Transport som liknar lastbil

Kookaburra

Trådstartare
Hej!
Jag är ute efter en transport som lite liknar lastbil till transporträdd o klaustrofobisk häst. Tittat på Ume B50 med fölväggar fram o bak på nätet o den verkar ju rymlig och bra med baklängesåkning. Vill gärna höra om ni vet fler som kanske man kan kolla på till häst som behöver plats.

Bommar är inget alternativ utan tänkte med väggar/dörrar eller rent av "öppen planlösning" så hästen ev kan stå lös o välja själv åkriktning. Transportväggarna måste ju vara rejäla så inget pappersskal lixom.

Har ni några bra erfarenheter o dela med er av blir jag superglad så jag kan börja leta nån bra kärra.
:)
 
Jag har själv kikat lite på Umes B50, verkar rymlig och bra. Tittade som hastigast på den när det var Göteborgs Horse Show, dock kostar dom lite att köpa och finns knappt på begagnatmarknaden, vilket jag i och för sig ser som ett positivt tecken att folk som har dom är nöjda med dom. :up:
 
Vår B50 är några år nu (-12) men har fungerat väldigt bra! Har kört mkt sto+föl på sistone. Även en liten Smart-bil får plats så användningsområdena är många! =)

På ojämn väg åker hästarna bättre än vi i bilen!

Nackdelen är det klena fönstret fram. De senaste har galler vilket är en klar fördel.

Mvh Thomas
 
equitrek är ju de som är mest lastbils aktiga vad jag vet, hästarna åker baklänger och lastas som i en b korts lastbil.

så fungerar hästen i en liten lastbil så hade jag satsat på en equitrek.

tycker att umes baklänges släp ser lite trångt ut i ingången, har man en svårlastad häst så är det nog lättare att lasta i ett släp där hela sidan fälls.
 
Vår B50 är några år nu (-12) men har fungerat väldigt bra! Har kört mkt sto+föl på sistone. Även en liten Smart-bil får plats så användningsområdena är många! =)

På ojämn väg åker hästarna bättre än vi i bilen!

Nackdelen är det klena fönstret fram. De senaste har galler vilket är en klar fördel.

Mvh Thomas
Du råkar inte veta hur det är med ett sådant släp t ex vid tävling, då man lastar framifrån? Tänker om det brukar vara några problem med att få plats att fälla rampen i fram trots bilar parkerade jämte osv? :)
 
Tack för svar! Ja, ibland dyker det upp någon, tror man får vara på hugget.
Jag börjar misstänka det med, vet jag hittade en som jag nästan skulle köpt, men som jag insåg att det inte skulle gå ihop sig ekonomisk, så fick avstå.
Nu har jag fått reda på att just den modellen jag behöver av B50 är från årsmodell 2013 tills nu, då de började med högre takhöjd vid framluckan. Det vet jag de nämnde när jag tittade på den som var till salu att den var lite liten för deras stora hästar där fram. Så för egen del blir det nog en fabriksny, ska bara spara ihop x antal tusen först, hahaha, men å andra sidan tänker jag att den kommer hålla länge då. :)
 
Du råkar inte veta hur det är med ett sådant släp t ex vid tävling, då man lastar framifrån? Tänker om det brukar vara några problem med att få plats att fälla rampen i fram trots bilar parkerade jämte osv? :)
är nog som om man har vanlig frontutlastning, dvs ställa sig längst ut eller vid lastbilarna.
 
Hej!
Jag är ute efter en transport som lite liknar lastbil till transporträdd o klaustrofobisk häst. Tittat på Ume B50 med fölväggar fram o bak på nätet o den verkar ju rymlig och bra med baklängesåkning. Vill gärna höra om ni vet fler som kanske man kan kolla på till häst som behöver plats.

Bommar är inget alternativ utan tänkte med väggar/dörrar eller rent av "öppen planlösning" så hästen ev kan stå lös o välja själv åkriktning. Transportväggarna måste ju vara rejäla så inget pappersskal lixom.

Har ni några bra erfarenheter o dela med er av blir jag superglad så jag kan börja leta nån bra kärra.
:)

Du kan titta på Fautras oblic också om det kan vara något. De åker på diagonalen, inga bommar bara väggar. Ifor har någon helt ny modell med diagonallastning också.
 
Du råkar inte veta hur det är med ett sådant släp t ex vid tävling, då man lastar framifrån? Tänker om det brukar vara några problem med att få plats att fälla rampen i fram trots bilar parkerade jämte osv? :)

Jo, men som någon skrev så hamnar man lite för sig själv vilket kan vara positivt. Det är inte alltid lika lätt för parkeringshjälparna att se då urlastningen ju är på höger men de pratar oftast med föraren på vänster sida så vi brukar behöva fråga/nämna det.

Stor fördel är att hästarna kan stå och kika ut när övre bakluckan är öppen, samtidigt som de är en bit in och ifrån omgivningen.
Axlarna på vårt släp är galvade (standard nu?) och bör därmed klara sig bättre än traditionella lackerade.

Equitrek försökte vi kika på, innan vi köpte B50:n, men de är så ovanliga (var då iaf) och vi ville kunna testa alla mekaniska funktioner och känna tyngden på dörrar, läm osv...uppmanar de som har att dela med sig av erfarenheter så kanske det blir ett sånt nästa gång vi byter =).

Med vänlig hälsning Thomas
 
Tack alla för bra svar!
Visste inte om Equitrek, kul att få lära sig något nytt, den verkar ju bra! Verkar inte vara så vanlig i Sverige?

Har sneglat lite på oblic förut, och den kan ju vara nåt. Det enda är att jag helst skulle vilja kunna ha som en "box" så han får välja själv hur han vill åka. Kan man i oblic köra hästen i dubbelt utrymme utan mellanväggen?

I USA kör man ju hästar ofta bara i ett "rum" eller lastutrymme. Lite sånna möjligheter är jag ute efter.
 
Vår B50 är några år nu (-12) men har fungerat väldigt bra! Har kört mkt sto+föl på sistone. Även en liten Smart-bil får plats så användningsområdena är många! =)

På ojämn väg åker hästarna bättre än vi i bilen!

Nackdelen är det klena fönstret fram. De senaste har galler vilket är en klar fördel.

Mvh Thomas
Så det går alltså att ha B50 helt öppen? Hur blir stängningen bak då med förväggarna? Stänger man dom mot en stång eller tar man bort stången o stänger dörr-mot-dörr?
 
Tack alla för bra svar!
Visste inte om Equitrek, kul att få lära sig något nytt, den verkar ju bra! Verkar inte vara så vanlig i Sverige?

Har sneglat lite på oblic förut, och den kan ju vara nåt. Det enda är att jag helst skulle vilja kunna ha som en "box" så han får välja själv hur han vill åka. Kan man i oblic köra hästen i dubbelt utrymme utan mellanväggen?

I USA kör man ju hästar ofta bara i ett "rum" eller lastutrymme. Lite sånna möjligheter är jag ute efter.
är det inte värt att hyra ett baklänges släp och se om hästen tycker bättre om det innan du köper ett?
jag hade i alla fall aldrig köpt ett sånt om jag inte visste att hästen 1; gick in i det, 2; hästen trivs med att åka baklänges,

om du vill se hur hästen vill stå av sig själv så kan man ju låna ett ko släp, och sätta i en trailer cam så att man ser hur hästen reagerar. (krävs traktor att dra med iofs.
har för mig att man måste ha bom framför och bakom hästen samt att man måste ha hästen uppbunden under färd. dvs man får inte ha hästen helt lös och låta den bestämma själv hur den står.
men provkör du i ett boskaps släp så ser man hur hästen parerar sig i alla fall.
 
Har sneglat lite på oblic förut, och den kan ju vara nåt. Det enda är att jag helst skulle vilja kunna ha som en "box" så han får välja själv hur han vill åka. Kan man i oblic köra hästen i dubbelt utrymme utan mellanväggen?
/QUOTE]
Kan och kan. Det går säkert men jag tror inte man får köra vuxen häst lös i en trailer (i en stor lastbil kanske det är tillåtet). Om hästen "går runt" för mycket så kan ju kultrycket och därmed väghållningen drastiskt förändras med en olycka som följd.
Så om du inte vill eller kan köra i lastbil så tror jag ditt bästa alternativ är att köra brett och uppbundet om han är klaustrofobisk. Vill du inte ha bom framför hästen så är ju bakåtåkare eller diagnonalåkare dina alternativ. Åker han framåt måste du ha bom. Jag vet att många kör utan när de har hästar som hoppar över bommen men det räcker med en kraftig inbromsning för att hästen ska riskera bryta nacken.
 
Jag tittade lite på EquiTreks demosläp när dom hade visning i Falsterbo. Tycker att det verkade toppen och skulle gärna ha ett. Väldigt prisvärda var dom också.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 440
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 228
Senast: Reville
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 061
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hoppas tråden hamnar rätt nu. Tänkte höra lite hur ni hade gjort i mitt läge:) För ca en månad sen tog jag kontakt med en...
2
Svar
26
· Visningar
3 360
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp