Transportfråga...

A

Alize

Nu gick det ju så bra, hade lyckats få på pållen helt med en havrehink. :D Och så trampade han snett på utvägen, :o trillade av rampen och skrapade sig på benet. :eek: Och nu totalvägrar han att gå på mer än med framhovarna i transporten och en eller båda bakhovarna så långt ner på rampen som möjligt... :cry: Så vad gör jag nu då? :confused:
 
Du ska jobba mer konsekvent, på det viset kan du få in hästen utan att använda en hel hink havre!

Även om han hade blivti skrämd av någon anledning hade han gått in efteråt om du jobbat mer konsekvent med honom.

Eftersom du inte verkar göra det (antar jag av ditt problem;) och hästen ändå gick in med hjälp av en hink havre, så visar detat hästen inte är rädd för att gå in på något sätt.

En häst som är livrädd på riktigt hade nog inte gått in med "enkla" och snabba lösningar som brukar innebära linor om baken o.s.v. (vilket du kanske inte hade iofs)

Om du bara använder dig av lite sunt förnuft och alltid ger eftergift när han tar ett steg så klarar du det. Och eftersom han inte är livrädd för att gå in, så sätt lite press på honom. Är hästen livrädd ska man absolut inte pressa för mycket utan gå tillväga på ett lite annorlunda sätt.

Dra i grimskaftet eller driv med repet på honom, då blir det så obekvämt och när han tar bara ett ynka steg så sluta!

Försök inte att få honom att ta tre steg till med en gång eller få honom att gå in helt när han ändå "tagit ett steg". Då blir han bara avskräckt!

Efter en stund fattar han att om han går framåt så får han vara ifred. Till slut kommer han att gå in eftersom han vet att han slipper dig och ditt tryck som du lägger i grimskaftet eller svingandet av ditt rep mot hans kropp.

OBS lägg bara en viss summa tryck på honom, gör det inte värre och värre, utan ta ett tryck och håll dig till det. Börjar du ta i och dra mer och mer så är du som ett rovdjur. Utan ta ett tryck och håll lugnt o stilla samma tryck (eller samma intensitet i svingandet av repet mot hans kropp) tills hästen tröttnar. Då försöker han först at backa, gå t sidan och försöka komma undan ditt eviga tjat. När han till slut försker att komma undan ditt tryck genom att ta ett steg fram, DÅ slutar du!

Aldrig innan. Denna metoden fungerar alltid, gör den inte det beror det på att du:

1. Lägger tryck på hästen och släpper efter innan hästen gjort det du vill. Han förtjänar inte eftergift förrän han hittar "rätt väg ut".

2. Du pressar honom för mycket. Beter dig som ett rovdjur och lägger på mer och mer tryck. Drar o sliter, vilket bara avskräcker hästen och då börjar den tänka med högra hjärnhalvan (flyktinstinkterna) istället för vänstra (lugna, avslappnade och tänkande biten)

2. När hästen tar ett steg ger du inte eftergift utan är otålig och vill att den ska fortsätta samma väg vilket du vet är så enkelt! Men det vet ju inte hästen utan då blir den rädd och osäker när den pressas inför ngt nytt så fort.

Ger du då efter när hästen stretar emot får du lägga exakt samma tid och lite tll innan du kan få hästen på andra tankar nästa gång.

Står du o lägger på tryck på en häst i 10 minuter för att få en positiv reaktion i rätt riktning och om vi då låtsas att du hade fått det efter 10 minuter.

Slutar du och ger eftergift efter 9 minuter så kan jag lova dig att du nästa gång kommer att få stå o lägga på tryck i minst nio minuter för hästen tänker att "står jag här i nio minuter så vet jag att jag slipper undan"

men står du då i en minut eller två till så tänker hästen "nej det kanske är bäst att gå dit hon vill för då slipper jag detta"

Fattar du konceptet?!??!?!?!

Det kan inte misslyckas om det inte är för att du ger eftergift för snabbt eller ger eftergift för sent.

Står du med hästen och hästen vet att "går jag framåt så slutar hon" slutar du inte då utan fortsätter blir hästen sur eftersom du inte höll vad du lovade. Då kan hästen ockå bli okänslig och sluta gå dit du vill eftersom den vet att du ändå inte släpper efter. Så du måste alltid släppa efter när hästen förstått vad du menar.

I början räcker det med att den fattar vad du menar och då ska du sluta. När hästen väl fattar budskapet, då kan du kräva att den börjar agera också.

Men ge alltid eftergift när du ser minsta tillstymmelse till ett försök! Och lägg press på hästen när den är mogen för det och sluta alltid med press och tryck när hästen gör det du vill!

VIKTIGT!!!

Sen kan du klara allt. Jag har lärt mina att stegra (inte i tranporten då hahaha) och buga (jobbar på liggningen ;) och backa in i transporten både när jag är på marken och när jag rider. Dom står stilla där inne och går ut när jag drar dom lätt i svansen och guidar dom ut så dom inte trampar snett. Kan även rida rätt in,hänga mig i taket och så går hästen in själv och så hoppar jag ner bakom den.

Obs! Om du ska lära hästen att stå still där inne själv o du är utanför, se till så att den inte kan vända sig och fastna om dne försöker gå ut med huvet först. Gör den det r det ju inte så bra. Lär den att den ska stå rakt och inte kan vända sig, då får du ju visa det genom att ett rep tar emot, men att den istället kan gå ut som den ska rakt bakåt.

jaja, om du orkade läsa hela vägen hit är jag "impregnerad" av din läskraft!

Tjingeling!
 
Ville bara bekräfta att denna metod fungerar KALAS bra :D Jag har själv efter X antal lastningsförsök med linor, mot stalldörar, med havre...osv fått min häst att på TVÅ lastningar med denna metod gå in i transporten som om det vore hans egen box. Vid alla övriga försök har jag dock fått in honom men tanken är ju att han ska gå in frivilligt. Se till att ha gott om tid och ge inte upp! Lycka till!!
 
Synd att det är långt till Norrland! Hade inte haft nåt emot en kurs i utanför datorn. Ska i alla fall prova jag också. Har provat och varit trägen men inte fått det att funka.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 645
Senast: vtok
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
1 953
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 779
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp