Transportering

C

CoraO

Alltså, finns säkert massa liknande trådar, men hittade inga när ja sökte. Iaf, så ska ja fara iväg till ekerö och hyra häst den 14:e :) men har aldrig lastat en häst förut, så ja behöver hjälp :bow: har länsat alla mina häst böcker, ingen innehöll vettig fakta :eek:

Mina frågor:

1. Kan jag transportera hästen 1½ timme i sträck utan att den får slag?
2. Hur ska jag knyta grimskaftet och ska jag ha säkerhetshake?
3. Kan jag ta bort mellanväggen, om nej vilken sida ska ja ställa hästen?
4. Ska hästen ha vatten i transporten? '

:bow: :angel:
 
Sv: Transportering

Vart ska hästen? Den som kör, har den kört häst förut?

Ja, den kan åka 90min i ett svep.
Om det finns uppbidningsmöjligheter "framåt", knyt där, säkerhetsknut (ha kniv i bilen och extra grimskaft).
Jag skulle inte ta bort mellanväggen om det inte finns en lång bom men fråga den du ska hyra hästen hur den är van att åka. Ställ på vänster sida.
Den behöver inte vatten på så kort resa men är du osäker kan du stanna efter halva och bjuda vatten i hink. Men 90min är "ingenting".

I övrigt skulle jag låta hästens ägare lasta och berätta hur du ska göra (stänga bak först, knyta fast sen, tvärtom när man lastar ur) osv.
 
Sv: Transportering

Tack :bow:

Hästen ska till Rindö, utanför vaxholm. Nej, min pappa har aldrig kört häst förut :crazy: (nu gjorde du mej orolig :p)
 
Sv: Transportering

Äh någon gång ska ju vara den första. Säg till pappa att öka farten långsamt, bromsa extremt tidigt inför alla kurvor, svänga försiktigt osv. och vara försiktig i rondellen vid Brommaplan :D och vid Drottningholm, finns två kurvor där som det är lätt att komma för fort i, är nedförsbacke också ;)

Och strunta i att stanna, det finns inga bra ställen att stanna på längs med vägen. Om det inte händer något förstås!
 
Senast ändrad:
Sv: Transportering

bra med hönät längst fram så att hästen har nåt att göra.
gå in med hästen, låt pappa sätta fast bommen bakom hästen innan du sätter fast grimskaftet. när ni lastar ur, så ta först loss grimskaftet, sen ta bort bommen.
jag brukar ha panikhake/säkerhetshake. ofta finns det en uppbindningsring el liknande i väggen framför/bredvid frambommen där man kan knyta fast grimskaftet.
 
Sv: Transportering

Hö är dumt. Partiklarna kan ta sig ner i lungorna och i värsta fall orsaka transportsjuka. Vill man inte.

Tips, *kl* <- när man svarar "fel" person ;)
 
Sv: Transportering

Du behöver inte ge den vatten under resan när det bara är 1½ timme. Sätt fast hästen långt fram, grimskaftet så kort att den inte kan få ner huvudet bakom bommen på den sid den står på, men så den ändå kan röra huvudet en del så den kan hålla balansen. säkerhetshake är bra, lädergrimma på helst. Transportskydd också. Sta nna inte och gå ini släpet i onödan under resans gång, skapar bara oro och hästen tror att den ska ut.

När ni kör, tänk er att det en hink med vatten i släpet som inte får spillas, då kör ni lagom försiktigt, inga snabba ibromsningar eller svängar.
 
Sv: Transportering

Kom på ett ställe till.

När ni ska upp på E18 från Bergshamraleden, kör låååångsamt där 50sträckan börjar och hela vägen upp, det är en ganska tuff vänsterkurva för hästen.
 
Sv: Transportering

*kl*

sorry, tryckte nog fel bara, meningen att svara ts.

att man inte ska ha hö i transporten har jag faktiskt inte hört förut. *känner mig dum nu*. vet du om kan läsa mer om det nånstans?
 
Sv: Transportering

Alltså, finns säkert massa liknande trådar, men hittade inga när ja sökte. Iaf, så ska ja fara iväg till ekerö och hyra häst den 14:e :) men har aldrig lastat en häst förut, så ja behöver hjälp :bow: har länsat alla mina häst böcker, ingen innehöll vettig fakta :eek:

Mina frågor:

1. Kan jag transportera hästen 1½ timme i sträck utan att den får slag?
2. Hur ska jag knyta grimskaftet och ska jag ha säkerhetshake?
3. Kan jag ta bort mellanväggen, om nej vilken sida ska ja ställa hästen?
4. Ska hästen ha vatten i transporten? '

:bow: :angel:

Och för att inte bara tänka på hästen utan även er :)

Vid i- och urlastning och när ni stänger bommen så stå inte direkt bakom hästen utan gör det från sidan så att ni inte får hästen/häst+luckan över er om hästen slänger sig bakåt.

1. Utan problem. Kör bara jätte försiktigt.
2. Du får titta i transporten var man har möjlighet att binda upp.
3. Du kan ta bort mellanväggen om det absolut behövs, men försök undvika det. och gör det inte om du inte har en lång bom till transporten också.
När du har mellanväggen i ska man alltid ställa hästen till vänster, för om man skulle råka komma nära vägkanten så kan den vara svag på en del ställen och har du då hästen i andra sidan så välter inte släpen.
4. Jag hade inte gett vatten på en så kort resa. Det är om ni fastnar i köer någonstans och det är väldigt varmt, så kan ändå vara bra att ha med sig en dunk för säkerhets skull.

/Camilla
 
Sv: Transportering

Tack för alla svar :) :bow:
Ni är mkt bättre än alla hästböcker, dom blir man inte vettig på ;)

lil-sis: tack för alla detaljer av vägen, de är jättebra att veta! :bow:
 
Sv: Transportering

Det finns nog mer att läsa tom här på buke.

OM man ska ha hö i släpet ska det vara ordentligt uppblött alt hösilage. Men jag vill inte ha foder i släpet alls, de kan sätta i halsen om man har otur. Bättre då att stanna och fodra om man åker så långt att det behövs.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 980
Senast: D&D
·
Relationer Ja, jag har ju skrivit här om min psykiska ohälsa och alkoholproblem etc. Egentligen tar det emot att ens starta den här tråden, men vet...
Svar
8
· Visningar
2 276
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 223
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp