Transportdjungeln

iNHALE

Trådstartare
Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något äldre begagnat kvalitetssläp för 30-40' men ju mer jag funderar desto mer är jag inne på att investera i något lite nyare med längre livslängd. Jag är ganska inne på ett släp i aluminium eller glasfiber (eller en kombo) för att slippa fundera på ruttnande träskivor iom att släpet kommer stå ute.

Hästen i fråga är stor, tung (ca 700 kg) och kan trampa om lite i transporten så det behöver vara en stabil transport som ligger stadigt på vägen och är gediget bygd men ändå lättrullat, samt är luftig på insidan med bra ljusinsläpp och bra ventilation. Vill också ha inbyggd sadelkammare (inte sån som hänger framtill eller på insidan av skötardörren), panikbommar som kan lösas ut utifrån, vaddering på väggarna, kombiramp (alt enbart dörrar), hård överlucka och fronturlastning. Har kikat lite på Ifor, Boj/Forzab, Fautras, Humbaur, Ume osv men vill gärna ha tips från folk som faktiskt kört dem. Har ni några rekommendationer? Den tilltänkta dragbilen drar 2100 kg och kör bara med en häst så det gör inget om släpet är lite åt det tyngre hållet bara det är lättrullat. Budget ca 80-90' begagnat ungefär men är lite flexibel för den perfekta transporten.
 
Det är väldigt svårt att kombinera fronturlastning med sadelkammare. Cheval har väl ett sånt släp, men annars brukar man få välja det ena eller det andra.
Jag skulle också gärna ha båda men har prioriterat fronturlastning och har istället dörrhängt sadelskåp. Har ifor. Som jag överlag är jättenöjd med förutom nu då när rampen bak plötsligt murknat. Men Ifors nyare modeller finns i hel-alu.
 
Det är väldigt svårt att kombinera fronturlastning med sadelkammare. Cheval har väl ett sånt släp, men annars brukar man få välja det ena eller det andra.
Jag skulle också gärna ha båda men har prioriterat fronturlastning och har istället dörrhängt sadelskåp. Har ifor. Som jag överlag är jättenöjd med förutom nu då när rampen bak plötsligt murknat. Men Ifors nyare modeller finns i hel-alu.
Ja jag har märkt det när jag kollat runt. Fronturlastning är väl kanske inte det absolut mest prioriterade jämfört med mycket av det andra. Hur tycker du det dörrhängda skåpet känns? Jag tycker såna brukar kunna vara rätt små och trånga, vill kunna ha lite extragrejer stående som kan vara bra att ha med sig men som man inte nödvändigtvis kommer ihåg att packa varje gång man ska iväg. Dragbilen är min sambos bil så kan inte belamra den med en massa saker.
 
Ja jag har märkt det när jag kollat runt. Fronturlastning är väl kanske inte det absolut mest prioriterade jämfört med mycket av det andra. Hur tycker du det dörrhängda skåpet känns? Jag tycker såna brukar kunna vara rätt små och trånga, vill kunna ha lite extragrejer stående som kan vara bra att ha med sig men som man inte nödvändigtvis kommer ihåg att packa varje gång man ska iväg. Dragbilen är min sambos bil så kan inte belamra den med en massa saker.
Det är helt klart trångt. Min dressyrsadel får tex bara plats om jag hänger den med bakvalvet inåt, annars tar de stora knästöden emot. Men jag tycker ändå att det är en bra grej. Väldigt skönt att inte behöva ha just sadeln i bilen, även om jag ändå behöver ha typ all annan packning där. Man kan ha lite grejer på ”golvet” i skåpet, tex en låda eller back med småsaker om man vill.
Sammantaget väldigt långt bort från en riktig sadelkammare eller ens ett vanligt mobilt sadelskåp, men eftersom jag tycker fronturlastning är typ världens bästa grej så känns det helt acceptabelt 😊
 
Jag har förövrigt ifors enhästarstransport. Hade jag haft en tvåhästars hade jag kanske valt att ha ett vanligt sadelskåp i den tomma spiltan.
 
Har haft två cheval och ett umesläp. Uppskattade cheval när jag hade dom men det går inte ens att jämföra med umesläp. Hästen slutade gräva och greja och stod som ett ljus. Den gick bra efter vägen och var oerhört rejäl. Om jag köper häst igen ska jag ha ett umesläp igen. Tillägg, släpet var ändå 10+ år gammalt.
 
Har haft två cheval och ett umesläp. Uppskattade cheval när jag hade dom men det går inte ens att jämföra med umesläp. Hästen slutade gräva och greja och stod som ett ljus. Den gick bra efter vägen och var oerhört rejäl. Om jag köper häst igen ska jag ha ett umesläp igen. Tillägg, släpet var ändå 10+ år gammalt.
Ja Cheval är inte riktigt mitt favoritsläp. Det funkar om man bara lånar men skulle inte köpa ett.
 
Jag har en kompis som ofta drar två stora hästar och hon har haft Boj/Forzab ES (extra bred och hög med sadelkammare) de senaste tjugo åren och när hon byter in det gamla får hon oftast nästan lika mycket för det gamla i inbyte som hon gav när hon köpte det. 😁
Jag har ett Boj EH (extra bred & hög utan sadelkammare) och gillar att det ligger närmare vägen än kompisens Umesläp av samma modell som jag lånat några gånger.
 
Ställer en liten följdfråga på samma tema. När ni åker och kollar på en transport, vad kollar ni extra på där man lätt åker på en nit när man köper begagnat från privatperson? Sånt som är lätt att missa.
 
Gångjärnet till bakluckan är också bra att kolla lite extra på. Kostar ett antal tusenlappar att köpa ett nytt och ytterligare ett antal tusenlappar att byta eftersom golvet i allmänhet behöver lossas och lyftas.
 
Någon som vet hur kvalitén ser ut på Fautras äldre släp från 2008 och däromkring?
 
Någon som vet hur kvalitén ser ut på Fautras äldre släp från 2008 och däromkring?
Jag sålde mitt från 2008 i år, dansade igenom besiktningen varje gång. Inga problem alls. Stod utomhus året runt. Det enda tråkiga var att det blev matt i lacken.
Hade aldrig sålt det om det inte var för att nya hästen inte fixar vanlig transport.
 
Jag sålde mitt från 2008 i år, dansade igenom besiktningen varje gång. Inga problem alls. Stod utomhus året runt. Det enda tråkiga var att det blev matt i lacken.
Hade aldrig sålt det om det inte var för att nya hästen inte fixar vanlig transport.
Tack! Funderar på hur de står sig över tid och om det är något på de äldre modellerna som man ska se upp med speciellt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 340
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp