Bukefalos 28 år!

Transportera nykastrerad katt?

gul_zebra

Trådstartare
Det börjar bli dags för kastrering av Igor snart, men min skjuts har fått ställa av sin bil och jag har i nuläget ingen annan skjuts tillgänglig. Kliniken behåller honom inte över dagen utan han är verkligen helt nykastrerad och precis uppvaknad när vi åker hem. Jag funderar på om jag kan åka buss med honom?
Bussresan är på ca 15 minuter, ett byte och därefter 3 minuter, plus såklart korta promenader till och från bussen. Bussar går var 20e minut så det är ingen stress inblandad så sett, hinner jag inte med en kan jag alltid ta en lite senare. Har ingen tid bokad än men förhoppningsvis får jag en tid så jag slipper åka vid rusningstid.
Lillkissen har aldrig åkt buss förut, inte bil heller för den delen.

Vad säger ni, kan jag ta bussen med honom om jag inte hittar skjuts eller är det helt olämpligt?
 
Du kan absolut ta bussen. Se till att ta med en filt som han kan ha över sig i buren då de lätt blir nerkylda efter en sövning.
 
Han kommer förmodligen fortfarande vara sovandes eller väldigt groggy under tiden ni kör hem honom.
Som hemlig skriver, en filt över, gärna en inne i buren också upp mot kanterna (dock så det inte täcker ventilationen) för värme och även för att de ska vara i mörker så länge de är groggy för ett bättre uppvak.
Hemma ska du låta honom vakna i ett litet rum som är mörkt, brukar vara bäst så.

Det är inget större ingrepp på hankatterna, man skär upp en liten bit på vardera kula, trycker ut kulan, klipper. Sys inte ihop (har inte varit med om det på någon av de fyra hankatterna jag kastrerat iaf).
 
Ja blir det som med Göte så får han vakna medan det grejas med papper och grejer efter ingreppet är klart, han var klarvaken om än groggy när vi kom hem :)

Förresten! Jag hoppas kunna ställa ut Igor nånting framöver, eftersom han är huskatt ska han tydligen ha intyg på att han är kastrerad. Är det något särskilt intyg som jag ska be om hon veterinären eller vad är det som gäller där?
 
Jag åker alltid buss eller spårvagn till veterinären, även vid kastrering. Inga problem. Vill man stänga ute omgivningen så att det blir mörkt och lite tystare inne i transportburen kan man använda filtar.

Intyg på kastrering brukar det finnas plats för i vaccinationskortet så be veterinären fylla i den rutan bara.
 
Ah så det var så simpelt, då gör jag det så får jag hoppas att vi får prova på någon utställning i framtiden. Tack! :)
 
Var in till vet idag. Tyvärr kom Igor hem med kulorna i behåll, ty ena kulan har visst rymt nånstans och distriktsvet kastrerar inte kryptochider, så nu ska det bokas tid hos något av de större djursjukhusen istället.
Min fundering nu är hur det funkar med buss efter buköppning och allt? Den här gången lämnas han in över dagen så han är väl vaken när han får komma hem förvisso, och den buss jag har i åtanke är i princip från dörr till dörr, inga byten eller så - alternativet är ett annat djursjukhus inom promenadavstånd, vet inte än vilket jag går till. Tror inte att skjuts är några problem, hans uppfödare skulle skjutsa idag egentligen och såg det som rätt självklart, men det vore ju bra att ha en nödlösning i åtanke så att säga. Buss idag fungerade fint, lite pip och så en tupplur, men nu åkte han ju inte med ett färskt operationssår och kliande stygn heller...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 672
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 708
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 711
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp