Bukefalos 28 år!

Transportfråga!! Boj??

P

piggis_83

Skulle vilja veta hur det ser ut invändigt i ett Bojsläp (vid frambommarna). Den hästen jag har nu åker helst utan mellanvägg. I min transport (star safir) är det såklart frambommar (2 st, som fästs i en "mellandel". Denna mellandelen har en stålkonstruktion runt om o sen är det en träskiva i mitten. Delen är kanske 1,40 hög o ca 40 cm bred/lång. I andra änden av denna sitter sen stolpen som går från golv till tak. Stolpen är alltså placerad ca 40 cm bakom frambommarna. Själva mellanväggen sitter sen fast i stolpen.
Jag har nu tagit bort mellanväggen, och stolpen kan man förvisso flytta en aning åt sidan, men man kan inte ta bort "mellandelen", eftersom frambommarna är fästade i den. Tyvärr har jag inget kort på detta, men jag vet inte om nån förstår hur jag menar....
Problemet är helt enkelt att stolpen och mellandelen lär va i vägen om hästen ska åka utan mellanväggen! Man vill ju gärna fortsätta köra utan mellanvägg, eftersom det har funkat så bra o han trivs verkligen inte med mellanvägg.

Har tidigare funderat på att byta till ett Boj, och nu när detta lilla problem uppstod så känns det ju rätt aktuellt. Frågan är hur det ser ut i boj? Det lär inte va några problem om frambommarna är fästade direkt i stolpen (som går från golv till tak), och sen då att man fäster mellanväggen i stolpen när/om man kör med mellanvägg.
Alternativet är om det går att få en hellång frambom och att det då inte finns ngn stolpe alls, men frågan är hur stabilt det blir och om säkerhetsutlösningen fungerar?

Har mailat boj o frågat, men tänkte att jag kanske får snabbare svar här.... Lägg gärna in bilder om ni har, så man ser hur det ser ut! Inte hittat några bilder på detta på Bojs hemsida tyvärr....
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Har en boj, och dom har bara en stolpe fram och stolpen är inte högre än vad bommarna är så man slipper stolpen vid huvudet så att säga.
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Det låter ju kanon! Har man ingen mellanvägg, så står väl hästen lite mer "i mitten" av transporten o då är det ju bra om inte stolpen inte går ända upp i taket :idea:
Vet du (eller ngn annan) om det är "standard" på alla Bojs släp? Eller om det är på nån enstaka modell eller så?
Är ju mest inne på en Boj Bravo S (eller SEH). Kollade på den på falsterbo, verkar jättebra!

Nu hittade jag en bild, är det såhär det ser ut som standard?
Bravo_EH_inuti_5_liten.jpg


Ser ju ut som att stolpen här är lika hög som bommarna o att mellanväggen fästs direkt i bommen.
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Hehe... Min gamla kylingekärra kan du få byta mot med ditt släp...

Galning- du har ju precis köpt ny. Lär hästen att så ska det vara:)
Fast jag vet faktiskt inte hur de nya ser ut. Jag är inget trailerfan... Jag kollar bara i lastbilar! hihihi
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

I vårt Boj (och de jag har sett) håller bommarna mellanväggen på plats. Vid panikutlösning av ena sidan så görs detta alltså på utsidan, och bommen faller mot mellanväggen. Mellan tak och golv finns ingen stolpe.

Vill man kan man köpa till helbom fram, då kör man utan mellanvägg.
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Så du har alltså en kort stolpe bara, lika hög som bommarna? Eller ingen alls? Jag förutsätter ju att man kan ta bort mellanväggen från den här "korta" stolpen?
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Emelie: DU är ju galen som ska ha lastbil! Men vi kanske får åka med dej sen när du köpt en egen? Bra med privatchaffis du vet :)
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

I vårat är det stolpe ända upp till taket... Men det kanske går att välja bort? Det är ett Boj 216S iaf...
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Har du prövat att köra med mellanväggen åt sidan med lång+kort bom bak? Det brukar många hästar tycka räcker för bredåkande. Verkar enklare att testa det innan man byter transport.
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Maran: Har det så i nuvarande transporten. Fungerar ej tyvärr...
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Jag har nyligen tittat på helt nya Boj-transporter och på dessa går stolpen ända upp i taket. Jag kör oftast utan mellanvägg så det verkade inte så bra. Dessutom har jag sett hästar fastna på fel sida stolpen med huvudet.
Jag ringde BOJ och frågade och då sa de att alla nya släp ser ut så. Det skulle dock gå att specialbeställa med kort stolpe om man ville. Leveranstiden blev då längre. (Jag köpte en Henra i stället och köpte till helbommar fram och bak)
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Ok, då förstår jag. Om jag var i din situation skulle jag sätta in helbommar fram och bak så att både stolpe och mellanväggar kan tas ut, oavsett släpfabrikat. Nackdelen med den varianten är att man sannorlikt inte kan använda panikutlösning då. Möjligen det kan gå om det står en person på varje sida av släpet och man fäller bommen samtidigt. Att köra utan mellanvägg, men med stolpen kvar oavsett längd på den, skulle jag inte känna mig riktigt bekväm med.
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Hihi- jag ksa inta ha någon lastbil- men jag tittar mer på dom:)
Hua- jag som kör min älskling ungefär tio ggr/ år i egen kärra behöver nog inte ngn ny ens... egentligen...
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Jag har nyligen tittat på helt nya Boj-transporter och på dessa går stolpen ända upp i taket. Jag kör oftast utan mellanvägg så det verkade inte så bra. Dessutom har jag sett hästar fastna på fel sida stolpen med huvudet.
Jag ringde BOJ och frågade och då sa de att alla nya släp ser ut så. Det skulle dock gå att specialbeställa med kort stolpe om man ville. Leveranstiden blev då längre. (Jag köpte en Henra i stället och köpte till helbommar fram och bak)

Oj då! Berättade de varför man gått över till "hel" stolpe? Jag en 06:a hemma och den är ju inte till taket. Tänkte att kanske just S-modellerna kanske hade hög stolpe, men det låter ju som på dig att de gjort en helomvändning. Bra kanske?
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Hel frambom har jag oxå tänkt på, men det låter som sagt tveksamt om panikutlösningen fungerar då?
Varför skulle inte en kort stolpe (men utan mellanvägg) kunna vara ett alternativ? Kan hästen fastna eller något i den?
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Jag har aldrig provat att köra utan mellanvägg med häst i faktiskt. Har själv ett stort åbäke som dessutom är bredåkare, men jag har bara väggen på sidan istället. Duger gott och man får dessutom lite "packutrymme" i kilen som bildas bakom mellanväggen. Av samma anledning har jag även hård mellanvägg, så att "kilen" går att använda.

Förresten, med "hel" stolpe menar jag den vertikala, inte bommen (du svarade ju mig, så jag undrar om du missförstod?). Av anledningen ovan har jag aldrig funderat över att byta ut bommarna fram mot en hel.
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

Vi har kört utan mellanvägg i vår Boj, faktiskt förste resan efter att vi köpt den. Beställt hem (och fått expressbudat) två bommar till mindre än halva priset vad två bommar till Westfalian skulle kostat.

Hästen som skulle resa är en stor halvblodsmadam, därtill rejält dräktig (men inom lagens gränser för resande) vid tillfället för utflykten. Fungerade mycket bra med helbom fram och dörrarna länkade bak, men då resor hon mycket lugnt. Hade vi haft en resenär som gärna tränger bakåt hade vi bytt bakdörrarna mot bom vid just denna resa.
 
Sv: Transportfråga!! Boj??

hejsan.. tänkte bara tala om att du kan beställa din boj precis som du vill ha det!! dom brukar inte ta något extra för det.. jag hade hel bom fram i min 220 se. blev som en box med dörrarna bakom..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 402
Utrustning Hej! Nu är Digbil i transportspekulantsbranschen igen.... Jag tittar på Bojsläp i allmänhet, Boj Bravo i synnerhet. Då jag inte klämt...
Svar
2
· Visningar
1 700
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Hej igen gott folk! Efter några års längtan efter hund, har min man äntligen gått med på att vi skaffar hund till nästa vår!:D Vår...
2
Svar
25
· Visningar
26 482
Senast: giowanna
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 676
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp