Transportera djur långt

Bukefalos 30 år!

Sryoqwe

Trådstartare
Inte helt säker på vart detta hör hemma, mod får flytta om den hamnat fel.

Om ett tag ska jag flytta ca fem hästar och tio får 100 mil. Även kaniner och katter, men de är enklare. Jag kommer jobba när flytten ska ske och vet inte vad jag har för schema, men räknar inte egentligen med att ha tid för några resor på några dagar vardera. Något kommer jag behöva köra själv och då kan jag ju ta med några djur, men det blir ganska många så kommer inte få med alla samtidigt.

Vet att man inte får göra reklam för andra här så vi kanske kan undvika att nämna specifika företag, men finns det någon som kör djur såhär? Tänker då på att det är både hästar och får, vet att det finns transportörer för hästar. Är det ens ekonomiskt rimligt då, eller är det bäst att sikta på att ta dem själv succesivt i mån av tid och möjlighet? Jag behöver inte flytta alla samtidigt eller snarast, även om jag helst vill ha med dem så snart som möjligt. Hur hade ni gjort?

Jag har flyttat endel långt runt i landet och då använt mig av transportfirma som kört lastbil. Hästen har åkt bra och varit i bra skick när han kommit fram. Vid långa resor hade han övernattat i Stockholm.

Har kört en gång långt med egen bil med honom, ca 80 mil. Stannade då halvvägs på ett bed and box. Bilen gick dock sönder och blev en massa trassel med att hitta hyrbil. Så det blev en mardrömsresa.

Inte helt säker på vart detta hör hemma, mod får flytta om den hamnat fel.

Om ett tag ska jag flytta ca fem hästar och tio får 100 mil. Även kaniner och katter, men de är enklare. Jag kommer jobba när flytten ska ske och vet inte vad jag har för schema, men räknar inte egentligen med att ha tid för några resor på några dagar vardera. Något kommer jag behöva köra själv och då kan jag ju ta med några djur, men det blir ganska många så kommer inte få med alla samtidigt.

Vet att man inte får göra reklam för andra här så vi kanske kan undvika att nämna specifika företag, men finns det någon som kör djur såhär? Tänker då på att det är både hästar och får, vet att det finns transportörer för hästar. Är det ens ekonomiskt rimligt då, eller är det bäst att sikta på att ta dem själv succesivt i mån av tid och möjlighet? Jag behöver inte flytta alla samtidigt eller snarast, även om jag helst vill ha med dem så snart som möjligt. Hur hade ni gjort?
Det finns transportörer för får likadant som det finns de som transporterar hästar. Det är fler än du anar som köper och säljer får tvärs över landet och de flesta transporterar inte själva.

Jag har flyttat mina hästar flera gånger längre sträckor + skickat sto till betäckning 65 mil bort. Har provat tre olika firmor och alla har fungerat bra, även om den största firman är svårare att kommunicera med och nu sist inte ens hörde av sig då hästen stod på ”fel” sida om deras vanliga rutt.

Om det går hade jag flyttat alla hästar samtidigt, det gjorde iaf flytten mycket lättare när jag flyttade mina fyra till ny lösdrift. Förvisso bara 40 mil den gången.

Jag köpte i mars en C-ponny drygt 60 mil bort. Hon åkte med stor välkänd transportfirma. Kom fram i utmärkt skick 11 h senare. Och det var mycket billigare än jag hade trott. Jag betalade 6200 kr och då var det dörr till dörr.

Att åka själv hade krävt minst en övernattning (då man inte kan köra 62x2 mil i ett svep) och om man ska följa reglerna ytterligare en övernattning för att transporten överstiger 8 h. Dvs det hade antagligen inte blivit billigare åka själv. Det avgörande för mig är dock att de åker så mycket bättre på stor lastbil än i vanligt släp. Och nånstans runt 4-5 h märks det verkligen på hästarna.

Har tidigare för andra resor anlitat 2 andra transportörer och varit nöjd då med.

Tack för alla svar!

Ska kolla upp vad det skulle kosta att anlita en firma. Tror inte att det är värt det om de inte kan ta både fåren och hästarna, alla de fyller upp en lastbil hyfsat bra. Men ser det också som ett alternativ att ta dem själv, med en övernattning då. Jag behöver ändå ha bil och transport i bra skick. Kommer ha nog med utgifter ändå så även om det hade varit bättre och enklare att anlita en firma kan det inte kosta vad som.

Tack för alla svar!

Ska kolla upp vad det skulle kosta att anlita en firma. Tror inte att det är värt det om de inte kan ta både fåren och hästarna, alla de fyller upp en lastbil hyfsat bra. Men ser det också som ett alternativ att ta dem själv, med en övernattning då. Jag behöver ändå ha bil och transport i bra skick. Kommer ha nog med utgifter ändå så även om det hade varit bättre och enklare att anlita en firma kan det inte kosta vad som.
Kolla med flera olika!
När jag 2021 skickade en häst med transportör fick jag pris från 7000 - 12 000 kr. För samma resa

Nu den jag köpte i mars kollade jag bara två och den andra skulle ha 9 000 men då ingick en övernattning

Om man har turen ligga nära en rutt som ett bolag kör regelbundet blir det ofta också billigare. Samma sak om man kan hämta/lämna vid travbana eller större stall mm.

Lycka till hur det än blir!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Hönstråden del III