Transport skydd under sommaren

unoannis

Trådstartare
Vanliga transportskydd blir ju jätte varma nu när värmen kommit tillbaka. Likaså back on Track snabb bandage. Haft vanliga benskydd damasker men det blir också varmt!! Vad kan man ha för något? 🤯
 
Behöver du skydd i transporten? I så fall får du titta på vanliga skydd som är luftiga, tex amigo airflow, annars skulle jag kört med bara boots.
 
Man gjorde en undersökning i Australien och upptäckte att det var mer skador med skydd än utan i transport. Jag har vanliga skyddsboots på hovarna för att undvika avtrampade skor.

Det där tror jag är så sant. Större transportföretag vägrar ju lasta hästar med skydd, de får ha på sig grimma. Punkt.

Risken är större för värmeskador också. Irriterade hästar som får klåda under varma skydd börjar steppa runt, försöka trampa av sig skydden och lever om i transporten. Dåliga erfarenheter till nästa gång de ska åka och blir svårlastade.

Grimma, möjligen täcke (på vintern).
 
Boots och vanliga senskydd/bakskydd har jag kört med, dock vanligen bara boots.

Min häst kunde inte ha tjocka transportskydd oavsett årstid, då stod han bara och sparkade.
 
Vanliga transportskydd blir ju jätte varma nu när värmen kommit tillbaka. Likaså back on Track snabb bandage. Haft vanliga benskydd damasker men det blir också varmt!! Vad kan man ha för något? 🤯

Inget alls är ju allra enklast. Jag har använt skydd i transporten senast för tjugo år sedan tror jag, ingen har skadat sig utan skydd (inte ens de som åkt broddade runt om).
 
Jag använder aldrig skydd i transporten, har ingen skada på någon häst (över 15 stycken iallafall) som jag åkt med :).
Upplever som flera andra att det är mer skaderisk med skydden än utan.
 
Jag använder alltid skydd. Men inte upplevt det blir ett problem i värmen. Dock så de allra flesta lättlastade lugna åkare kan säkerligen åka utan skydd, så tycker man det blir för varmt eller att hästen påverkas negativt av skydden kan man ju bara ta av dem.
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
966
Senast: fio
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 362
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp