Transport och uppförsbacke

Vi har en lång och jättebrant backe upp till oss.( småländska höglandet) Alla bilar och släp tar sig upp för den utom vid vinterväglag. Då får en del ekipage lasta ur hästen och gå sista biten. ”Din” backe låter inte så brant så det är nog inga problem 😊
 
Apropå vinterväglag. Jag kan tipsa om en grej som är jättebra och är lätt att ha med sig i bagaget t ex.
En 3-liters hink med lock, som man fyller med grus.

Ofta räcker det med bara några nävar vid vardera drivhjul så de får fäste.
Om jag kan använda en sådan hink med grus i och lyckas ta mig loss med lastbilen med släp, så funkar det för personbilar och släp också.
 
Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅

Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag efter väldigt mycket funderingar monterade dragkrok på i våras, har dock inte blivit av att jag kopplat på släp än. Dels har jag inte behövt åka någonstans men en sak som hindrar mig är att jag nojar väldigt mycket över den uppförsbacke som vi har till stallet. Jag får katastroftankar om att få möte i den slingriga uppförsbacken och tvingas stanna, kommer bilen orka upp då? :nailbiting:
Jag inser att jag bara borde prova med typ tomt släp men tänker att jag kanske kan få lite erfarenheter och feedback på vägen..

Hur vet man vad bilen kommer orka med släp bakom? Någon som kan jämföra med liknande bil?
Det är alltså en framhjulsdriven diesel med 150 hk (D3), manuell växellåda. Vägen ifråga är en smalare grusväg på väg in på gården, det är liksom ingen bergsbestigning men ganska brant och man kan inte hålla särskilt hög fart.
Utan släp är det såklart inga som helst problem att köra upp. Jag kan utan problem köra på 3ans växel men brukar ha 2an för att hålla ett lägre tempo (eftersom det är slingrigt och man inte hinner se möte på håll).
Bilen får max dra 1500 kg och det är också så tungt det kommer bli.

Jag körde en likadan bil (exakt samma motor osv) när jag tog BE och den drog det släpet utan problem, men då vägde nog släp och last ungefär 1000 kg.

Vad tror ni? Är jag bara hysteriskt nojig och borde skärpa mig eller?
Du kommer tveklöst upp. Bilen är inte vråltung och har en förhållandevis stark motor. Allra viktigast är nog däckens skick.
 
Exets V40 klarade utan problem av att dra mitt släp inklusive två ensilagebalar upp för backen hemma vid mig. Lite lagom överlast eftersom det bara hämtats hos grannen och sådär två ton på kroken samt grusväg. Det ska sägas att åkgräsklipparen klarar av att dra den "vanliga" släpvagnen full med brädor upp för samma backe så tanken hade inte slagit mig att det kunde blivit ett problem. :angel:
 
Jag tolkade nog din fråga huruvida bilen, från stillastående mitt i backen, orkar fortsätta färden upp.

Det är ju betydligt knepigare än att åka hela vägen upp i ett svep.

Det finns en risk att man vill få upp farten lite för fort och gasar på och därmed att hjulen spinner (om det är grusväg).

Jag tänker att du i lugn och ro ska träna på att backa nerför backen. Då kan du efter det känna dig trygg med att, oavsett vad som händer, du klarar av ta dig ur det.

Lycka till!
 
Jag har en VW Golf, diesel 105 hk, som får dra max 1400 kg. Och till gården där dottern jobbar (och har med två av våra hästar) är det en BRANT uppförsbacke. Jag har utan problem kört upp där med min Golf och släp med en häst i (islandshäst, så "ponnystorlek"). Och jag tycker ju att min bil är liten och ganska motorsvag, men den är ändå tillräckligt stark i sådana situationer!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 306
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan *Ursäkta om tråden hamnar fel eller om ämnet inte är tillåtet* Jag har en fundering! Är makalöst trött på skrittarbete på...
2
Svar
20
· Visningar
3 791
Senast: Crash
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 481
Senast: Fredag
·
Hästvård Om någon är intresserad (och fortfarande orkar hänga med i såpan) Så var det dags för klinikbesök igenf ör Kele. Jag var dock...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp