Transport och uppförsbacke

MiniLi

Trådstartare
Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅

Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag efter väldigt mycket funderingar monterade dragkrok på i våras, har dock inte blivit av att jag kopplat på släp än. Dels har jag inte behövt åka någonstans men en sak som hindrar mig är att jag nojar väldigt mycket över den uppförsbacke som vi har till stallet. Jag får katastroftankar om att få möte i den slingriga uppförsbacken och tvingas stanna, kommer bilen orka upp då? :nailbiting:
Jag inser att jag bara borde prova med typ tomt släp men tänker att jag kanske kan få lite erfarenheter och feedback på vägen..

Hur vet man vad bilen kommer orka med släp bakom? Någon som kan jämföra med liknande bil?
Det är alltså en framhjulsdriven diesel med 150 hk (D3), manuell växellåda. Vägen ifråga är en smalare grusväg på väg in på gården, det är liksom ingen bergsbestigning men ganska brant och man kan inte hålla särskilt hög fart.
Utan släp är det såklart inga som helst problem att köra upp. Jag kan utan problem köra på 3ans växel men brukar ha 2an för att hålla ett lägre tempo (eftersom det är slingrigt och man inte hinner se möte på håll).
Bilen får max dra 1500 kg och det är också så tungt det kommer bli.

Jag körde en likadan bil (exakt samma motor osv) när jag tog BE och den drog det släpet utan problem, men då vägde nog släp och last ungefär 1000 kg.

Vad tror ni? Är jag bara hysteriskt nojig och borde skärpa mig eller?
 
Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅

Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag efter väldigt mycket funderingar monterade dragkrok på i våras, har dock inte blivit av att jag kopplat på släp än. Dels har jag inte behövt åka någonstans men en sak som hindrar mig är att jag nojar väldigt mycket över den uppförsbacke som vi har till stallet. Jag får katastroftankar om att få möte i den slingriga uppförsbacken och tvingas stanna, kommer bilen orka upp då? :nailbiting:
Jag inser att jag bara borde prova med typ tomt släp men tänker att jag kanske kan få lite erfarenheter och feedback på vägen..

Hur vet man vad bilen kommer orka med släp bakom? Någon som kan jämföra med liknande bil?
Det är alltså en framhjulsdriven diesel med 150 hk (D3), manuell växellåda. Vägen ifråga är en smalare grusväg på väg in på gården, det är liksom ingen bergsbestigning men ganska brant och man kan inte hålla särskilt hög fart.
Utan släp är det såklart inga som helst problem att köra upp. Jag kan utan problem köra på 3ans växel men brukar ha 2an för att hålla ett lägre tempo (eftersom det är slingrigt och man inte hinner se möte på håll).
Bilen får max dra 1500 kg och det är också så tungt det kommer bli.

Jag körde en likadan bil (exakt samma motor osv) när jag tog BE och den drog det släpet utan problem, men då vägde nog släp och last ungefär 1000 kg.

Vad tror ni? Är jag bara hysteriskt nojig och borde skärpa mig eller?
Ja, det borde den väl rimligtvis så länge det inte är vinterväglag och halt?
 
Ja, det borde den väl rimligtvis så länge det inte är vinterväglag och halt?
Jag tänker att jag inte ska ut och åka på vintern. Om någon kris uppstår när väglaget är dåligt får jag låna annan bil.

Har du alltså testat med liknande bil? Inser att det låter löjligt men den där katastroftanken har verkligen fastnat i mitt huvud..
Jag velade i flera månader kring om jag skulle byta bil eller montera dragkrok på nuvarande och nu är jag fortfarande nojig..
 
Jag tänker att jag inte ska ut och åka på vintern. Om någon kris uppstår när väglaget är dåligt får jag låna annan bil.

Har du alltså testat med liknande bil? Inser att det låter löjligt men den där katastroftanken har verkligen fastnat i mitt huvud..
Jag velade i flera månader kring om jag skulle byta bil eller montera dragkrok på nuvarande och nu är jag fortfarande nojig..

Inget vi säger kommer få dig lugnare. Du behöver prova själv. Prova med tomt hästsläp och känn efter hur bilen orkar.
 
Inget vi säger kommer få dig lugnare. Du behöver prova själv. Prova med tomt hästsläp och känn efter hur bilen orkar.
Ja jag antar att du har rätt. Skulle bara kännas så skönt om någon sa typ "jag drar med liknande bil, den har aldrig rullat baklänges i branta backar" ..
 
Jag tänker att jag inte ska ut och åka på vintern. Om någon kris uppstår när väglaget är dåligt får jag låna annan bil.

Har du alltså testat med liknande bil? Inser att det låter löjligt men den där katastroftanken har verkligen fastnat i mitt huvud..
Jag velade i flera månader kring om jag skulle byta bil eller montera dragkrok på nuvarande och nu är jag fortfarande nojig..
Jag vet faktiskt inte vad liknande är. Vi har dragit vårt släp (tomt 600 kg, lastat 1200 kg) med Volvo 940, 945 och nu en Honda cr-v av äldre modell. Den enda gången vi fastnade i en backe var just när det var snö och halt. Vår volvo 945 tog sig inte upp. Men den var hopplös på vintern. Jag är 99,99% säker på att den fyrhjulsdrivna Hondan hade tagit sig upp lätt som en plätt. Däremot har vi ALDRIG varit i närheten av att inte ta oss upp för någon backe någonstans i sommarväglag. Inte med någon av bilarna. Jag håller med @Lovisaleonora . Då får helt enkelt testa.
 
Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅

Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag efter väldigt mycket funderingar monterade dragkrok på i våras, har dock inte blivit av att jag kopplat på släp än. Dels har jag inte behövt åka någonstans men en sak som hindrar mig är att jag nojar väldigt mycket över den uppförsbacke som vi har till stallet. Jag får katastroftankar om att få möte i den slingriga uppförsbacken och tvingas stanna, kommer bilen orka upp då? :nailbiting:
Jag inser att jag bara borde prova med typ tomt släp men tänker att jag kanske kan få lite erfarenheter och feedback på vägen..

Hur vet man vad bilen kommer orka med släp bakom? Någon som kan jämföra med liknande bil?
Det är alltså en framhjulsdriven diesel med 150 hk (D3), manuell växellåda. Vägen ifråga är en smalare grusväg på väg in på gården, det är liksom ingen bergsbestigning men ganska brant och man kan inte hålla särskilt hög fart.
Utan släp är det såklart inga som helst problem att köra upp. Jag kan utan problem köra på 3ans växel men brukar ha 2an för att hålla ett lägre tempo (eftersom det är slingrigt och man inte hinner se möte på håll).
Bilen får max dra 1500 kg och det är också så tungt det kommer bli.

Jag körde en likadan bil (exakt samma motor osv) när jag tog BE och den drog det släpet utan problem, men då vägde nog släp och last ungefär 1000 kg.

Vad tror ni? Är jag bara hysteriskt nojig och borde skärpa mig eller?
Dieselmotorer är väldigt starka och har ett helt annat vridmoment än t ex. en bensinmotor.

Jag hade en Subaru Legacy -05 runt 170hk bensinare, den tyckte det var jobbigt i uppförsbackar med släp (extra tungt om släpet var lastat). Nu har jag en Volvo V70 D4 diesel, första gången jag drog släpet i tomme, märkte jag inte ens av att det hängde med bakom bilen, vare sig det var uppför eller plant, med last var det precis som bilen sa "åh va roligt ska vi jobba lite nu" den hade ett helt annat drag i uppförsbackarna än va bensinaren hade.

Jag tror inte det är några bekymmer på sommarhalvåret i alla fall, så länge bilen har fäste tar den sig upp.
 
Dieselmotorer är väldigt starka och har ett helt annat vridmoment än t ex. en bensinmotor.

Jag hade en Subaru Legacy -05 runt 170hk bensinare, den tyckte det var jobbigt i uppförsbackar med släp (extra tungt om släpet var lastat). Nu har jag en Volvo V70 D4 diesel, första gången jag drog släpet i tomme, märkte jag inte ens av att det hängde med bakom bilen, vare sig det var uppför eller plant, med last var det precis som bilen sa "åh va roligt ska vi jobba lite nu" den hade ett helt annat drag i uppförsbackarna än va bensinaren hade.

Jag tror inte det är några bekymmer på sommarhalvåret i alla fall, så länge bilen har fäste tar den sig upp.
Jag hade nog inte oroat mig om jag haft en D4, men du har ju rätt om dieselbilarna!👍
 
Vi har en brant backe en bit från stallet som man behöver köra upp för. Den är bredare än din beskrivna grusväg men pga rondell och farthinder så går det rätt långsamt när man påbörjar lutningen.

Min 120hk bensinare klarar utan vidare 1400kg där. Tror inte att det kommer bli problem.

Och SKULLE du mot förmodan bli stående så kan du parkera ekipaget, lasta ur hästen, leda hem hästen och sedan hämta bil+släp.
 
Jag tänker att jag inte ska ut och åka på vintern. Om någon kris uppstår när väglaget är dåligt får jag låna annan bil.
Eller så skaffar du ett par snökedjor, då kan en liten klen framhjulsdriven bil klara även isiga backar med hästsläp, jag har testat. :D
 
Nu har vår diesel-Volvo visserligen 190 hk och 4-hjulsdrift men med den drar jag utan problem 2400 kg uppför smala och ganska slingriga vägar utan att behöva ta sats. Så länge du har bra grepp (bra däck och inte halt) så tror jag inte du behöver vara särskilt orolig.
 
Jag tror inte det är några problem alls, har kört den där backen ganska många gånger och så farligt brant är den inte 😁
Hade varit mer orolig för vintern om det är halt och kana rätt fram när det svänger oavsett bil 😅
 
Jag tror inte det är några problem alls, har kört den där backen ganska många gånger och så farligt brant är den inte 😁
Hade varit mer orolig för vintern om det är halt och kana rätt fram när det svänger oavsett bil 😅
Haha, det här känns ändå bra. Nu vågar jag nog prova 🤣
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 242
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan *Ursäkta om tråden hamnar fel eller om ämnet inte är tillåtet* Jag har en fundering! Är makalöst trött på skrittarbete på...
2
Svar
20
· Visningar
3 778
Senast: Crash
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 473
Senast: Fredag
·
Hästvård Om någon är intresserad (och fortfarande orkar hänga med i såpan) Så var det dags för klinikbesök igenf ör Kele. Jag var dock...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp