Transportera efter 4 års uppehåll

P

Pyrusan

Jag har inte transporterat mitt varmblod på drygt 4 år och då var det bara en sträcka på 10 minuter. Innan dess har han inte transporterats på 5 år kanske! Jag har aldrig behövt, utan det har varit ridavstånd mellan de ställena jag ska till.
Nu ångrar jag mig att jag inte har tränat honom mer på att åka, men det är som det är!
Han har aldrig varit direkt bråkig att transportera, men han blir stressad och svettas en del.

Imorgon ska jag åka och titta på sadlar på ett ställe som ligger ca 2,5 mil från stallet.
De har en sadelutprovare på stället som är väldigt proffesionell och duktig, MEN han gör inga hembesök.
Så, det som jag behöver råd med är följande; Ska jag utsätta min häst för denna ressträcka trots att han inte är van att åka i transport längre?
Bör tilläggas att jag inte har kontakt med någon annan sadelutprovare som jag litar på till fullo.

Är jag bara en hönsmamma? Vägen som vi i så fall kommer åka är lugn osv.
Han kanske klarar det galant, vad vet jag? :crazy:
Vad skulle ni ha gjort??
 
Ja, jag skulle nog åka.
Så länge inte hästen blir jättestressad och är väldigt orolig så varför inte?

Är hästen däremot väldigt stressad, och det finns risk att den gör illa sig så skulle jag hellre lastträna och åka korta bitar först. Men jag tror inte att det ska vara någon fara. 2,5 mil är ju inte långt.
Se bara till att ni har gott om tid på er för lastning, och körningen så ska det säkert gå bra.
 
Jo, jag tror att jag ska lastträna lite först. Skjuter på sadelprovningen någon vecka om han inte kan komma ut till stallet!
 
Men vad är bättre "träning" än att åka 2,5 mil.... :confused: det är ju kanon....jag tycker ni fjompar mycket med hästarna, dom vet väl varken ut eller in när ni inte kan besluta er för vad ni ska göra med dom.....
stoppa bomull i öronen på honom o lasta, kör 10 minuter och den ut ur finkan.... :bow:
 
Det är inte bara att han blir stressad som är problemet ska jag kanske tillägga.
Transporten är inte min, utan jag måste låna!
Han har, som sagt, aldrig varit speciellt bråkig men nu var det ju en tid sen sist... :devil:
 
Vad är det mer som är problem då...förutom att du inte har egen finka???
Om du nu skall åka med honom så är det ju bara att åka...dvs om han inte får fullständigt dilerium..

Mina fölston åker kanske en eller 2 ggr om året, ibland varannat år....det är ingen skillnad på hur LÄNGE sen dom åkte, det är bara att lasta och åka....
Jag skulle inte fördjupa o analysera mig som du med din häst, utan se till att få det gjort...OM det händer hästen något så lastar du ju bara ...eller hur???
 
Hej! Om din häst inte har dåliga minnen från förut, så är det säkert inga som helst problem att lasta och åka.
Jag sålde ett sto som inte åkt transport mer än 4 gånger i sitt 12-åriga liv och inte under de sista 6 åren, det gick hur bra som helst att både lasta och åka :)!
 
Har det nu inte varit nåt problem när hästen väl har åkt så lär det ju inte bli problem nu. Det du gör med att fundera och ojja dig är att skapa problem. Låt vara då ett stort mentalt hinder för att gå in i släpet.

Om du inte tror att du kan "hålla dig i skinnet" så låt nån annan ovetande lasta så ska du se att det går hur bra som helst.

Och blir det nu trassligt så är det bväl bara att ringa till sadelutprovaren och meddela att du blir sen alt avboka. Det har hänt att jag blivit sen pga lastningsproblem men då var det bara att ringa och förklara och det var inget problem. Då åkte jag dessutom 17 mil enkel väg. 2.5 mil är ju lagom träningssträcka.
 
Om det bara är en sträcka på 2,5 mil så är det ju ingen evighet som hästen kommer att stå i transporten. Se det som träning :D. Om inte du gör det till något konstigt så kommer hästen inte heller tycka det. Go for it!!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 608
Senast: mollyphlox
·
Relationer Hej jag sitter på ett problem jag inte blir av med och hoppas ni kan hjälpa mig! Jag och mitt ex/pojkvän har varit ihop i ca 2 år och...
Svar
3
· Visningar
7 251
Senast: susanne
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 606
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp