transportera spänd häst???

Ämelie

Trådstartare
Har en liten fråga. Ska flytta om en vecka och eftersom min häst har fått astma så kommer hon nog få stanna här hemma och beta under sommaren. i stället tänkte jag höra med stallägaren om jag får ta med hennes 7-åriga vallack som bara står i hagen och skrotar för det mesta. Problemet är att han inte är van att åka transport. Han är svår att lasta (tar ca 30min, men tänkte lastträna lite innan vi åker) och spänner sig ganska mycket i transporten, kan vara lite svettig när man lastar ur, men han står stilla. (Han har bara åkt korta resor runt 2mil)

Har räknat ut att det kommer ta ca 7-8h att köra dit med hästtransport. Klarar han en sån här lång resa? Vi har ett nytt och fint släp som går stadigt efter vägen. Det kan gå att ordna så att vi övernattar på ett ställe efter halva vägen ungefär, är detta nödvändigt? Vill gärna komma fram med en hel häst.

Era synpunkter/erfarenheter tack! :bow:
 
Sv: transportera spänd häst???

Var just till klinik med min kompis sto. Hon e ganska ung å känslig än å spänner sig i trailern (dålig erfarenhet av att ha fastna med huvudet under främre bommen)
Vi var på en ca 8 timmars resa sammanlagt å de gick hur bra som helst. Vi övade lastningen,pressade inte för mycke å berömde för varje steg frammåt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 087
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp