Transporter med bakbommar man kan stänga framifrån

ghostofashark

Trådstartare
Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står längst fram i transporten? Lastar alltid och åker själv med min häst, och upplever det som ett väldigt stressmoment när han gått på men jag måste kliva ur och gå bak och stänga bakbommen. Oftast står han ställt, men ibland inte.
Då jag tror att han också skulle föredra step up framför ramp så är det väl Fautras jag kommer landa i, men de är ju rätt saftigt dyra (och få på begagnatmarknaden), tar ju lite emot att köpa en transport för 3 ggr hästens pris ;)
 
Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står längst fram i transporten? Lastar alltid och åker själv med min häst, och upplever det som ett väldigt stressmoment när han gått på men jag måste kliva ur och gå bak och stänga bakbommen. Oftast står han ställt, men ibland inte.
Då jag tror att han också skulle föredra step up framför ramp så är det väl Fautras jag kommer landa i, men de är ju rätt saftigt dyra (och få på begagnatmarknaden), tar ju lite emot att köpa en transport för 3 ggr hästens pris ;)
Jag tror inte det finns något annat märke som har samma eller liknande lösning. Ett annat alternativ är ju att träna på att skicka in hästen in i transporten, då slipper du momentet att lämna hästen för att gå ut och stänga bommen.
 
Har inte heller sett något annat märke med liknande lösning. Finns ju dock något märke som har sidolastning som på en lastbil?

Jag har en 1,5-hästarstransport och behöver inte gå ut ur transporten för att stänga. Jag går in tillsammans med hästen, klappar lite och sen tar jag bara något steg bakåt och sätter upp bommen bakom henne. Är alltså på hennes vänstersida hela tiden, har tränat henne så att hon ska stå still även om jag rör mig inne i släpet.
Behöver ju gå ut för att stänga rampen men det är inga konstigheter för min häst sålänge bommen är på bakom.
 
Har inte heller sett något annat märke med liknande lösning. Finns ju dock något märke som har sidolastning som på en lastbil?

Jag har en 1,5-hästarstransport och behöver inte gå ut ur transporten för att stänga. Jag går in tillsammans med hästen, klappar lite och sen tar jag bara något steg bakåt och sätter upp bommen bakom henne. Är alltså på hennes vänstersida hela tiden, har tränat henne så att hon ska stå still även om jag rör mig inne i släpet.
Behöver ju gå ut för att stänga rampen men det är inga konstigheter för min häst sålänge bommen är på bakom.
Equitrek har det men kostar en bit över 300 papp för en sådan ny 😅 Begagnad lite bättre men du kan köpa en ny transport för pengarna.
 
Röstar också på att träna på att skicka in hästen och stå vid sidan av och stänga. Det brukar funka (finns alltid varianter när det inte funkar såklart) bra om hästen har något gott att gå in till.
 
Tack för svar! Låter klokt att försöka öva på att skicka in hästen själv istället, tror inte de lösningar som finns på marknaden ryms i min budget riktigt. Har bara varit lite osäker på den lösningen då han kan vara rätt osäker ensam och upplever det som att han ser en trygghet i att jag går på före. Men han är matmotiverad så det ska nog gå att lösa :)
 
Har inte heller sett något annat märke med liknande lösning. Finns ju dock något märke som har sidolastning som på en lastbil?

Jag har en 1,5-hästarstransport och behöver inte gå ut ur transporten för att stänga. Jag går in tillsammans med hästen, klappar lite och sen tar jag bara något steg bakåt och sätter upp bommen bakom henne. Är alltså på hennes vänstersida hela tiden, har tränat henne så att hon ska stå still även om jag rör mig inne i släpet.
Behöver ju gå ut för att stänga rampen men det är inga konstigheter för min häst sålänge bommen är på bakom.

Smart! Har mellanvägg i min som jag sätter snett så hästen ska kunna åka brett, så ryms inte riktigt för mig att gå bak i transporten och stänga. Men ja, ett alternativ är ju att köpa ett 1,5 hästars då jag ändå aldrig skulle kunna köra mina 2 hästar samtidigt lagligt.
 
Smart! Har mellanvägg i min som jag sätter snett så hästen ska kunna åka brett, så ryms inte riktigt för mig att gå bak i transporten och stänga. Men ja, ett alternativ är ju att köpa ett 1,5 hästars då jag ändå aldrig skulle kunna köra mina 2 hästar samtidigt lagligt.

Eller ja, jag antar att jag kan ta bort mellanväggen i min befintliga transport helt och låta min häst åka jätterymligt, tänkte inte ens så långt.
 
Kan uppdatera tråden och meddela att jag tog bort mellanväggen i min transport och bytte till lång bom, så nu kan jag smidigt gå bakåt bredvid hästen och stänga bakbommen inifrån transporten. Det hjälper ju inte med problemet att min häst är lite svårlastad pga hatar rampen, men det gjorde iaf livet väldigt mycket lättare när hästen väl är på transporten.
 
Kan uppdatera tråden och meddela att jag tog bort mellanväggen i min transport och bytte till lång bom, så nu kan jag smidigt gå bakåt bredvid hästen och stänga bakbommen inifrån transporten. Det hjälper ju inte med problemet att min häst är lite svårlastad pga hatar rampen, men det gjorde iaf livet väldigt mycket lättare när hästen väl är på transporten.
Upplever du ngt problem med att binda upp hästen så den inte kan vända sig i släpet när det inte är ngn mellanvägg?
 
Upplever du ngt problem med att binda upp hästen så den inte kan vända sig i släpet när det inte är ngn mellanvägg?

Nej, men jag binder relativt kort för att vara på den säkra sidan. Men jag har också storhäst, så även om han skulle få plats att vända så är det ju inte alls lika rymligt som att t.ex. köra en liten ponny utan mellanvägg. Så tror inte det lockar så mycket heller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 693
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag blir snart tokig på detta trampandet, hoppandet och sparkandet. :crazy: Jag har en femåring, egen uppfödning, som åkt regelbundet...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 820
Senast: Kirre
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 215
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp