Transport vs lastbil

Ela

Trådstartare
Har idag ett umesläp b50 -07 ett sådan släp där hästarna åker baklänges. I stora drag är jag jättenöjd det är gott om plats och även stora hästar åker riktigt bra ett stort pluss att det är så gott om plats att hantera hästarna.
Men jag saknar sadelkammare och tycker ibland det är jobbigt att ha i lastningen fram.

Har nu kikat lite på en lastbil ombyggd Mercedesbuss-03 gott om plats för hästarna och stort utrymme till sadelkammare. Fräsch och fin.

Så vad är fördelarna med lastbil? Vad är negativt?

Behöver alla tips jag kan få :)
 
Sv: Transport vs lastbil

Jag antar att du menar c kort bil?

Nackdelen med B kortsbilar är låg lastvikt. C kortsbilar önskar jag att jag hade kort för...
 
Sv: Transport vs lastbil

Nej B-korts bil, låg lastvikt är inte något större problem för mig då jag enbart kör lätta ponnyer :) dock påverkar det nog andrahandsvärdet om man vill sälja.
 
Sv: Transport vs lastbil

Kolla bara noga lastvikten, när jag kollade tidigare insåg jag att en ponny gick bra och två med lite packning var överlass. Därför gav jag upp den tanken.

Men annars är drömmen lastbil.
 
Sv: Transport vs lastbil

en nackdel är att det är en till bil att betala för. ett plus är ju att alla kan köra den vid akutfall, bara lasta och köra.
 
Sv: Transport vs lastbil

kl, jag har förresten kollat lite på equi trek släpen nu, de är som en rymlig bkorts lastbil fast i släp format :p. så man lastar från sidan och hästen åker baklänges.
 
Sv: Transport vs lastbil

Vi har också tänkt så, har idag ett B50 från 2011, kom från ett mindre BA45 och känner att vi hellre hade haft en b-lastbil samt kompletterat med det mindre B45 igen.
Nackdelarna är som någon skrev att det är ytterligare än bil att besiktiga, skatta för (högre skatt iaf än släpet) samt försäkra och kollar man på de äldre så har de oftast gått många mil.
Fördelar är ju att du får köra snabbare, med krok kan du ju koppla på ett släp och få med dig ännu fler hästar och möjlighet till ombonat utrymme.
Smidigare ekipage jämfört då B50 är rätt lång + bilen. Vi ska testa med att ha tävlingsskåp för att maximera ytan i släpet men kanske det ändå inte räcker.

Åker de baklänges i den hästlastbilen jag fann på blocket, värmland för 200k?
Utrymmena verkar jättebra i övrigt och det var relativt få mil + automat.
Kom ihåg att höra med serviceverkstaden för ev. risker/rep-kostnader för biltypen som det bygger på.
 
Sv: Transport vs lastbil

Kl

Om man kollar på nätet efter b-kortslastbil så kolla efter svensktillverkat skåp. Finns en modell med grund lastvikt på 1300kg men som blir mindre med de tillval man väljer. Ex med dragkroken så försvinner 25kg. Med hingstkrage försvinner sex kilo. Osv osv.

Kolla efter Max Load. Svensk. På en Renault.
 
Sv: Transport vs lastbil

Nej om det är det släpet jag tror så åker dom inte baklänges i det du menar tror även att man bara fick lasta 800 kg vilket är väldigt lite..
 
Sv: Transport vs lastbil

Ja, jag tänkte om det var den som du hade varit och tittat på? Gjorde en snabb sökning på blocket och fann den mercedes 03:an i värmland.
I.o.m. att dina hästar åker baklänges idag i B50 så tänkte jag om de "behövde" det, isf skulle det vara ett steg åt fel håll om de åkte framåt igen?

Våra hästar blev lite lugnare bakofram i B50, var när jag tänker på det en av de stora anledningarna till att vi testade/köpte B50:n.
 
Sv: Transport vs lastbil

Hur är det att lasta svårlastad häst i lastbil? Känns som det kan vara svårare eftersom de måste gå upp och sen svänga runt innan man kan stänga. Samma vid urlastning om dom har brått ut hur brukar det fungera?
 
Sv: Transport vs lastbil

kl, jag har förresten kollat lite på equi trek släpen nu, de är som en rymlig bkorts lastbil fast i släp format :p. så man lastar från sidan och hästen åker baklänges.

Jag bytte min lastbil mot just det släpet. Det var en massa kostnader med lastbilen räkna med minst 2000kr månader. Och tycker man det är värt det så hade jag absolut skaffat lastbil. Men det är inte billigt.

Det var jättebra med lastbil men minst lika bra med equi-trek släpet ;)
 
Sv: Transport vs lastbil

Hur är det att lasta svårlastad häst i lastbil? Känns som det kan vara svårare eftersom de måste gå upp och sen svänga runt innan man kan stänga. Samma vid urlastning om dom har brått ut hur brukar det fungera?
Det är nästan alltid lättare att lasta från sidan dvs lastbil eller släp med sidolastning.

De flesta hästar har lättare för att gå in så då det är större yta för dem
 
Sv: Transport vs lastbil

Lättare att lasta i lastbil, trots längre ramp/brantare ramp. Hela utrymmet är ju öppet och hästarna ser precis vad som gäller.

Däremot tycker jag det är rätt läskigt att lasta ur om hästen kastar sig, de kommer liksom över en...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 100
Senast: Buck
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 818
Senast: MsBlondy92
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 720
Senast: Zamira
·
Utrustning Jag har idag äntligen köpt mig ett släp och det blev en Star Safir med fronturlastning. Min normalt sett lättlastade häst som är van att...
Svar
12
· Visningar
4 560
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp