transportera föl

fia0

Trådstartare
Nu ska snart stoet iväg till hingst igen och då ska ju fölet med. Vi har provlastat honom och det går mycket bra, men nu till frågan.

Hur ska de stå? Ingen mellan väg har jag förstått?! Hur gör ni med bommen bakom hästarna, kan man strunta i att ha något där? Pappa har hört att fölet ska stå löst, stämmer det?

Tack tack för svar!:bump:
 
Sv: transportera föl

Hola,

Jag brukar knöka in en massa halmbalar i fram så fölet inte kryper eller hoppar framför frambommen.
Mamman binder jag upp och fölet står löst. Ingen mellanvägg.
Har ingen bakbom utan kedjor men använder inte dom ifall fölet skulle råka få över något framben (i sånt fall blir ju hela benet uppfläkt). Har man en lång bom däremot så går det bra.

Lycka till med transporten!

mvh Eva
 
Sv: transportera föl

När jag hade föl som skulle till sjukhuset så lade vi höbalar upp till bommen framtill och mamman stod i ena spiltan och fölet i den andra bommarna bak.
Det gick jättebra och vi hade inga som helst problem att lasta.
Fölet var inte bunden förståss.
Vi gjorde flera resor och sista gången gick hon in själv innan vi ens hann lasta mamman :)

Hon är i dag 4 år och är fortfarande lika lättlastad.
 
Sv: transportera föl

Utan mellanvägg, men halm/spånat golv.

Sedan tar jag stoet i longerlina,låter hon vänta utanför medans vi "får in fölet"-på ett eller annat sätt:smirk: ", sedan springer stoet på direkt.
Stoet står bundet, fölet löst utan grimma på sig.
 
Sv: transportera föl

Tack för alla svar! :bow:

Nu är det snart dags för avfärd!
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp