transportera liten ponny i "vanlig" transport

Seabaz

Trådstartare
Hur gör ni som har shettisar och små b-ponnyer, har ni ponnybommar i era släp?

Men jag är mest intresserad av er som inte har det hur ni gör? Jag funderar på att ponnyn borde kunna knalla under frambommen?

På utställning har jag sett en hel del hemmabyggen med gamla ponnytransporter men jag har ett sprillans nytt glasfibersläp. Inte direkt att jag börjar bygga och banka i det.

Inte för att jag ska köra nån liten ponny heller i det vad jag vet nu, men jag är bara nyfiken på hur man i så fall skulle göra?
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

Har varit med en gång då en liten shettis vi haft på foder skulle åka hem. Det var ägarna som stod för transporterna både till oss och sedan hämtade hem ponnyn igen.
Dom hade löst det så att dom la höbalar fram i transporten mot bommen så ponnyn inte kunde komma under den, och han fick stöd mot balarna.
Kommer inte riktigt ihåg hur dom satte fast honom, tror att det i den transporten fanns möjlighet att binda runt mittenstolpen som bommarna sitter fast i.
Fungerade för dessa människor iallafall men det finns säkert också bättre sätt att transportera små ponnyer.
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

Har mailat dig. Jag inte lägg in bilden på Buke.
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

Man kan ta in ponnyn genom den ena spiltan och leda runt den in i den andra så den åker baklänges.
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

Ohh tack för mailet, såg det nu!
Och det är ju självklart bästa alternativet om man för jämnan kör shettis!

Men att fästa så låga fästen för ponnybom i mitt eget släp kommer jag inte att göra då jag själv kör häst på 155cm

Men OM jag skulle nån gång köra en shettis så behövs ju en provisorisk lösning. Jag har i alla fall inbygg sadelkammare i mitt släp också så av den får jag ett stopp framåt men ändå en glipa på 25-35 cm som man borde kunna täcka med tex en spånbal har jag funderat på? Binda fast runt spånbalen och mellanväggs-stolpen...

Men hur gör dom som har helt "öppet" framför bommarna om man inte har ponnybomfästen :) *generell fråga till alla* :)
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

det kan man göra, smart! och sätta ett grimskaft runt mellanväggsstolpen i bak, den möjligheten har jag med min mellanvägg i alla fall. Men dom som har en hel, hård mellanvägg blir det inte lika enkelt, kanske ett skaft från överbommen fungerar lika bra dock :)

Eller till och med bättre då ponnyn mindre chans att trassla in sig om den hänger högt om den skulle få för sig nåt
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

Dom hade löst det så att dom la höbalar fram i transporten mot bommen så ponnyn inte kunde komma under den, och han fick stöd mot balarna.
Kommer inte riktigt ihåg hur dom satte fast honom, tror att det i den transporten fanns möjlighet att binda runt mittenstolpen som bommarna sitter fast i.

Precis så gör jag då jag transporterar min lilla, funkar utmärkt :)
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

Dom vi köpte vår shettis av hade en plyfa skiva som dom satte fast i frambommen och mot mellan väggen. Vet inte vad eller hur dom satte fast skivan med. Men när frun kom med shettisen till oss hade dom spånbalar/hö balar mot skivan o frammåt. Tyligen mannen som satte fast skivan i vanliga fall. Men när vi köpte transport hade jag möjlighet att beställa extra fästen till lill hästen.
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

Jag brukar backa in min shettis, så får hon åka baklänges.
Grimskaftet brukar jag fästa i stålramen runt den hårda mellanväggen.
 
Sv: transportera liten ponny i "vanlig" transport

Jag brukar packa halmbalar framför min shettis när hon åker, och även någon höbal, så kan hon stå och äta lite om hon vill också:)!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 388
Senast: Sirap
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp