Transportfrågor. Boj.

Digbil

Trådstartare
Hej!
Nu är Digbil i transportspekulantsbranschen igen....
Jag tittar på Bojsläp i allmänhet, Boj Bravo i synnerhet. Då jag inte klämt på så många (inga) Bojkärror så har en del frågor dykt upp. Det är alltså lite äldre kärror i 20-30 000 kr klassen (från 90-talet) som jag kollar på då jag inte vill lägga pengar på helnytt denna gången.

Om man vill köra utan mellanvägg så måste man ha en hel frambom. De flesta vagnar jag sett har delad frambom. Funkar panikutlösningen fortfarande med hel frambom?

Om man har bakdörrar i stället för bommar. kan man köra brett bak då? Måste inte mellanväggen stå i mitten för att dörrarna skall kunna stängas?

Sen den gamla knäckfrågan. Alu-golvet. Ett alugolv som är äldre än 14 år? Jag har förstått att man måste röntga det för att kolla det. Kan man göra det någonstans? Finns det företag som tillhandahåller sådan tjänst? Eller är det bara att byta golvet för säkerhets skull om några år?

Jag kollar och velar mellan vagnar med både trä- och alugolv och golvet är ju lite av en knäckfråga för mig.

Andra kända Boj-problem?

Jag tittar även en del på Ifor, men jag är livrädd för deras väggröta på äldre släp. Samt att de ofta har hög tjänstevikt. Jag vill ha ner tjänstevikten för att få bra lastmarginal (BE finns men bilen får bara dra 1600 kg).
Ev input om Ifor i ovan nämnda prisklass mottages gärna. (eller andra förslag, inte VV)
 
Sv: Transportfrågor. Boj.

Skulle inte köpa en Ifor i den prisklassen om inte i princip alla väggar + golv var utbytta på den. Sen är ett minus med dom äldre ifor också att det inte finns någon panikutlösning (eller bomutlösning att tala om om man inte modifierat lite då bommarna sitter fast med insexbultar från utsidan i orginalutförande och det lär vara omöjligt att få loss med lite vikt på). Dom nyare Ifor tycker jag ser betydligt trevligare ut när alla sprintarna är borta även om jag fortfarande inte gillar lösningen med bommarna.

Boj har jag inte så bra koll på (då jag inte hittat någon i min prisklass i närheten att titta på) mer än att de med dörrar bak går utmärkt att stänga även utan mellanväggen i då det går att "fästa dörrarna i varandra". Vet dock inte hur stabilt det blir om hästen försöker kasta sig ut.
 
Sv: Transportfrågor. Boj.

Har en boj från 2001.
Har delad frambom, men kan ändå ta ut mellanväggen. alltså behövs ingen hel bom

Dörrarna går att stänga utan att mellanväggen är i. Man kan sätta dit en klyka som på bilen
innerdorrar.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 467
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 160
Senast: axel
·
Utrustning Drar mig lite för att kapa andras trådar. vi kanske skulle ha en sammanslagen ev. nålad "Vilse i transportdjungeln" eller nåt. Jag...
Svar
3
· Visningar
2 639
Senast: Digbil
·
P
Utrustning Skulle vilja veta hur det ser ut invändigt i ett Bojsläp (vid frambommarna). Den hästen jag har nu åker helst utan mellanvägg. I min...
2
Svar
20
· Visningar
3 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp