Transportera med brodd?

Krans

Trådstartare
Hej! Åka transport med broddar? Ja/nej? Resan är kort (15 min)men jag är lite nojig för avlastningen, att hästis ska trampa på sig själv? Boots o vanliga trandportskydd? Ja/nej? Är lite rädd att ta ur brodden också ifall det finns is kvar där vi ska lasta av.Brukar undvika transportering vintertid men nu skulle vi behöva åka en sväng.Goda råd?
 
Jag låter broddarna vara kvar, boots och vanliga benskydd fram, inget bak. Min häst är lätt att lasta, står stilla under resan och backar långsamt och fint när han ska ur.
 
Broddat av en gång och då halkade hästen på luckan när vi kom hem och slog i backen. Efter de är hon rädd när hon kliver av oavsett sommar eller vinter .. Så efter de låter jag alltid brodden sitta kvar.
 
Brodd på. Dom flesta stora transportörer vill ha det också och dom borde väl ha erfarenhet tänker jag. Värre att dom halkar än att dom trampar sig lite.
 
Beror på häst och underlag. Är den lite orolig i transporten så broddar jag ur, har med mig en sandspann som jag sandar om det skulle vara is någonstans, gör detta före urlastning. Men om jag befarar att det är väldigt isigt och halt, ja då får broddarna sitta kvar. I ditt fall låter det som om det kanske kan vara någon isfläck kvar, då hade jag valt att brodda ur och ta med sandspannen.

Men jag ser att jag är den enda som skulle göra så, kan ha att göra med att det nästan alltid är plusgrader även vintertid här där jag bor. :laugh:
 
Brodd på. Dom flesta stora transportörer vill ha det också och dom borde väl ha erfarenhet tänker jag. Värre att dom halkar än att dom trampar sig lite.
Det är i och för sig en sanning med modifikation. En häst som trampar sig själv i en transport kan skada senor och stora blodkärl väldigt allvarligt. Vår häst skadade sig rejält UTAN brodd när han trampade sig under transport.
 
Det är i och för sig en sanning med modifikation. En häst som trampar sig själv i en transport kan skada senor och stora blodkärl väldigt allvarligt. Vår häst skadade sig rejält UTAN brodd när han trampade sig under transport.
Om man inte har en häst som brukar jazza runt så är nog risken att den skadar sig allvarligt pga att den fläker sig på is betydligt större än att den helt plötsligt ska få för sig att dansa. Om man har en häst som jazzar runt kanske man ska överväga om det är djurskyddsmässigt försvarbart att transportera hästen när det är is eftersom man inte både kan tillgodose adekvat halkskydd och säkerheten under färd.
Den där sandhinken som föreslogs tidigare ka nog funka ibland men sand greppar inte automatiskt i is så även en sandad yta kan bli skridskobana, ja jag har sett det vad gäller häst och ja jag har testat det som människa.
 
Om man inte har en häst som brukar jazza runt så är nog risken att den skadar sig allvarligt pga att den fläker sig på is betydligt större än att den helt plötsligt ska få för sig att dansa. Om man har en häst som jazzar runt kanske man ska överväga om det är djurskyddsmässigt försvarbart att transportera hästen när det är is eftersom man inte både kan tillgodose adekvat halkskydd och säkerheten under färd.
Den där sandhinken som föreslogs tidigare ka nog funka ibland men sand greppar inte automatiskt i is så även en sandad yta kan bli skridskobana, ja jag har sett det vad gäller häst och ja jag har testat det som människa.
Jag har absolut inte sagt att något av det är rätt eller fel. Vi transporterar helt enkelt inte vår häst under den hala tiden eftersom vi inte vill riskera vare sig tramp- eller halkskador. Det jag opponerade mig emot var mest uttrycket "trampar sig lite", då skadorna kan blir väldigt allvarliga. Vilket de förstås även kan om hästen halkar/fläker sig.
 
Vi broddar aldrig aldrig ur på vintern, och då kan vi resa 2-3 timmar enkel väg till tävling.
På med skydd/lindor och boots bara. Aldrig, peppar peppar, under alla år haft en trampskada.
 
Jag har absolut inte sagt att något av det är rätt eller fel. Vi transporterar helt enkelt inte vår häst under den hala tiden eftersom vi inte vill riskera vare sig tramp- eller halkskador. Det jag opponerade mig emot var mest uttrycket "trampar sig lite", då skadorna kan blir väldigt allvarliga. Vilket de förstås även kan om hästen halkar/fläker sig.
Då tolkade jag dig fel :). För mig lät det som om du uppmuntrade till transport utan brodd
 
Bor som många som svarat i Norrland och skulle aldrig komma på tanken att brodda av. Boots modell rejälare räcker oftast. Broddtramp i hagen är betydligt vanligare än i transporten enligt min erfarenhet.
 
Så länge det inte är en häst som lever total rövare i transporten så hade jag solklart behållit brodd och använt transportskydd.
 
De större transportfirmorna vill ha brodd på och inga skydd när de kör vintertid så jag litar på deras erfarenhet. Sedan känner man sin häst bäst själv och får utifrån det avgöra hur stora riskerna är med tanke på hästens beteende. En häst som är orolig i transporten kanske man vill ha boots och transportskydd på eller till och med brodda av, medans en som kastar sig ut ur transporten men står snällt på får behålla broddarna på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 160
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp