Transportera häst från Gbg till Sthlm

LizaHalbik

Trådstartare
Vi är på väg att köpa en häst som står i Göteborg, själva bor vi norr om Stockholm. Vi funderar på att anlita en professionell hästtransportör när vi ska ta hem honom. Någon som har erfarenhet av det och kan rekommendera någon firma som gör detta?
 
Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att diskutera namngivna företag, men diskutera gärna erfarenheter av professionella transporttörer i allmänhet.

/mod.
 
Min häst kördes från Sollentuna till Skåne av en transportfirma i våras. När det är så långa distanser med en häst man inte känner så tycker jag det är bäst att anlita ett proffs om man inte själv har tillgång till ordentlig buss och vana att köra häst långt. Hon åkte väldigt bra. Det var en stor fin buss, hon fick hö och vatten på vägen och var lugn men "pigg" när hon kom fram.
 
Jag har också anlitat transport firmor flera gånger för lång transport och jättenöjd varje gång! Jag har även fått helt humana priser!
 
Jag tog hem min med lastbilstransportör från Gotland, till Skaraborg som ovan ettårig resenär. Han sov över på resan också. Fantastisk service och så värt det. Vi fick hem en lugn o fin pålle.
 
Instämmer med övriga. Jag anlitade en liten B-kortstransportör från Färgelanda och hade hästen transporterad mellan Närke och Göteborg.

Han fick åka ensam utan extra kostnad, och det kändes bra av flera skäl.

Prisvärt var det också, jag tror det landade på att jag hade kommit 1500 kronor billigare undan om jag körde själv med hästtransport.

Och med tanke på att det för föraren skulle vara en resa om ca nio timmar, så var det så värt det.
 
Jag har anlitat proffesionella transportörer två gånger när jag hämtat hem hästar från Norrland60 mil). Jag upplever att det absolut är det bästa sättet att transportera hästar långt. Det finns ett par firmor som kör regelbundet en bestämd rutt från norr till söder och sedan upp igen. Googla på hästtransport äter Sverige eller något sånt så hittar du.
 
Jag har anlitat transportör flera gånger både mellan skåne-norra norrland och gbg-norra norrland. Både för vuxna hästar men även för föl som jag sålt. Funkar superbra och hästarna kommer fram i bra skick.
 
Jag anlitade transportör för en resa Göteborg -Uppsala. Hästen åkte då i en b-kortslastbil.

När jag köpte häst från Norrland möttes vi "på mitten" och besiktade på en veterinärklinik där. Då fick hästen komma ut, vila och stå på box en stund så resan blev uppdelad i två. Jag hade nog inte velat köra hela sträckan själv, men nu blev det bara 2-3 h.
 
Jag anlitade mellan Skåne-Karlstad. Välkänd transportör till känslig häst som krävde lite special treatment. På morgonen för avhämtning dök ett annat företag upp, lånade skottkärra och grep och mockade ur från förra resenärer hemma hos mig. Ingen jättekoll på den utlovade desinficeringen innan…
Hästen kom fram hel, lugn och frisk så var ändå nöjd, med viss reservation.
 
Min häst kördes från Sollentuna till Skåne av en transportfirma i våras. När det är så långa distanser med en häst man inte känner så tycker jag det är bäst att anlita ett proffs om man inte själv har tillgång till ordentlig buss och vana att köra häst långt. Hon åkte väldigt bra. Det var en stor fin buss, hon fick hö och vatten på vägen och var lugn men "pigg" när hon kom fram.
 
Vi är på väg att köpa en häst som står i Göteborg, själva bor vi norr om Stockholm. Vi funderar på att anlita en professionell hästtransportör när vi ska ta hem honom. Någon som har erfarenhet av det och kan rekommendera någon firma som gör detta?
Har jag tiden så kör jag gärna själv mina hästar (har lastbil) men i ert fall hade jag nog anlitat ngn. Om du googlar så hittar du några av dom största transportörerna och kan ringa och fråga pris och om och när dom kör till ert område. Ibland har dom vissa område de kör till där ni får komma och hämta hästen men vissa kör enda hem till en också. Det finns även mindre företag som kör hästtaxi i b-kortslastbilar. Fördelen är hästen brukar åka själv men är den lite orolig kanske den blir lugnare av att åka med andra men det är alltid en risk att åka med andra tycker jag.
 
Generellt har jag bara goda erfarenheter av transportörer, både med små och stora bilar. Har under åren skickat hästar över hela landet på sättet.
Dock finns det två som jag bara använt en gång vars och aldrig kommer att anlita igen.
Den ena som kör står lastbil var direkt olämpligt som bilförare, så pass illa att vi fick anmäla till Polisen eftersom att hen backade ner alla brevlådor och försäkringsbolaget krävde en anmälan. Själv körde bara hen vidare utan att en stanna och se hur det gick med brevlådor och bil. Dessutom har hen ännu inte kunnat skicka kvitto på transporten. Det var väldigt viktigt att jag betalade med Swish och inkl moms innan lastning. Jag hade inget emot det men ville ha kvitto vilket utlovades. Sedan efter incidenten med brevlådorna slutade hen att svara i telefonen.
Den andra med liten bil "hästtaxi" hade jag bara hört gott innan men det blev lite av en chock med skador på både häst och person.
Den här gången var jag själv på sjukhus en del drogad. Men tänkte ställa in transporten p g a. Blev uppringd av transportören som inte alls ville ställa in något utan istället ringde för att tidigarelägga det hela. Jag tala om att jag var på sjukhus och troligen skulle operas akut. Men det brydde sig inte personen om utan propsade på att komma fem timmar tidigare än avtalat. Det kvittade vad jag sa utan hen bestämde att hästen skulle lastas klockan nio. Jag lyckades få tag i en person som kunde vara där klockan nio. Även om den här personen inte lastat hästar på 30 år och aldrig på lastbil.
Det var bestämt innan att transportören skulle ha med sig hö till hästen. Jag var noga med eftersom jag vid det tillfället inte hade några hästar som åt ensilage utan alla gick på bete.
Nu kom inte transportören klockan nio utan var sen. Min hjälp förklarade som det var med ovana vid lastning men transportören tyckte ändå att hen skulle gå upp med hästen. Givetvis gick något snett och hästen kastade sig ut och rev upp sig på sidan samtidigt som min vän rev upp fingret.
Efter det gick transportören med på att lasta hästen och låta min vän stänga.
Sedan tvingade transportören min vän att öppna en 500 kilos ensilagebal för att hästen skulle mat istället för det överenskomna höet transportören skulle ha med sig. Så när jag kom ifrån sjukhuset nyopererad hade jag en hel bal ensilage att kasta.
Som ni förstår kommer ingen av dom här att få komma upp min gård igen.
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
14
· Visningar
434
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 862
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp