Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

transportera föl

fia0

Trådstartare
Nu ska snart stoet iväg till hingst igen och då ska ju fölet med. Vi har provlastat honom och det går mycket bra, men nu till frågan.

Hur ska de stå? Ingen mellan väg har jag förstått?! Hur gör ni med bommen bakom hästarna, kan man strunta i att ha något där? Pappa har hört att fölet ska stå löst, stämmer det?

Tack tack för svar!:bump:

Sv: transportera föl

Hola,

Jag brukar knöka in en massa halmbalar i fram så fölet inte kryper eller hoppar framför frambommen.
Mamman binder jag upp och fölet står löst. Ingen mellanvägg.
Har ingen bakbom utan kedjor men använder inte dom ifall fölet skulle råka få över något framben (i sånt fall blir ju hela benet uppfläkt). Har man en lång bom däremot så går det bra.

Lycka till med transporten!

mvh Eva

M

mårran

När jag hade föl som skulle till sjukhuset så lade vi höbalar upp till bommen framtill och mamman stod i ena spiltan och fölet i den andra bommarna bak.
Det gick jättebra och vi hade inga som helst problem att lasta.
Fölet var inte bunden förståss.
Vi gjorde flera resor och sista gången gick hon in själv innan vi ens hann lasta mamman :)

Hon är i dag 4 år och är fortfarande lika lättlastad.

Utan mellanvägg, men halm/spånat golv.

Sedan tar jag stoet i longerlina,låter hon vänta utanför medans vi "får in fölet"-på ett eller annat sätt:smirk: ", sedan springer stoet på direkt.
Stoet står bundet, fölet löst utan grimma på sig.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5537 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
200
  • Artikel
Dagbok Har tänkt mycket på min pappa senaste tiden. Tror det är att det varit fars dag, att han fyller år snart och dessutom corona och tanken...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 899
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 402
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar