsituation”. En häst som verkligen villl ut bakåt vidare, kan lätt trycka sig genom en sådan bakdörr- de är inte särskilt stadiga.

Har man en snäll resvan häst däremot är dörrar smidigt om man skickar in hästen själv.
Men det är ju även en bakbom om hästen är trygg och skickas in.
Tack för åsikt. Min häst är snäll och hyfsat resvan men har inte alltid varit det. I samband med lastträning så har vi varit med om att han kommit under bakbommen (som var satt på lägsta höjd) och lyft hela mellanväggen. Sedan var det svårt att öppna bakbommen igen... Han gick fram och stod snällt när det tog stopp så att säga. Sedan dess har han faktiskt inte backat ur men det finns ju i bakhuvudet att han skulle kunna göra det.
Tror inte att han skulle trycka sig igenom om han kände att det var stängt men att de tar tid att stänga kan ju vara ett problem. Skickar in honom så tycker att det verkar smidigt att kunna stänga dörren och sedan gå fram och sätta fast honom utan att oroa mig för att han ska fara ut...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: misswilma
·
Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 080
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp