Bukefalos 28 år!

Transportera åring

K

kitty

Ska flytta min åring om några veckor till en annan hage. Jag har hanterat henne mycket, dock inte lastat henne. Vad blir bäst för henne, åka själv lös, själv uppbunden eller tillsammans med en annan häst?
 
Sv: Transportera åring

Hurdant släp har du? På jobbet körde vi just ut åringarna på bete, för vissa första gången de åkte och andra inte. Vi har en hästbil där de alltså står bakvägen, de står då fast i grimman från vardera sidorna + att vi har halsrem på dem som sitter fasthakad underifrån. Detta för att förhindra dem att hoppa över. Att köra dem ensamma eller ihop har ingetdera varit något problem.
 
Sv: Transportera åring

När det blev dags att ta hem min lilla som 13:månaders unghäst så hade jag sett till att lastträna henne tillräckligt mycket för att hon skulle känna sig säker ensam i transporten :) *hon litade iof väldigt fort på mig* och när det väl var dags klev hon på som ingenting med lite havre som stöd ;) Väl inne i transporten blev hon lite orolig när hon märkte att hon var "helt fast" iomed att vi inte stängt luckan eller bundit fast henne innan, men hon lugnade sig med lite stödpussar och uppmuntrande ord och smekningar :) Sen stod jag med *fy på mig* hela vägen (tog ca 1h) och det gick superbra :) Gnäggade massor men annars stod hon stilla och lyssnade på mig som babblade på *dock lugnt* :love:

Så ett tips! Lastträna mycket så att hon vet hur det går till! :idea:

*Hade åkt transport med mamma som liten fölis innan*
 
Sv: Transportera åring

Jag hade bundit upp henne och låtit henne åka själv. Alternativt åkt med någon häst som är cool-lugn under transport!
 
Sv: Transportera åring

När jag flyttade min åring (detta var för 2 år sedan) till nytt stall, körde jag med honom lös i transporten! (Tömde naturligtvis transporten först på allt.)
Gick alldeles utmärkt!! :) Hade då bara last-tränat 1 gång innan.
Har sen transporterat honom flera gånger efter det (som 2 åring fram till nu) och det har gått hur bra som helst...inget konstrande alls än så länge ;)!
 
Sv: Transportera åring

När jag flyttade min 1-åring till bete förra året, så fick hon åka själv, uppbunden. Nu var hon inte helt ovan vid fordon, hon åkte lastbil upp från Tyskland, först till Skåne, sen upp till mig.

När jag skulle ta hem henne från betet var hon inte lika kolugn, utan funderade allvarligt på att ta sig över frambommen, så jag var tvungen att binda henne, både i fram och i bommen.

Nu inför årets betesflytt så har vi lastränat med mycket gott resultat. Hon knallar glatt in och vill inte riktigt backa ur, då matte faktisk har hängt upp hö längst in!

Jag tror inte att själva transporten eller att var uppbunden i sig var jobbig för min tjej, utan att hon inte ville lämna betespolarna.

Men för egen del så har jag hellre en osäker, uppbunden häst, än en som får för sig att krypa över eller under bommar!
 
Sv: Transportera åring

Men för egen del så har jag hellre en osäker, uppbunden häst, än en som får för sig att krypa över eller under bommar!


Fast kör man med lös häst brukar man tömma hela transporten, även på bommar. (Dvs det finns inget att krypa över el. under.)
 
Sv: Transportera åring

Absolut!
Men sen finns det ju de som inte binder upp sina hästar trots inredningen kvar. Tror man helt enkelt får prova sig fram till det alternativ som passar bäst.
Själv skulle jag bli sjukt nojig över att hästen på något sätt försöker ta sig ut genom skötardörren när det inte finns frambommar. :crazy:
 
Sv: Transportera åring

Jag skulle ALDRIG köra en åring uppbunden.All inredning ut och köra lös är den metoden jag använder.Av med grimman,och bind för framdörren med ett balsnöre så den inte kan gå upp.Då ställer dom sig med rumpan mot ett hörne när det börjar röra sig.
 
Sv: Transportera åring

Är hästen van vid att stå uppbunden? I så fall hade jag kört den "som vanligt", med inredning och uppbunden. Det är bra att tidigt vänja dem vid procedurer, då blir det mindre problem när de växer upp.

Har hästen INTE varit uppbunden hade jag strippat släpet och bommat skötardörren och kört lös.
 
Sv: Transportera åring

När vi köpte våran åring, ponny, så hade vi henne lös, ingen inredning i transporten och ordentligt med halm. Hon hade aldrig åkt transport och inte heller varit uppbunden men detta fungerade utmärkt. Stod lugn och fin hela vägen hem.
 
Sv: Transportera åring

Jag ska inom kort köra hem en åring som aldrig sett en trailer innan, jag tänker köra lös med fram och bakbom utan mellanvägg, att köra utan frambom är inte ett alternativ, tänk om man måste tvärnita!! Nåt måste fånga upp hästen.

Däremot tänker jag försöka sätta dit en plywoodskiva under bommen så att det inte går att ta sig under, skulle jag köra en kortare sträcka hade jag inte satt något under dock.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 626
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 758
Senast: Joro253
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
983
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp