Transportbur

Loppanhellqvist

Trådstartare
Vill ha tips på prisvärd och säker transportbur för katt. Viktigt att den är rymningssäker, då jag hade en skräckupplevelse nu sist då katten lyckades rymma ur buren. Tack och lov var vi kvar inomhus men det var onödigt stressande både för mig och för katten.
I normalfall används buren inte alls, dvs katterna är hemma. Men jag vill ha en ifall vi måste till veterinären. Den gamla buren är kasserad, surrade den med buntband sista resan.

Någon som har nån idé?
 
Mina katter förvandlades till Houdini när de skulle till veterinären och steriliseras, så det slutade med att en kom lös i bilen. Jag skaffade en bur som egentligen är för mindre hundar efter råd från veterinären när vi fick avboka tiden eftersom första buren kasserades efter det försöket. Köptes på typ Arken Zoo eller motsvarande affär, funkade jättebra och ingen mer lös katt i bilen.
 
Prisvärd är väl lite av en definitionsfråga, men har du råd med Sleepypod eller Sleepypod air så har min extremt rymningsbenägna katt inte lyckats med dem, trots klor och klätter. Det går att låsa dem med hänglås också, plus att de har karbinhake inne för att fästa kattens sele i.
 
Jag använder Atlas 20 med öppningsbart tak. Har några mjuka med, men anser dom för jobbiga att stänga samtidigt som man ska hålla i katten. Sen är det väldigt smidigt att kunna lyfta katten rakt upp om den inte själv kommer ut. Här ser man taket lite.
20170223_112304.jpg
 
Prisvärd är väl lite av en definitionsfråga, men har du råd med Sleepypod eller Sleepypod air så har min extremt rymningsbenägna katt inte lyckats med dem, trots klor och klätter. Det går att låsa dem med hänglås också, plus att de har karbinhake inne för att fästa kattens sele i.
Jag tror att det blir för svårt att stänga precis som @MissFideli skriver. Ena katten (den som bröt sig ut nu senast) blir vansinnig så fort han ser buren. Har försökt att träna honom men han låter hellre bli att äta en att ens närma sig den.
Situationen med den katten är speciell, han vill bara hanteras av min dotter. Avskyr alla andra. Men jag kan inte gärna låta henne ens försöka sätta honom i buren iom att han försvarar sig vildsint och dottern bara är 7 år.
 
Jag använder Atlas 20 med öppningsbart tak. Har några mjuka med, men anser dom för jobbiga att stänga samtidigt som man ska hålla i katten. Sen är det väldigt smidigt att kunna lyfta katten rakt upp om den inte själv kommer ut. Här ser man taket lite.
Visa bifogad fil 74804
Det var en liknande sådan jag hade, men gammal. Katten lyckades trycka isär över- och underdel och därmed öppna grinden.
Hoppas att det berodde på att den var gammal helt enkelt.
 
Jag tror att det blir för svårt att stänga precis som @MissFideli skriver. Ena katten (den som bröt sig ut nu senast) blir vansinnig så fort han ser buren. Har försökt att träna honom men han låter hellre bli att äta en att ens närma sig den.
Situationen med den katten är speciell, han vill bara hanteras av min dotter. Avskyr alla andra. Men jag kan inte gärna låta henne ens försöka sätta honom i buren iom att han försvarar sig vildsint och dottern bara är 7 år.
Förstår. Det behövs åtminstone två för att få in en bråkig katt i en sleepypod.

När jag hade skyggiskatt så använde jag ett tag hundbur, den minsta av de som är svarta fyrkantiga galler med plastbotten. Sen hänglås på, och filt över under transport. Kan det vara något?
 
Då måste det varit usla lås på sidorna. Min går definitivt inte att trycka isär.
Låsen var intakta, det var snarare själva plasten som buktade om du förstår hur jag menar.
Grindlåsen var också kvar i låst läge, han hade lyckats trycka så att den hoppat ut ändå. Supersuperstressad!! Han blir som en vildkatt om han hanteras av nån annan än dottern. Helt galet. Henne älskar han, precis som alla andra katter. Hon är en kattviskare 😅.
 
Förstår. Det behövs åtminstone två för att få in en bråkig katt i en sleepypod.

När jag hade skyggiskatt så använde jag ett tag hundbur, den minsta av de som är svarta fyrkantiga galler med plastbotten. Sen hänglås på, och filt över under transport. Kan det vara något?
Ja det är kanske ett alternativ. Kan ju alltid köpa en vanlig kattbur till lilla katten också. Hon är så liten att hon skulle gå vilse även i minsta modellen av hundbur.
Ska definitivt kolla vad jag hittar, tack!
 
Du har inte bett om råd, men jag vill ge dig ett tips ändå. För att få in missen i buren så göm den under ett skynke så att katten inte anar oråd. Ta en stor, tunn handduk eller dyl och snurra in katten, dölj ögonen. Stoppa kvickt in byltet i buren. Då tar katten sig ur handduken men det gör ju inget.
 
Du har inte bett om råd, men jag vill ge dig ett tips ändå. För att få in missen i buren så göm den under ett skynke så att katten inte anar oråd. Ta en stor, tunn handduk eller dyl och snurra in katten, dölj ögonen. Stoppa kvickt in byltet i buren. Då tar katten sig ur handduken men det gör ju inget.
Det var så jag bar mig åt, utan handduk hade jag aldrig kunnat närma mig buren med honom i famnen utan att bli strimlad. 😬
Han är i vissa fall att betrakta som en vildkatt, för alla utom dottern. I det här fallet hade han dessutom gjort illa svansen och jag var tvungen att få iväg honom till veterinären. Men man mår bra dåligt av att utsätta ett djur för något som gör det så stressat. 😔
 
Förstår. Det behövs åtminstone två för att få in en bråkig katt i en sleepypod.

När jag hade skyggiskatt så använde jag ett tag hundbur, den minsta av de som är svarta fyrkantiga galler med plastbotten. Sen hänglås på, och filt över under transport. Kan det vara något?
Det är precis så jag fick göra, minus hänglåset. Katterna fick också en stor badhandduk över buren under resan för att inte bli stressade i bilen. Hem från veterinären gick bra, då var de lite groggy fortfarande och gick snällt in.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 833
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp