Transportera sto med föl i flera timmar

eldkyss

Trådstartare
Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre hästlastbil. Stoet är skodd runtom. Av den anledningen så känner jag mig lite osäker på att inte ha mellanvägg. Vad tycker ni? Om jag nu väljer att ha mellanvägg så innebär ju det att fölet inte kommer att kunna dia under resan. Tycker ni att jag utöver dom vanliga vattenstoppen bör lasta av efter halva resan för att låta henne dia?
 
J
Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre hästlastbil. Stoet är skodd runtom. Av den anledningen så känner jag mig lite osäker på att inte ha mellanvägg. Vad tycker ni? Om jag nu väljer att ha mellanvägg så innebär ju det att fölet inte kommer att kunna dia under resan. Tycker ni att jag utöver dom vanliga vattenstoppen bör lasta av efter halva resan för att låta henne dia?
Jag själv hade inte ens tänkt tanken att transportera ett så ungt föl med mellanvägg. Fölet måste kunna dia och inte minst vila/ligga ner under en så lång tid.
Att hålla på och lasta av och på under resan ser jag som en större risk än att stoet har skor.
 
J

Jag själv hade inte ens tänkt tanken att transportera ett så ungt föl med mellanvägg. Fölet måste kunna dia och inte minst vila/ligga ner under en så lång tid.
Att hålla på och lasta av och på under resan ser jag som en större risk än att stoet har skor.

Tack för svar. Ligga ner och vila är inget problem i den bussen. Däremot så kanske hon inte kommer till ro om hon inte kommer att kunna dia. Håller också med om att det kan bli lite oroligt att lasta ur under resans gång. Det är ju dessutom en resa under 8 timmar så egentligen finna det ingen anledning så länge dom mår bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Eloise
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 517
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp