Transportera sadel mm för träning eller tävling?

95johsv

Trådstartare
Har inget sadelskåp och har helt ärligt inte hittat något snyggt eller praktiskt. Just nu så hamnar sadeln i baksätet, en påse med mina saker och en påse med resten till hästen i bagaget. Tyvärr på vägen tillbaka är mina stövlar ofta leriga så jag vill inte lägga dem ihop med resten som hjälmen samt jag vill inte heller lera ner bilens bagage. Samma gäller bettet är ju kladdigt och jag vill skyddà tränset. Så hur gör man? Kollat på skoöverdrag tex men det känns ”för krångligt”. Vad finns för smarta alternativ? Har ett hyfsat stort bagage och en spilta i transporten men spiltan i transporten måste öppnas för att lasta hästen så jag har bara en trekant av den sas.

Snälla hjälp!
 
Vi har en sån här, förvaras i transporten när den inte används

1673858214234.png
 
Jag har ett dörrhängt sadelskåp i transporten, så numera har jag sadeln där. Skåpet är dock rätt litet så det ryms inte så mkt mer, resten har jag i bilen. Innan jag skaffade sadelskåpet hade jag sadeln i baksätet på bilen.
Brukar ha stövlarna ståendes på golvet bakom förarplatsen, tränset brukar jag hänga på nackstödet i baksätet. Funderar dock på att skaffa en krok som jag kan hänga på lastgallret i bagaget och hänga tränset där istället. Övriga saker lägger jag i en stor kasse (typ höpåse) i bagaget.

Om du är orolig att bettet ska smutsa ner bilen kan du ju köpa en sån tränspåse?
 
Brukar packa mina grejer i en typ IKEA-kasse, så jag hade helt enkelt haft en separat kasse för skorna om de blev så smutsiga, bettet är väl enkelt att torka av med en liten handduk så att det inte är så pass smutsigt att det smutsar av sig.
 
När jag byter om i stallet och ska ha leriga skor med mig i bilen sätter jag antingen skorna på golvet eller i en plastpåse. Bettet kan man ju knäppa loss från tränset och lägga på golvet eller ha med sig en trasa och torka av det värsta.
 
Har inget sadelskåp och har helt ärligt inte hittat något snyggt eller praktiskt. Just nu så hamnar sadeln i baksätet, en påse med mina saker och en påse med resten till hästen i bagaget. Tyvärr på vägen tillbaka är mina stövlar ofta leriga så jag vill inte lägga dem ihop med resten som hjälmen samt jag vill inte heller lera ner bilens bagage. Samma gäller bettet är ju kladdigt och jag vill skyddà tränset. Så hur gör man? Kollat på skoöverdrag tex men det känns ”för krångligt”. Vad finns för smarta alternativ? Har ett hyfsat stort bagage och en spilta i transporten men spiltan i transporten måste öppnas för att lasta hästen så jag har bara en trekant av den sas.

Snälla hjälp!

Har en sån här i bakluckan alt i baksätet på bilen (det varierar). Man kan lägga träns, hjälm mm inuti.
Stövlarna o annat som är lortigt slänger jag ner i en IKEA kasse.

https://www.amazon.se/Nedlandic-Sadelhållare-svart/dp/B01N1SMXN9?th=1
 
Till stövlar och hjälm hade jag köpt en snygg stövelväska! Till sadeln en sån vagn eller bock som du redan fått tips om.

Min sambo fick en mycket snygg stövelväska från Exclusive horsewear, de har också matchande tränsväska bland mycket annat.
 
Varför inte skölja av tränset innan hemgång? Och lägga leriga stövlar i någon form av kasse ( Finns ju en uppsjö av märken). Sadelbock till sadel och borstar etc i bagageluckan.
 
Har med microfibertrasa och läderspray så drar jag snabbt av stövlarna innan jag tar av dom. Har aldrig upplevt att bettet kladdar ner resten men det är annars enkelt löst med en petflaska med vatten flr att skölja av det. Hjälmen har jag oftast i sin påse.

Har ett sadelskåp men blir oftast att allt hamnar i bakluckan 🙈. Är väl inte heller riktigt ett föredöme av ordning och reda😅
20220828_195847.jpg
 
Tack för alla idéer! Jag ska ta och kolla lite och se om jag kan kolla på några saker att förändra redan nu och sedan fundera på en sadelvagn eller liknande.. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp