Transportera katt i bil, krocksäker bur?

Fazeem

Trådstartare
Som några kanske läst i min andra tråd blir jag med ny katt i sommar. Första tiden ska vi ju såklart bara mysa hemma och i trädgården, men jag vill relativt tidigt vänja den vid att åka på utflykter. Jag tänkte ha en mjuk väska att bära på ryggen när vi är ute på tur, men jag vill ha något säkert till själva bilfärden. De mjuka känns inte så säkra om jag skulle behöva bromsa in tvärt mm.

Så jag ska köpa mig en hård bur, som ska kunna fästas på något säkert sätt. Jag har ingen stor bil utan en liten Clio från 2000, och de flesta krocksäkra burar jag ser för till exempel hundar är ju till för stora bilar. Prio 1 är ju att den ska kunna fästas på något sätt så den inte flyger runt, och att den ska vara stadig.

Hur har ni löst detta? Ös in tips!
 
Har vanlig kattbur i plast som jag ställer på sätet och fäster med bilbältet runt om.

Bild från Google.
Download (6).jpeg
 
Får ut och mäta i bilen helt enkelt och se hur stor bur som får plats bakom passagerarsätet :)
 
Bästa sättet är i en hård bur på golvet i baksätet. Fastklämd med framsätet. En plastbur fäst med bälte, kommer gå sönder om krocken är tillräckligt hård.
Har inget baksäte så får jobba med vad som finns. En kattbur på golvet framför passagerarsätet och en på sätet. Åker dock inte på Autobahn eller så utan enbart stadstrafik till veterinären.
 
Hård bur är INTE bra i bilen. Plasten krossas och splittras och finns inget bra sätt att fästa den säkert i bältet.

Sleepypod! De fästs i trepunktsbälte, har krocktestats, är spillsäkra och rymningssäkra. Jag har en sleepypod air då jag rest mycket med katten och den har också den fantastiska funtionen att kunna sitta fast ovanpå en väska med hjul och draghandtag.
 
Hård bur är INTE bra i bilen. Plasten krossas och splittras och finns inget bra sätt att fästa den säkert i bältet.

Sleepypod! De fästs i trepunktsbälte, har krocktestats, är spillsäkra och rymningssäkra. Jag har en sleepypod air då jag rest mycket med katten och den har också den fantastiska funtionen att kunna sitta fast ovanpå en väska med hjul och draghandtag.

Jag har en Sleepypod Air. Men jag kommer inte överens med dragkedjor när man samtidigt ska försöka hålla en ovillig katt i väskan.
 
Jag har en Sleepypod Air. Men jag kommer inte överens med dragkedjor när man samtidigt ska försöka hålla en ovillig katt i väskan.
Jag har tränat min katt till att kanske inte gilla, men åtminstone acceptera den. Men jag kan förstå att det är svårt att få i en helt motstridig katt på egen hand. Skyggisen fick jag alltid hjälp med, en som håller väskan på högkant, och en som håvar ner katten.
 
Jag har tränat min katt till att kanske inte gilla, men åtminstone acceptera den. Men jag kan förstå att det är svårt att få i en helt motstridig katt på egen hand. Skyggisen fick jag alltid hjälp med, en som håller väskan på högkant, och en som håvar ner katten.

Ja, hade jag haft nån som kunde hjälpa mig, hade det ju varit enklare. Såg att Sleepypod fick väldigt bra på testerna, så den får stanna ändå.
 
Hård bur är INTE bra i bilen. Plasten krossas och splittras och finns inget bra sätt att fästa den säkert i bältet.

Sleepypod! De fästs i trepunktsbälte, har krocktestats, är spillsäkra och rymningssäkra. Jag har en sleepypod air då jag rest mycket med katten och den har också den fantastiska funtionen att kunna sitta fast ovanpå en väska med hjul och draghandtag.
Vet du någon återförsäljare i Sverige? Får bara fram Amazon när jag googlar och vill inte att det fastnar i tullen :(
 
Vet du någon återförsäljare i Sverige? Får bara fram Amazon när jag googlar och vill inte att det fastnar i tullen :(
Jag köpte min från supercat.se, men de verkar inte ha dem längre. Men de är väldigt trevliga där, litet företag, så mitt tips är att mejla dem och fråga om de kan ta in :)
 
Som några kanske läst i min andra tråd blir jag med ny katt i sommar. Första tiden ska vi ju såklart bara mysa hemma och i trädgården, men jag vill relativt tidigt vänja den vid att åka på utflykter. Jag tänkte ha en mjuk väska att bära på ryggen när vi är ute på tur, men jag vill ha något säkert till själva bilfärden. De mjuka känns inte så säkra om jag skulle behöva bromsa in tvärt mm.

Så jag ska köpa mig en hård bur, som ska kunna fästas på något säkert sätt. Jag har ingen stor bil utan en liten Clio från 2000, och de flesta krocksäkra burar jag ser för till exempel hundar är ju till för stora bilar. Prio 1 är ju att den ska kunna fästas på något sätt så den inte flyger runt, och att den ska vara stadig.

Hur har ni löst detta? Ös in tips!
Det finns enbart få krocktestade bilburar. Till en liten bil hade jag köpt en MIM Care2, den är gjord för att stå på sätet (fram eller bak spelar ingen roll, kan stå antingen med kortsidan eller långsidan mot ryggstödet).
Jag har den till min ena hund och är mer än nöjd! Vi har en liten Toyota Auris.
En vanlig kattbur i plast som någon la bild på här ovan är ingen krocksäker lösning.
Den har dörr åt båda håll. Hade absolut köpt en sådan till en katt, den har ett handtag och går enkelt att lyfta med in till exempelvis veterinären.
1619676881667.jpeg
 
Det finns enbart få krocktestade bilburar. Till en liten bil hade jag köpt en MIM Care2, den är gjord för att stå på sätet (fram eller bak spelar ingen roll, kan stå antingen med kortsidan eller långsidan mot ryggstödet).
Jag har den till min ena hund och är mer än nöjd! Vi har en liten Toyota Auris.
En vanlig kattbur i plast som någon la bild på här ovan är ingen krocksäker lösning.
Den har dörr åt båda håll. Hade absolut köpt en sådan till en katt, den har ett handtag och går enkelt att lyfta med in till exempelvis veterinären.
Visa bifogad fil 68653
Kikat lite på dom också! De är inte för stora för en katt tror du? Ska för visso skaffa en stor ras, Sibirisk katt, men det blir en hona och de blir ju inte fullt så stora som hanarna :D
 
Kikat lite på dom också! De är inte för stora för en katt tror du? Ska för visso skaffa en stor ras, Sibirisk katt, men det blir en hona och de blir ju inte fullt så stora som hanarna :D
Nej verkligen inte. Snarare för små i sådana fall. Den lilla är för 5 kg och det kan nog vara på gränsen för en sibirisk katt? Den större har jag och där är viktgränsen 9 kg och max 31 cm mankhöjd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Övr. Katt Hur gör ni när ni ska åka någonstans med er katt? Till veterinären till exempel? Jag skulle kastrera mina katter idag, åtta månader...
2
Svar
29
· Visningar
3 085
Senast: scandisk
·
Övr. Hund Har en kombi. Lilla hunden transporteras i en plastbur, på golvet bakom förarsätet (säkraste platsen tydligen) den stora i en metallbur...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: Gabbi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp