Transportera långt i värmen

Happimess

Trådstartare
På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara riktigt jäkligt varmt på lördag. Det är ju inte optimalt, men vad kan jag göra för att underlätta resan? Hästen är dessutom en åldring (dock i ganska god form) som antagligen skulle tyckt resan var tuff utan att göra den i 30 grader.

Fodervärden låter honom vila lite extra nu inför resan och han ser står inne dagtid och går ute nattetid. Hon ser till att ge honom extra elektrolyter och se till så han dricker ordentligt under veckan innan. Vila och vätska är ju självklart när han kommer fram, liksom att stanna någon gång i timman och vädra ur transporten och erbjuda vätska (tänkte ge mashvatten med extra äppeljuice i, han är kinkig med att dricka på anmodan annars). Kommer inte transportera med transportsskydd utan bara boots och eventuellt senskydd.

Finns det något mer att tänka på, både vad gäller före, under och efter resan? Kikade exempelvis på kraffts elektrolytsprutor, är det "humbug" eller effektivt för återhämtningens skull?
 
Har du möjlighet så förlägg resan så tidigt eller sent som möjligt.
Jag som är kvällsmänniska skulle välja kväll tex. Åka hemifrån vid 16 tiden ish för att komma fram vid 19-20 tiden och sen lasta och åka hemåt, då det börjat bli svalare igen. Eller ännu senare om det går såklart ... Om man själv kommer hem runt midnatt och har eget stall så behöver man ju oftast inte tänka på tiden.
 
Har du möjlighet så förlägg resan så tidigt eller sent som möjligt.
Jag som är kvällsmänniska skulle välja kväll tex. Åka hemifrån vid 16 tiden ish för att komma fram vid 19-20 tiden och sen lasta och åka hemåt, då det börjat bli svalare igen. Eller ännu senare om det går såklart ... Om man själv kommer hem runt midnatt och har eget stall så behöver man ju oftast inte tänka på tiden.

Jag hade gjort likadant. Kört på kvällen när det blivit svalare.
 
Har du möjlighet så förlägg resan så tidigt eller sent som möjligt.
Jag som är kvällsmänniska skulle välja kväll tex. Åka hemifrån vid 16 tiden ish för att komma fram vid 19-20 tiden och sen lasta och åka hemåt, då det börjat bli svalare igen. Eller ännu senare om det går såklart ... Om man själv kommer hem runt midnatt och har eget stall så behöver man ju oftast inte tänka på tiden.
Ja, jag önskar verkligen att jag hade kunna göra det, men av olika anledningar är det inte möjligt. Vi kommer behöva lasta och köra hemåt runt 15-tiden.
Tänkte köpa en trådlös termometer och ha i transporten, men med 25-30 grader ute, vad kan man förvänta sig/tolerera för temperatur i transporten?
 
Det krävs ordentlig ventilation för att hästen inte ska få transportsjukan. Inte bara en glugg, det blir för lite syre. Så det går inte att mäta. Benskydd skadar senorna så endast boots på hovar som du skrivit. Ta med vattendunkar och svampa hästen med jämna mellanrum. Ta ut och rör hästen, ge betfor/ alt i vatten förblandad har du också tänkt på.. Med genomluftning så blir det inte varmare i transporten än utanför. Blir det varmare så är det för dålig lufttillförsel. Ventilationen i transporter är i de flesta fall undermålig för en längre resa.
 
Om det finns något fönster/ventilationslucka i framänden som går att öppna så luftar det ju igenom bra när man har överluckan bak öppen.
 
På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara riktigt jäkligt varmt på lördag. Det är ju inte optimalt, men vad kan jag göra för att underlätta resan? Hästen är dessutom en åldring (dock i ganska god form) som antagligen skulle tyckt resan var tuff utan att göra den i 30 grader.

Fodervärden låter honom vila lite extra nu inför resan och han ser står inne dagtid och går ute nattetid. Hon ser till att ge honom extra elektrolyter och se till så han dricker ordentligt under veckan innan. Vila och vätska är ju självklart när han kommer fram, liksom att stanna någon gång i timman och vädra ur transporten och erbjuda vätska (tänkte ge mashvatten med extra äppeljuice i, han är kinkig med att dricka på anmodan annars). Kommer inte transportera med transportsskydd utan bara boots och eventuellt senskydd.

Finns det något mer att tänka på, både vad gäller före, under och efter resan? Kikade exempelvis på kraffts elektrolytsprutor, är det "humbug" eller effektivt för återhämtningens skull?
Man kan också vänta med resan tills det blivit svalare igen
Annars har du själv många bra lösningar 👍
 
Jag sällar mig till dem som säger kör på kväll/natt och slipp alla temperaturproblem. Man behöver ju ta höjd för oförutsedda köer och liknande, och det är inte kul att stå still bland andra fordon i uppåt 30 grader med häst i släpet.
Oavsett så är en trådlös termometer jättebra, och kostar ju väldigt litet. 👍

Litet hårddraget får man väl också säga att kan man inte transportera på ett tillfredsställande sätt med tanke på temperatur så skall man inte transportera. Blir det tokvarmt på dagen och man inte kan köra på kvällen så får man låta bli. Eller t ex köpa transporten av någon med temperaturkontrollerad lastbil.
 
Spola av hästen före lastning - utan att skrapa av vattnet - och ha med vatten i dunk för att kunna vattna och svampa hästen längs vägen. Erbjud kanske också mash eller betfor med mycket vatten om hästen vill ha när du/ni pausar.

Jag har kört häst några gånger när det varit riktigt varmt, och de har klarat sig fint, med öppna sidofönster och öppen taklucka på transporten har det blivit bra genomluftning och inte varmare i transporten än utanför.
 
Jag blir nyfiken när jag läser denna tråd. Ni som skriver att ni undviker att köra på dagen när det är varmt, avbokar ni då planerad träning/tävling om det visar dig att vädret blir varmt? Vilken temperatur tänker ni är max som ni vill utsätta hästen för? Om/när ni avbokar träning får ni fortfarande betala för passet?

Eller syftar ni endast på längre resor och vad innebär då en ”längre resa” för dig?
 
Jag blir nyfiken när jag läser denna tråd. Ni som skriver att ni undviker att köra på dagen när det är varmt, avbokar ni då planerad träning/tävling om det visar dig att vädret blir varmt? Vilken temperatur tänker ni är max som ni vill utsätta hästen för? Om/när ni avbokar träning får ni fortfarande betala för passet?

Eller syftar ni endast på längre resor och vad innebär då en ”längre resa” för dig?

Man åker väl iof sällan 30 mil till träning med en seniorhäst med lite nedsatt status. TS säger ju att resan iom hästens ålder och skick skulle tycka 30-mil var tuff resa även utan värmen. :)
 
På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara riktigt jäkligt varmt på lördag. Det är ju inte optimalt, men vad kan jag göra för att underlätta resan? Hästen är dessutom en åldring (dock i ganska god form) som antagligen skulle tyckt resan var tuff utan att göra den i 30 grader.

Fodervärden låter honom vila lite extra nu inför resan och han ser står inne dagtid och går ute nattetid. Hon ser till att ge honom extra elektrolyter och se till så han dricker ordentligt under veckan innan. Vila och vätska är ju självklart när han kommer fram, liksom att stanna någon gång i timman och vädra ur transporten och erbjuda vätska (tänkte ge mashvatten med extra äppeljuice i, han är kinkig med att dricka på anmodan annars). Kommer inte transportera med transportsskydd utan bara boots och eventuellt senskydd.

Finns det något mer att tänka på, både vad gäller före, under och efter resan? Kikade exempelvis på kraffts elektrolytsprutor, är det "humbug" eller effektivt för återhämtningens skull?

Jag skulle också köra då det är svalare iom hästens ålder och skicka.

Jag vet många elitryttare som använt sig av tillskott med kombination av elektrolyter, b-vitamin, vitamin E etc vid långa resor(tex ner till Tyskland sommartid för VM, unghäst-VM etc) som upplever att deras tävlingshästar känns fräschare efter resan.
Några brukar behöva åka några dagar tidigare för att hästen ska få återhämta sig innan viktiga tävlingar. De har redan dagen efter haft en fräsch häst som också dricker väl. Då har de gett tillskottet 2 dagar innan färd och fortsatt under tävlingen.
Men det är ju frågan om elithästar som är vältränade, sunda, friska och yngre. Och åkvana..
Visst kan det ge effekt. Men de har ju väldigt annorlunda förutsättningar.

Äldre hästar kan ju bli mer känsliga för värme. Och är det så att man upplever att hästen skulle tycka 30 mil utan värme är tufft så hade jag inte velat addera mer negativa förutsättningar för att hästen ska få en ok resa.
 
Jag blir nyfiken när jag läser denna tråd. Ni som skriver att ni undviker att köra på dagen när det är varmt, avbokar ni då planerad träning/tävling om det visar dig att vädret blir varmt? Vilken temperatur tänker ni är max som ni vill utsätta hästen för? Om/när ni avbokar träning får ni fortfarande betala för passet?

Eller syftar ni endast på längre resor och vad innebär då en ”längre resa” för dig?
Ja, jag hade avbokat. 30 grader och sol är inget för mig, klarar inte värme.

Sedan beror det ju på hästen, mina kör jag sällan längre än 1,5 mil (tror sist var för 4 år sedan och då var resan 6 mil). Att då helt plötsligt köra 30 mil i värme det här vanars för på SMHI, nä.
Skulle jag ha tävlingshästar som är vana att åka långt och länge så skulle jag inte ha några problem att köra 30 mil i värme.
 
Jag hade inte åkt 30 mil för träning eller tävling i 30-gradig värme oavsett kondition på hästen. Det blir ju knappast en överraskande värmebölja över en natt i det här landet, och som hobbyryttare vill jag ha förutsättningar att både jag och häst ska tycka att det är roligt. (Är man bosatt i ett varmare land brukar tillgången på transport med AC vara bättre, och träning sena kvällar eller tidigt på morgonen.)

Planerar man en transport måste man ju även ta med i beräkningen att man kan bli stående. Det finns alltid en risk att man fastnar pga olycka på vägen eller något strul med den egna bilen eller vad som helst, och då blir det snabbt väldigt varmt i solen. Jag hade sett till att på ett eller annat sätt kunna köra på natten.
 
Jag körde 10 mil med resvan 11-åring idag. Egentligen 10*2, men vi var på destinationen i typ tre-fyra timmar varav lite mer än en halvtimme var ren vila på box med vattenhink han inte brydde sig om. Större delen av dagen var det över 30 grader. Det var STOR skillnad när vi började komma hem och temperaturen hade sjunkit till "bara" 25 grader. Så jag håller med övriga om att försöka senarelägga resan på dygnet, att själv åka de hetaste timmarna i en bil med ac för att kunna transportera häst framåt seneftermiddagen vore nog en god idé. Och kom ihåg kaffet till hemfärden!
 
Ja, jag önskar verkligen att jag hade kunna göra det, men av olika anledningar är det inte möjligt. Vi kommer behöva lasta och köra hemåt runt 15-tiden.
Tänkte köpa en trådlös termometer och ha i transporten, men med 25-30 grader ute, vad kan man förvänta sig/tolerera för temperatur i transporten?

Färgen på transporten på verkar temperaturen en hel del. Mörkt släp blir varmare.
Mitt släp är ljust med bra ventilation har vid plus +20 och varmare, varit +25 legat runt 2 grader varmare i släpet vid körning. Hade då i mina shettisar.

Brukar blöta hö’t jag har i hönät, lägger det i blöt en 20-30 min före jag hänger upp det om det körs någon lägre tur. Så det inte dammar och det ger lite mer vatten.

Har med extra blött hö och dubbel mängd vatten i fall nått händer.

Men när ni stannar erbjud vatten, dricker hästen bra på resa? Eller kanske erbjuda vatten med äpplejos?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp