Transportera en lite längre sträcka

Oknytt

Trådstartare
Ska åka och hämta min nya häst som står fyra timmar bort imorgon och har stött på lite huvudbry. Har som längst kört en häst ca 1.5-2 timmar och då har det inte varit nå större bekymmer, men nu är det ju en lite längre sträcka med okänd häst och jag blir lite nojjig.

Nu har vi hyrt en B-kortslastbil för både vår och hästens bekvämlighet, och jag kommer hänga upp ett fullproppat hönät så hästen kan stå och mumsa på men har fastnat på huruvida hästen bör ha transportskydd (för att inte slå sig sönder och samman) och ett ull/fleecetäcke (hästen är förvisso oklippt, men det kanske bli kallt eller så svettas han och sen kyls ner?).

Hur gör ni som är vana att åka längre sträckor med era pållisar? 😊
 
Jag skulle inte göra annorlunda med skydd/täcke bara för att sträckan är längre, så fråga förra ägaren hur hästen är van att åka? Är den van vid skydd så hade jag tagit det, och täcke eller ej hade utetemperaturen när ni kör fått avgöra 😊
 
Vi åkte 10 h med min häst när vi hämtade honom. Han fick ha lindor (var van med det), boots och ett nättäcke (det var i somras så det var ganska varmt). Fråga hur hästen är van att åka och kör som de rekommenderar. Jag är inget fan av transportskydd, tycker de är klumpiga och skyddar dåligt generellt, så jag hade hellre haft lindor eller vanliga benskydd samt boots om hästen är van att ha skydd på sig.
 
Jag var med som sällskap när ridskolan hämtade en häst typ 7 timmar bort. Han hade bara ett täcke ( trasigt utetäcke som säljaren skickade med). Vintertid och minusgrader ute ska tilläggas.
 
Då är det bara jag som är nojjig då 😅😁
Jepp ;) travhästarna åker ofta de sträckorna flera gånger i månaden, dessutom tur och retur samma dag. Känn lugnet! Jag hade 5-6 h enkel väg till min veterinär som jag åkte tur och retur. Du har en bra bil, så det kommer gå fint!
 
Jepp ;) travhästarna åker ofta de sträckorna flera gånger i månaden, dessutom tur och retur samma dag. Känn lugnet! Jag hade 5-6 h enkel väg till min veterinär som jag åkte tur och retur. Du har en bra bil, så det kommer gå fint!
Jo men då är de ju också vana vid det sen de var pyttesmå 😅 Denna är en Irländare som åkt väldigt lite och då endast lastbil/hästbuss varför vi inte vågade chansa med vanligt släp 🙈

Oh well, det kommer säkert gå alldeles utmärkt 😊
 
Jo men då är de ju också vana vid det sen de var pyttesmå 😅 Denna är en Irländare som åkt väldigt lite och då endast lastbil/hästbuss varför vi inte vågade chansa med vanligt släp 🙈

Oh well, det kommer säkert gå alldeles utmärkt 😊
Det går nog toppen! Jag tror inte det är någon större skillnad på att åka 1 eller 4 h för hästens del, de har liksom inte den typen av tidsuppfattning. Blir de oroliga så brukar mat lösa problemet. Och se till att ha god ventilation även om det är kallt ute, det blir varmare än man tror. Fukt, värme, stress och höpartiklar kan predisponera för transportsjuka :)
 
Jag åkte 3 timmar och hämtade en rädningshäst från Portugal. Kan säga på vägen ner bet jag sönder mina naglar och tänkte vad fan har jag gett min in på.... :arghh: satt och tänkte att det kanske va ett extremt dumt beslut att ta transport och inte lastbil, särskilt med tanke på han inte hade rest själv innan. Men han gick rakt på transporten, gnäggade lite i början men sen så tog han det hur lugnt som helst, mumsade sitt hö och stod som en klocka hela vägen. Stannade till flera gånger och kollade till honom, men han va och är en riktig liten champion:heart

Jag hade dock inte satt på benskydd tycker många hästar står och sparkar med dom på, min inklusive. Särskilt om dom är stora och klumpiga.
 
Om den inte är resvan så skulle jag iaf inte ta stora transportskydd, många hästar stör sig på dom. Har den skor så hade jag personligen lindat eller haft enkla (bra ventilerade!) benskydd+ boots, är den oskodd så hade jag chansat på att köra utan något på benen.

Troligen behöver den inget täcke på en lastbil, men ta med ett tunt ylletäcke eller coolertäcke om du har, i fall att den svettas som du säger. Men större chans att den svettas MED täcke, så skulle försöka köra utan först.
 
Vi hade aldrig något på benen eller hovarna. Kan inte minnas att vi hade täcke på dom heller. 🤔 Eventuellt mitt i vintern om det var minusgrader men definitivt inte på hösten. Hästarna blev väldigt varma ändå.

Jag upplevde det som att om de var stressade så blev de stressade rätt fort. Inte efter 3 timmar liksom. Iaf på lastbil, kanske är skillnad på släp.
 
Jag skulle också köra direkt, speciellt om den är van att åka 1,5-2 timmar. Inte så stor skillnad för en häst.

Vi har inte heller transportskydd på våra hästar, trots att vi inte vet hur de är i transport (hämtat i Danmark, Sverige och Norge). De gånger vi haft det har de tyckt det varit för varmt, steppat omkring och varit märkbart irriterade.
 
Vill du minska risken för att hästen skadar sig under transporten så använd inte varken täcke eller transportskydd. Det största anledningen till att hästar blir oroliga under transporter är att dom blir varma och/eller att det är dålig luft i transporten.
Har då och då under åren när jag köpt häst där säljaren propsat på att hästen måste ha skydd och täcke, fått stanna och plocka av dom efter bara några mil. Så fort det kommit av har hästen stått lugnt resten av resan.
 
Ska åka och hämta min nya häst som står fyra timmar bort imorgon och har stött på lite huvudbry. Har som längst kört en häst ca 1.5-2 timmar och då har det inte varit nå större bekymmer, men nu är det ju en lite längre sträcka med okänd häst och jag blir lite nojjig.

Nu har vi hyrt en B-kortslastbil för både vår och hästens bekvämlighet, och jag kommer hänga upp ett fullproppat hönät så hästen kan stå och mumsa på men har fastnat på huruvida hästen bör ha transportskydd (för att inte slå sig sönder och samman) och ett ull/fleecetäcke (hästen är förvisso oklippt, men det kanske bli kallt eller så svettas han och sen kyls ner?).

Hur gör ni som är vana att åka längre sträckor med era pållisar? 😊
Jag har så att jag både kan ha värme och svalka i min lastbil samt inne i förarhytten ser jag vilka grader utrymmet där hästen står håller. Hade absolut inte satt på hästen transportskydd om den inte är van vid det. Boots är dock bra att ha om den trampar runt mkt. Har du vädringsluckor öppna så räcker ett typ tunt fleecetäcke. Jag bor i Skåne så hade absolut inte lagt på ett ulltäcke på en oklippt häst under transport nu. 🙂
 
Jag har så att jag både kan ha värme och svalka i min lastbil samt inne i förarhytten ser jag vilka grader utrymmet där hästen står håller. Hade absolut inte satt på hästen transportskydd om den inte är van vid det. Boots är dock bra att ha om den trampar runt mkt. Har du vädringsluckor öppna så räcker ett typ tunt fleecetäcke. Jag bor i Skåne så hade absolut inte lagt på ett ulltäcke på en oklippt häst under transport nu. 🙂

Bor i Norrland och det var -2 på morgonen och blev några plus under dagen. Han åkte hela vägen utan skydd och täcke. Det var +7 i bilen utan häst men han värmde upp den till +15 så det var såhär i efterhand klokt att skippa täcke.

Nu är pålle iaf på plats och resan gick över förväntan 🤗 Tack för alla kloka inputs och tips!
 
Bor i Norrland och det var -2 på morgonen och blev några plus under dagen. Han åkte hela vägen utan skydd och täcke. Det var +7 i bilen utan häst men han värmde upp den till +15 så det var såhär i efterhand klokt att skippa täcke.

Nu är pålle iaf på plats och resan gick över förväntan 🤗 Tack för alla kloka inputs och tips!
Fler borde köra med termometer i släpet för att se hur varmt det verkligen blir, tumme upp för det och lycka till med pållen :)
 
När vi hämtade hem min häst tog resan 4 timmar. Han stod utan skydd och åkte väldigt fint där bak. Om du har en kamera så sätt upp en sån så håller du koll under tiden du kör. :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är i hästköpartankar och kommer inom kort att åka och kika på en 1-årig hingst. Han är enligt nuvarande ägare inte van vid att åka...
2
Svar
23
· Visningar
4 408
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp