Bukefalos 28 år!

Transport Problem!!!!

M

Miss_Trouble

Min kille´s gamla garvade tävlings märr (11år) går inte att köra i transport längre!!!
Hon går in utan problem och ställer sig och det går att stänga, men när ekipaget sen börjar röra på sig blir hon helt hysreisk och står och galloperar baklänges i transporten och sen viker hon bara ihop benen och lägger sig ner!! :confused:
Vi har tagit borelia och Ilischia test och det var inget fel på henne...
Det har inte hänt något tidigare som gör att hon har skapat rädslan att åka, de senaste åren har hon visserligen bara åkt i vår lastbil, men det vet vi inte om det funkar (vi ska prova) Vad kan ha hänt????
Någon som har nåt tips!!

Synd om hon inte skall kunna tävla mer liksom!!!
 
en kompis häst gjorde också så, gick in i transporten jättelätt, sen när man började köra bankade han o brötade, sen satte han sig ner.

Detta var om han åkte med en annan häst o hade det trångt. Åker han själv går det bra, eller med mellanväggen helt åt sidan, den används nästan aldrig när vi kör ensamma hästar ändå.

Anledningen var att en gång hade gummimattan i transporten gått upp. Den hade blivit uppsliten i mitten. Det hade nog varit ett litet jack längst ner o sen lyckades hästarna dra upp den så den delades precis i mitten. Allt det här korvade upp sig under magen på araben o han fick smått panik.

O vid det tillfället åkte han med en annan häst, så nu blir han sån vid "samåkning". Den andra hästen är kolugn, hon har inga men alls.

Det har faktiskt vart ok för honom att åka med en shettis jämte, för det känns inte lika trångt.

Sen vet jag en annan tjejs häst som också åkte i denna transporten när den var sönder i mattan. Innan det blev lagat. Efter det så lägger han sig ner på sidan, vinklar bara huvudet o hela kroppen hänger över mot mellanväggen o så lutar han allt han kan. Får en fruktansvärd panikångest.

Och det är också bara när det är trångt. Annars går det bra, det är farligt med söndriga mattor!

När araben höll på som värst trodde vi han hade brutit alla ben, han bara satte sig o det såg jättekonstigt ut.

Vid vissa tillfällen har vi stannat men stängt igen o fortsatt köra. Han tror ju annars att han får komma ut om han sätter sig ner. Sen efter det så reste han sig, han fattade att det tricket inte funkade längre...
 
prova med att flytta mellanväggen om ni inte har gjort det,en del hästar blir galna om man jhar trpskydd eller täcken på dom...hmmm, jag har sett hästar som varit hysteriska och folk lastar ur dom med 3 täcken på sig :crazy: :crazy:..koller kallas det.
sen finns det höästar som har svårt med balansen och blir yra eller åksjuka om man vill kalla det så.....nårt är ju uppenbarligen galet när hon t om lägger sig..
 
Min kompis hade en häst som var van att åka lastbil/buss och stod då trångt utan problem. Men i släp måste hon få stå brett, annars gjorde hon precis som du beskriver.
 
Tror på Magdalenas linje. Det är mycket bekvämare att åka lastbil för en häst än att åka transport.

Jag är emot att ta undan sidoväggen för hästen eftersom det skapar bredåkare (hästar som måste stå brett med bakbenen annars får de panik/lever om i transporten). Men vill man chansa...men prova att lasta i hästbuss (visst var det de ni hade?) och köra. Och sedan får ni avgöra om det är värt att riskera att hon blir bredåkare eller om ni hädanefter ska köra henne i lastbil. Risken om hon blir bredåkare är ju att hon sedan ska stå lika brett i lastbilen...

Tips: Jag har hört att bredåkare föredrar boggie om man ska köra i transport!
 
Men man kan ju inte skapa något hon redan är?! Om hon funkar med snedställd mellanvägg är det ju där problemet låg, varför tvinga henne att stå smalt då? Jag tror inte det är några större problem om man nu skulle åka buss/lastbil igen, det blir en annan stabilitet.
 
Problemet kan bli större.
Det är beroende på hur smalt eller brett det är i lastbilen.

Och kan de välja att bara köra henne i lastbilen, det borde bero på hur många platser det är i lastbilen (onödigt att åka med en häst i lastbil som rymmer 8), varför då ens lära henne att åka brett?

Det är ju klart hon inte ska bli körd smalt i transport och tvingad att stå smalt om hon får panik (men som sagt prova boggie, endel bredåkare gillar det) och finns det ingen annan lösning än att hon måste åka i en transport som inte är boggie (eller om hon inte gillar boggien heller) så är det upp till dom att avgöra om de vill lära henne att bli bredåkare.

Och om hon lär sig att åka brett kommer de aldrig att kunna transportera henne med en annan häst i en transport, så ska de till en tävling med henne och en till häst så måste de köra två vändor eller ta lastbil...och då blir det ändå till att åka lastbil.

Och som sagt, problemet kan bli värre och hon kan bli besvärlig även i en lastbil om hon lär sig att hon får åka brett i en transport. Det kan, om man har otur, sluta med att hon måste transporteras ensam i transport och inte vill åka lastbil för det är för trågt. Jag säger inte att det blir så, jag säger bara att det kan bli så och att man måste ta det i beräkning.
 
råkade ut för samma typ av problem med en hblmärr, helt plötsligt kunde hon inte åka. Lasta gick bra.
Det visade sig att hon hade en infektion på hörselnerven..hm..undrar om det var det, låter fel, men jo, så var det. Antibiotikakur och problemet var borta.
Sen kan man ju undra om det kanske hade en annan orsak och hade gått över iaf.
 
Mina hästar har åkt smalt vid behov. Behövs det inte har de mellanväggen åt sidan. Inga problem när de måste åka smalt igen.

Varför bråka med en häst som redan visat så kraftigt obehag??
 
Vi har en 6 hästars lastbil, och där har hon aldrig visat något ej heller i transport innan heller vi var iväg med henne på SM i år Sissta helgen i Aug, sen skulle vi ner till en tävling i halmstad 18 oktober då gick det inte att köra henne!!! Och vi har försökt ett par gånger nu i vanlig transport men hon bara lägger sig efter en halvmeter inne på gårdsplan så ligger hon ner! Till SM:ET åkte vi lastbil och som sagt då var det inga problem. Det hjälper inte att ställa undan mellan väggen Tyvärr!
 
Har ni provat Boggie?

Kan du minnas sista gången ni trasporterade henne i en transport och det gick bra? Hände det något speciellt? Om så bara en sån sak som att ni var tvugna att bromsa in lite extra kraftigt?
 
Var det kanske väldigt varmt sista gången hon åkte, kanske drabbades hon av syrebrist om luckan var stängd.
 
får inte hästar också problem med balansen om det blir fel på något i örat? i så fall låter det ju rimmligt att den skulle bli stressad av en infektion på hörselnerven när den åker transport = får sämre balans och blir orolig när det rör sig.. har för mig att människor kan bli åksjuka mycket lättare när de har tex öroninflamation...
 
Nej det har absolut inte hänt något... ingen hård inbromsning eller något...
Vi har boggie...
 
Jag har oxå tänkt i dom banorna...
Vi sakll prova med lastbilen nu i mellan dagrna och se om hon gör lika dant.
Annars så ringer vi veterinären och hör angående öron mm...
Hoppas att vi hittar någon lösning!!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 618
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
974
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 559
Senast: Lingon
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp