Transportera katt i bil, krocksäker bur?

Det finns enbart få krocktestade bilburar. Till en liten bil hade jag köpt en MIM Care2, den är gjord för att stå på sätet (fram eller bak spelar ingen roll, kan stå antingen med kortsidan eller långsidan mot ryggstödet).
Jag har den till min ena hund och är mer än nöjd! Vi har en liten Toyota Auris.
En vanlig kattbur i plast som någon la bild på här ovan är ingen krocksäker lösning.
Den har dörr åt båda håll. Hade absolut köpt en sådan till en katt, den har ett handtag och går enkelt att lyfta med in till exempelvis veterinären.
Visa bifogad fil 68653

Synd bara att de inte uppfyller lagstadgade krav för transportburar till katt. Varken medium eller large är tillräckligt långa.
 
Nej verkligen inte. Snarare för små i sådana fall. Den lilla är för 5 kg och det kan nog vara på gränsen för en sibirisk katt? Den större har jag och där är viktgränsen 9 kg och max 31 cm mankhöjd.
Ska höra med uppfödaren hur mycket mammakatt väger nu som fullvuxen, kan ju vara ett riktmärke i alla fall! :)
 
Tycker det är otroligt märkligt att det inte finns burar som uppfyller jordbruksverkets krav på storlek, och som OCKSÅ är krocksäkra. Sleepypod går också bort pga detta.
 
Tycker det är otroligt märkligt att det inte finns burar som uppfyller jordbruksverkets krav på storlek, och som OCKSÅ är krocksäkra. Sleepypod går också bort pga detta.
Det är verkligen himla trist!
Jag måste erkänna att jag inte kollade upp om buren har tillräckliga mått.
Fick hem den och testade bara med hundarna direkt och upplevde att de fick tillräckligt med plats så jag behöll den 🙈 Förutsatte nog att eftersom de angav maximal mankhöjd att de räknat ut så att den var laglig. Annars förstår jag inte riktigt varför de angett det, då hade de ju bara kunnat ange buren mått och inget mer. Båda mina hundar kan ligga, stå och vända sig obehindrat i buren. 6 kg dvärgschnauzer med 30 respektive 31 cm i mankhöjd.
 
Så, plastbur som räcker lagmässigt och inne i en typ MIM-liknande variant? Enda sättet att åka säkert och lagligt för kisse?
 
En googling säger att Dashing dogs i Sverige har.
Den är tyvärr slutsåld där.

Står nu och velar mellan den "klassiska" och air-modellen. Den klassiska är högre men inte lika lång som air, dock är den ju rund så bredden är densamma överallt. Den klassiska går även att få tag på i Sverige.
 
Den är tyvärr slutsåld där.

Står nu och velar mellan den "klassiska" och air-modellen. Den klassiska är högre men inte lika lång som air, dock är den ju rund så bredden är densamma överallt. Den klassiska går även att få tag på i Sverige.
Ska du inte flyga med katten så fungerar ju klassiska bra tänker jag :)
 
Om de lagliga måtten är som för hund så är det ju betydligt säkrare för katten att åka i en olaglig bur.
Vet inte alls hur de har tänkt där alltså..

Måtten till katt är öht inte baserade efter kattens storlek utan det är samma för alla... samma krav för en maine coon på 12 kg som gillen kattunge på 1 kg.

Visst är det säkrare meden olaglig, krocksäker bur men jag är trött på diskrepansen. Det är öht väldigt få burar som marknadsförs mot katt som uppnår lagkravet. Man hamnar lite i en omöjlig sitsen kattägare.
 
Måtten till katt är öht inte baserade efter kattens storlek utan det är samma för alla... samma krav för en maine coon på 12 kg som gillen kattunge på 1 kg.

Visst är det säkrare meden olaglig, krocksäker bur men jag är trött på diskrepansen. Det är öht väldigt få burar som marknadsförs mot katt som uppnår lagkravet. Man hamnar lite i en omöjlig sitsen kattägare.
Håller med. Jag mejlade ju Lst om detta men har ännu inte fått något svar. Funderar på att ringa, men lär ju bli bollad mellan en hel drös personer där.

Minst sagt frustrerande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 631
Senast: anna_panna
·
Övr. Katt Hur gör ni när ni ska åka någonstans med er katt? Till veterinären till exempel? Jag skulle kastrera mina katter idag, åtta månader...
2
Svar
29
· Visningar
3 095
Senast: scandisk
·
Övr. Hund Har en kombi. Lilla hunden transporteras i en plastbur, på golvet bakom förarsätet (säkraste platsen tydligen) den stora i en metallbur...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Gabbi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 834
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp