Transportera hästar med tåget...igen....

Jag tycker inte det är en så dålig idé som så många andra verkar tycka.
Det är många hästtransportörer som inte hämtar upp på gården, utan man kör till närmsta mötesplats längs exempelvis E4 eller travbana. Och det är ju också transporter som sker utanför Sverige, där det hade gått att vara mer miljösmart än att köra en "liten" buss på sex hästar ex vis Holland till Sverige. Det är de långa sträckorna som jag tänker hade kunnat gå att utveckla en miljövänlig lösning till med motsvarande godståg.

Bara för att det inte fungerar i praktiken precis just nu så innebär det inte att vi inte behöver utveckla nya lösningar för miljön. Det är sällan det miljövänliga blir billigare och/eller smidigare. Något vi helt enkelt får ta om vi på ett hållbart sätt vill fortsätta med våra lyxaktiviteter. För det är väl ändå att räkna som ett lyxproblem hur vi transporterar våra hästar? :)
Jag har funderat mycket på frågan under flera år men kommer inte fram till någon vettig lösning. Större delen av transporterna sker från ett stall till en träning/tävlingsplats eller veterinär. Att få till en fungerande logistik med tåg blir nog väldigt svårt helt enkelt för att vagnarna kommer behöva flyttas mellan lika tågsett ett antal gånger för att nå rätt slutdestination. I slutändan kan det alltså ta något dygn innan hästen kommer fram. Till detta kommer att det är rätt enkelt att lösa transporten från stallet till närmaste station men hur i hela friden löser man transporten från station till slutdesitnationen?
 
nä men om vi ska rädda miljön måste vi nog utveckla tåget mer.Sen tror jag vi måste tänka att de vagnar som tänkt användas till hästar även ska kunna användas till att transportera annat med.Sen som sagt ovan precis som vi måste köra hästen till mötesplats till lastbilen kan vi "möta upp" tåget.
Tex tänk alla trav och galopphästar som fraktas med släp och lastbilar till tävlingar varje vecka!Många resor kunde sparas med samåkning till de stora tävlingsbanorna.Vi måste nog börja tänka mer out of Box 😃

Absolut, men att bygga ut och rusta upp järnvägen kommer ta många år.
Tror mer på miljövänligt bränsle och samordna transporter med lastbil.
 
Jag ser ju problem med att man kommer behöva bygga om stationer för att lasta av/på, måste ha personal som kan häst med på tåget samt vid lastning. Och jag ser också att det kan bli svårt för tågen att hålla de exakta tiderna som måste för att de inte ska stoppa andra tåg/sabba planering.
Vissa hästar är lite bökigare än andra och lasta. Det kan då bli att de antingen inte får åka med iom att man inte hinner böka med dem. Eller att det blir förseningar.

En lastbil har ju sin kunniga förare, de kan bli några min senare etc utan att andra fordon/transporter påverkas.
 
Hur blir den annorlunda mot att tex skicka med lastbil?

Jag tänker att på lastbil åker de väl mest från ett hem till ett annat, occasional. Om tåg ska delvis ersätta transporter till tävling som ju tagits upp som exempel lär det handla om fler hästar och fler tillfällen?
 
Jag tänker att på lastbil åker de väl mest från ett hem till ett annat, occasional. Om tåg ska delvis ersätta transporter till tävling som ju tagits upp som exempel lär det handla om fler hästar och fler tillfällen?

Jag kan inte tänka mig att det blir rimligt att transportera till tävling för gemene man. Det ligger ju inte direkt tävlingsplatser just vid tågstationerna. Och att bygga såna vid tävlingsplatserna känns ju lite orimligt.
Ev då att man lämnar ett gäng travhästar för långtransport så som med lastbil till tävlingar. Men då är det ju iaf samma hästar som annars åker lastbild, står i tävlingsstall etc. Så den smittorisken har vi ju redan nu i lastbilar.
Ihop med att de hästar som åer till nytt hem kan ha stått i stall där många hätsar kommer och går, tex tävlingsställe eller hästhandlare.
 
Jag tycker tåg kan vara en bra ide för de längre transporterna i Europa, det kör ju lastbilar med hästar i skytteltrafik varje vecka. Hade säkert varit ett skönare sätt för hästarna att resa också.

Ang foder så tänker jag på allt importerat färdigfoder. Tycker det är vansinne att importera och frakta det genom hela europa. Dubbelt så dyrt är det också.

Och det mest vansinniga tycker jag är spånpellets. Massa energi går åt till att pressa ihop spån till pellets och det första vi hästfolk gör är att blöta pelletsen för att de ska bli spån igen. Nä, jag köper vanligt spån, tycker det är vansinnig milöovänligt.
 
Och det mest vansinniga tycker jag är spånpellets. Massa energi går åt till att pressa ihop spån till pellets och det första vi hästfolk gör är att blöta pelletsen för att de ska bli spån igen. Nä, jag köper vanligt spån, tycker det är vansinnig milöovänligt.

Massa energi för att pressa spånpellets? Har inga exakta siffror, men det är inte mycket energi som krävs, och transporterna blir mycket effektivare eftersom det får plats väldigt mycket mer pellets per lastbil eller bil än opressat spån. Så om man inte bor på sågverket eller cyklar dit och hämtar, så borde transporterna ha betydligt större miljöpåverkan än själva pressen.
 
Som många säger finns det en hel det problem med att börja frakta hästar med tåg, men med tanke på hur dåligt det ser ut att gå med att stoppa klimatförändringarna så tycker jag inte att "det är bökigt" är ett giltigt motargument.

Inte för att köra hästar till tävlingar, men för långtransporter som inte är så tidskänsliga vore det väl ett utmärkt alternativ. Klart det finns utmaningar men de går ju att lösa.
 
Om man enkelt kunde flytta sådana containrar de använder när hästar flyger till ett tåg? Men då behöver ju tåg och flygplats ligga relativt nära varandra? Bara en fundering :)
 
Det börjar ju komma elhybrider som kan dra hästsläp. Och typ biogas osv finns ju.
Och som sagt, hästlastbilar borde gå att köra på samma bränsle som bussar och lastbilar.

Många hästägare transporterar ju hästarna ganska måttligt. Det viktigaste borde ju vara att hästägare kan äga miljövänlig bil som funkar att dra med så att de också kör miljövänligt vid alla andra bilresor.

Känner en som tagit en ny Kia, elhybrid som drar tungt. Den slår väl över på bensin just när den drar gissar jag men ändå stor skillnad iom alla andra resor som görs m bilen.
 
Massa energi för att pressa spånpellets? Har inga exakta siffror, men det är inte mycket energi som krävs, och transporterna blir mycket effektivare eftersom det får plats väldigt mycket mer pellets per lastbil eller bil än opressat spån. Så om man inte bor på sågverket eller cyklar dit och hämtar, så borde transporterna ha betydligt större miljöpåverkan än själva pressen.

jag har samma uppfattning som du . Halva grejen med spån och halmpellets är väl att de är energisparande , eller ? 😳
 
Det börjar ju komma elhybrider som kan dra hästsläp. Och typ biogas osv finns ju.
Och som sagt, hästlastbilar borde gå att köra på samma bränsle som bussar och lastbilar.

Många hästägare transporterar ju hästarna ganska måttligt. Det viktigaste borde ju vara att hästägare kan äga miljövänlig bil som funkar att dra med så att de också kör miljövänligt vid alla andra bilresor.

Känner en som tagit en ny Kia, elhybrid som drar tungt. Den slår väl över på bensin just när den drar gissar jag men ändå stor skillnad iom alla andra resor som görs m bilen.

Min dröm (rätt orealistisk än men drömma ska man väl få :D) hade varit att kunna byta ut min Nissan Leaf (förhoppningsvis om mååånga år, älskar den :love:) mot antingen en Tesla m drag eller att det då finns ett bra alternativ till B-kortslastbil och någon nyare variant av ren elbil.

I dagsläget är vi 3 hushåll som delar på en gammal Volvo som dragbil där alla annars kör ren el (varav en med drag för lättare transporter). Det känns också bra!
 
Tåg ser jag som helt uteslutet, den andel av hästflyttande där tåg skulle kunna användas med vettig framgång tror jag är försumbar.
Min uppfattning, utan att ha något stabilare underlag än egna observationer och erfarenhet, är att så gott som allt hästflyttande rör korta sträckor under 10 mil och en stor del under 5 mil. Man kör mellan stallet och lokal träning, lokal tävling, lokal eller iaf regional veterinär. Platser som typiskt ligger en bra bit från järnvägsknutpunkter. Jag tror att det kan handla om någon eller några procent av det totala transportarbetet som sticker utanför det mönstret, då räknar jag in transporter av travhästar. Kanske finns det studier på detta?

Nej, jag tror att det är på transportfordonssidan de stora förbättringarna finns. Mindre miljöbelastande bränslen, lägre förbrukning, mer samåkning, i somliga fall lägre hastighet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 886
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 696
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp