Transportförsäkring?!

EricaJohnsson

Trådstartare
Hej

Jag planerar att köpa en ny ifor williamstransport, då kommer funderingen vilken totalvikt jag ska välja!?

Jag har BE kortet så för den delen spelar de ingen roll..

Men då kom tanken om försäkring ist, har ni försäkring på er transport?
Vad kostar den?
Vilket bolag?
Är det någon prisskillnad om totalvikten är 1990 kg eller 2600kg?

Tack på förhand :)
 
Jag köpte en Startrailer nyligen och betalar 27:-/månad i Folksam där jag har andra försäkringar.
 
Jag har min försäkrad i Folksam och betalar drygt en hunka per månad. Thule royal xt ett år gammal, 1990 kg i totalvikt.
 
Jag betalar drygt 350kr/år för min Christ Comet -05 1990kg totalvikt, dina försäkringar.
Skatten ligger på 360kr/år, så allt som allt kostar skatt och försäkring 710kr/året. :)
 
Har släpet försäkrat i Länsförsäkringar, drygt 500:-/år för 1600kg christ från 2014. Den innefattar också skador som hästen orsakar i transporten.
 
Jag har inget av mina släp försäkrat :o. Det lilla är så skröplig att det inte är värt det och det stora har så hög totalvikt att inget av försäkringsbolagens internet uträkningar kan ta det... får se huruvida jag försäkrar det när jag väl börjar köra.
Men iforn väger 2580kg, 15 år gammalt. Så blir nog bra mycket högre än ett nyare eller mindre släp.
 
Vi vägde upp, från 1500 kg till 2100 kg. Det blev ett rejält kliv i försäkringspremien, har för mig två tusenlappar mer. Företag och tungt släp, då åkte det iväg uppåt.

Kolla med ditt försäkringsbolag för det skiljer säkert.
 
Hej

Jag planerar att köpa en ny ifor williamstransport, då kommer funderingen vilken totalvikt jag ska välja!?

Jag har BE kortet så för den delen spelar de ingen roll..

Men då kom tanken om försäkring ist, har ni försäkring på er transport?
Vad kostar den?
Vilket bolag?
Är det någon prisskillnad om totalvikten är 1990 kg eller 2600kg?

Tack på förhand :)

Jepp, det är ganska stor skillnad på försäkringskostnaden för ett lätt släp jämfört med ett tungt släp. Och det är STOR skillnad på premien hos de olika bolagen; Länsförsäkringar är jättedyra när det gäller tunga släp. Mitt släp har en totalvikt på 2 700 kg och försäkringen kostar ca 1200 kr/år (helförsäkring) hos If. Länsförsäkringar vill ha ungefär 4000 kr/år för motsvarande försäkring. Om du kontaktar If, så ska du prata med avdelningen för företagsförsäkringar när det gäller tunga släp.
 
De flesta brukar ha en skillnad på <2000kg eller >2000kg. Så vill man komma undan så billigt som möjligt så sparar man på att ha en totalvikt på 1990 kg. Det kan vara värt att kolla runt på olika bolag om kostnad. Jag har ett släp som jag skulle försäkra i höstas. Fick kostnadsförslag på flera tusen (mitt väger 2000 kg) på ett bolag. Ringde till ett annat som hade likvärdig försäkring och fick ett pris på ca 900kr/år. Mitt krav var att det skulle vara helförsäkring som även skulle täcka invändiga skador orsakade av häst. Vissa försäkringar täcker inte detta, och vissa kräver att räddningstjänsten har blivit inkallad.
 
Det stämmer, vi har LF till alla fordon. Och det är snordyrt för just tunga släp.

Rättelse: de som är försäkrade är det i LF. Rätt många är oförsäkrade.
 
Det stämmer, vi har LF till alla fordon. Och det är snordyrt för just tunga släp.

Rättelse: de som är försäkrade är det i LF. Rätt många är oförsäkrade.

Det är så synd, för jag har alla andra försäkringar hos dem och är jättenöjd. T o m deras egen kundtjänst tyckte att det var dyrt och höll med om att det var bättre att ta ett annat bolag.
 
Det är så synd, för jag har alla andra försäkringar hos dem och är jättenöjd. T o m deras egen kundtjänst tyckte att det var dyrt och höll med om att det var bättre att ta ett annat bolag.
Jag tror jag fick bäst pris hos IF. Vissa tar verkligen hutlösa summor för försäkring.
 
Har ringt och frågat men tydligen kunde de inte lämna några svar pga att jag inte har något registreringsnummer.
Eftersom den är beställd ny och jag måste bestämma mig för vilken totalvikt jag vill ha först..
Men försäkringsgubben kunde inte fatta de :meh: det kostar ju ändå 2000kr om jag ska vikta om den sen..
 
Jag har en Henra Cayenne, 1990 kg. Helförsäkring hos If (tror jag :crazy: ) går på ca 750kr/år.

Har förstått att många försäkringsbolag räknar släp från 2000 kg och över som specialare, och det kostar väsentligt mycket mer.

Dessutom ska du kolla vilka försäkringsbolag som ersätter skador orsakade av häst i släp, det är inte alla som gör det!

Ring och fråga hos flera olika, begär offert.
 
Har ringt och frågat men tydligen kunde de inte lämna några svar pga att jag inte har något registreringsnummer.
Eftersom den är beställd ny och jag måste bestämma mig för vilken totalvikt jag vill ha först..
Men försäkringsgubben kunde inte fatta de :meh: det kostar ju ändå 2000kr om jag ska vikta om den sen..
Men då kan du hitta ett likadant på blocket och be gubben räkna försäkringen på en sån vagn?
 
är det någon som har släp över 2000kg försäkrat och vill dela med sig vad det går på ca?

och vad hjälper försäkringen med?

har bara begagnade släp som jag renoverar själv, låst kulhandske och står på gården som också har låst staket.
 
lyckades äntligen hitta en snabb försäkrings räknare som inte tyckte att mitt släp var för tungt ^_^
med trygghansa kommer hel försäkring kosta 1082kr om året eller 150kr om året för halvförsäkring.

har som sagt ingen erfarenhet av försäkringar sen innan. men om jag har en försäkring där inbrott och stöld ingår, och släpet blir stulet. vad hjälper försäkringsbolaget med i så fall?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 755
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 236
  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp