Transportera gammal häst utomlands?

P

PeRosa

Vi flyttade till Frankrike för ca.3 år sen, men jag har kvar mina två hästar i Finland.
Det är så att vi håller på och köper en tomt här i Frankrike, på landet med möjlighet till stor hage och med fin fina ridvägar i närheten. Så jag har igen en gång börjat fundera på att ta hit dom när jag har bättre möjlighet och kan ha dom hemma... Valacken är 15 år. Kan vara lite knepig att lasta ibland men väl inne är han kolugn. Stoet är 21 år. För ca. två år sen blev hon trött och hängig, vet. sa att hjärtat lät trött och att vätska börjat samlas i kroppen. Hon mår bra numera när hon inte blir riden längre. Sprätter på i hagen och är pigg och glad. :) Är också lugn i transporten.
Om jag tar hit dom så är det säkert bäst att ta en hästbuss som är stadigare och bättre att åka i för hästarna. Åker självklart med själv.
 
(ojdå, skickade iväg inlägget för tidigt. :crazy: Här följer fortsättningen...) Så vad tycker ni, nån som har goda råd? Nån som vet hur långa transportresor brukar gå till? Kostnader? Och självklart kollar jag med veterinären innan vad hon tycker! Vill bara få råd och funderingar från så många olika håll som möjligt...
 
Jag tycker att du ska ringa till ett transportbolag och fraga vad de tycker...de har mest erfarenhet utav sadana grejer.
Jag exporterar hastar och ponnier fran Irland till Sverige, och de ar SA olika hur hastar klarar transporten. Vissa klarar den galant och vissa tar det inte alls bra.
Det handlar inte sa mycket om alder, utan om temperament och hur vana de ar att transporteras. Ju vanare de ar att resa (aven kortare resor) ju battre tar de en langre transport. Din 15 aring ar det nog inga problem med, men ditt sto vet jag inte.
Man far ocksa fraga sej sjalv om det du gor ar moraliskt riktigt. Ar det ratt att satta ditt sto i en situation som kanske paverkar hennes halsa pa ett negativt satt bara for att du ska kunna titta pa henne i hagen genom ditt koksfonster??

Transporten bor kosta runt Euro500-700, inte mer.

Ta kontakt med nagot transportbolag som brukar kora strackan Finland-Frankrike, de har alla detaljerna.
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp