Transportera långt.

Sammet

Trådstartare
Vad gäller om man ska transportera långt? Max mil man får åka, vad gäller om man har två hästar i transporten? Vikt mm. Bil mm. All information emottages tacksamt!




Söker även övernattningsställen på väg ner till stockholm från Luleå till i Juli! (före den 21 då vi ska vara framme.)

Hästarna kan gå ute i hagar om detta finns. Vi sover i det mesta.

Samma sak när vi ska hem i augusti!
 
hmm.. då sak vi se här om Carran kan sin sak.. som jag har förstått får man inte transportera hästar mer än 8 eller var det 12 timmar i sträck innan de måste lastas ut..
hmm.. övernattning.. lägg ut en annons här på bukefalos å sök efter övernattningsställen..
och nu till det komplicerade.. ni ska åka med två stora hästar? Då misstänker jag att, om ni ska köra lagligt måste ha ett BE-körkort.. och ha en tillräckligt stark bil som orkar dra..
Mer vet jag.. utan överlåter till proffsen!!
 
En väger väll 500 och en 300-400 kg skulle jag gissa!


Hörde nått om att man kunde ha en bil som var tung så kunde man köra två hästar lagligt??? :confused:
 
När det gäller själva transporten så beror det helt på vad
det är för släp, enaxlat eller boogie.

Vad jag vet, så finns det ingen maxtid, men det står;

Den som transporterar levande djur ska ha tillsyn över
djuren och vidta de åtgärder som behövs för att djuren
under lastning, transport och urlastning inte ska skadas
eller orsakas lidande.
 
Ja det beror på dragbilens vikt och släpets vikt och hur mycket du får lasta. Gränser vet jag inte, men det bör väl nån mototkunnig kunna hjälpa dig med =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 977
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 011
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp