Bukefalos 28 år!

Transportfrågor...

amalia

Trådstartare
Jag vet att det finns många transporttrådar just nu, kanske det kan vara aktuellt att slå ihop trådarna, det får moderatorn i så fall gärna göra för min del!


Jag ska köpa ett släp och funderar fram och tillbaka över några saker som jag gärna skulle vilja få svar på av er som har transport.

1. Aluminiumgolv kontra plyfagolv... vad är bäst? Med tanke på skötsel, underhåll och ev renovering.

2. Hellimmad matta, vulkaniserad gummi (är det samma sak??) eller vanlig matta? För, nackdelar önskas

3. Många verkar vara emot värmlandsvagnen, körde häromdagen ett relativt nytt som var vitt och fräscht invändigt, bra bommar och kändes bra bakom bilen och hästen verkade nöjd... Vad anser du som har egen erfarenhet av släpet? (De nyare då!)

4. Glasfiber/Plyfa vad är bäst? För- nackdelar...

5. Svenska märken/Utländska märken, vad är bäst med tanke på vårt vinterklimat?

6. En del lite billigare släp har inte fönster (vv, thule equiliner...), hur beroende är hästen av fönster eg?

7. Ventilation, ex vv har inga öppningsbara fönster, antar att ventilationen inte går att jämföra med ex henra eller thule star... Men om man mestadels ska köra 30-40 min med släpet hur stor roll spelar det?

Slutligen: Om du hade runt 50-55' att lägga på ett släp, vad skulle du valt för något? Nytt eller begagnat?

Ett stort tack till er som orkar svara på alla/några utav frågorna!! :bow:
 
Sv: Transportfrågor...

Är det ingen som orkar svara...:cry:

Nä men skämt åsido så ger jag mer för bukes samlade kunskaper och erfarenheter än alla test i världen!

Vore kanon om någon orkade lägga några minuter på mina frågor!
 
Sv: Transportfrågor...

Jag har lite samma funderingar eftersom jag också ska köpa transport, så fort ekonomin tillåter...

Det enda jag kan svara dig på är att jag lånar ett nyare VV-släp med boogie och det är helt okej! Hästen står bra och det ligger bra efter bilen. Men jag tror man ska ha boogie om man ska ha VV...
 
Sv: Transportfrågor...

Ja, boggie är en självklarhet tycker jag! Är det snabbutlösning på frambommarna på vv? Hur upplever du att luften blir i släpet, är ju lite dåligt med ventilation i det?
 
Sv: Transportfrågor...

Det finns inte så många svar som är bara rätt eller bara fel här. Mycket är individuellt utifrån vad den som svarar anser vara viktigt, rätt och riktigt.;) Använd gärna sökmotorn också så tror jag att du hittar flera liknande diskussioner.

Jag köpte nyligen ett släp nästan i din prisklass. Först hade jag tänkt köpa ett begagnat svenskt släp, men kom fram till att för det jag kunde betala ca 45000:- fick jag ett svenskt "kvalitetssläp" som var minst 5 år gammalt eller ett sprillans nytt "EU-släp". Det slutade med att det blev ett nytt holländskt plyfasläp, X-trail Jade.

1. Finns för- och nackdelar med båda golvmaterialen. Helst skulle jag vilja ha alu-golv, men av ekonomiska skäl fick det bli plyfa. Återstår att se om det var dumsnålt eller inte.

2. Hellimmad matta resp vulkad är inte samma sak. Den limmade är en hel gummimatta som är fastlimmad på golvet. Vulkat = gjutet gummi gjuts på plats på golvet. Om det går sönder är det bara att lägga dit lite ny gummimassa. Ett limmat golv är kanske knepigare att laga. Nackdelen med limmat/gjutet gummi är att man inte kan kontrollera plyfan/aluminiumets skick uppifrån. Det kan man med lös matta, men då måste man istället hålla rent och torrt under mattan. Med limmat/gjutet gummi ska, teoretiskt sett, fukt inte kunna komma in i plyfan uppifrån. Det kräver dock att gummimattan är hel.

3. Jag har bara erfarenhet av de äldra VV. De nya jag har sett har sett bättre ut med vettigare bommar.

4. Finns för- och nackdelar med båda alternativen. Glasfibersläpen är snyggare, kan fås i fler färger och lättare att hålla rena. Skador sägs vara lätta att laga med plastic padding, men frågan är om det funkar på en stor skada. Risk för sprickor finns. Plasten åldras av UV-ljus och färgen kan blekna. Lacken kan vara känslig för repor. Glasfibersläpet är ofta lite tyngre än motsvarande plyfasläp.

Plyfan kommer förr eller senare att påverkas av fukt. Vid större skada pga häst, fukt osv kan man byta ut den skadade väggsektionen. Även här kan färgen blekna. Plyfa-släp är ofta billigare än motsvarande glasfibersläp.

5. Vet inte. Både svenska och utländska släp har galvat chassi osv. Hur bra rostskyddet är varierar, men jag tror inte att man generellt sett kan utgå ifrån att de svenska är bättre. Jag har sett rost även på ganska nya svenska släp. De flesta av de utländska släpen har funnits här så kort tid ännu så jag tror att det är svårt att utvärdera om de rostar mer eller mindre. Hur mycket rost det blir beror naturligtvis också på hur mycket släpet körs på saltad väg.

6. Hur beroende hästen är av fönster varierar. Någon form av fönster tycker jag är viktigt för att få in ljus. Min häst har åkt i släp med bara litet fönster i fronten (mitt gamla Trane) och i det nya som har takfönster. Han är lika lugn i båda släpen. Min förra häst är lugnare i släp med takfönster. Om du har möjlighet tycker jag att du ska hyra släp med resp alternativ och testa.

Man brukar kunna sätta in takfönster i de flesta släp, antingen vid köp av nytt eller i ett äldre. Köper du ett släp utan takfönster kan du ju senare sätta in öppningsbara sådana om du vill. --> Mera ljus och bättre ventilation.

7. Om du inte ska köra längre än 30-40 min tror jag inte att öppningsbara fönster är nödvändigt. Jag körde resor på upp till 35 mil enkel väg med mitt gamla släp. Det var OK luft ändå i släpet eftersom det var sommar och jag hade den lilla luckan öppen bak.
 
Sv: Transportfrågor...

1. Aluminiumgolv kontra plyfagolv... vad är bäst? Med tanke på skötsel, underhåll och ev renovering.

Tycker nog att aluminium är att föredra, mer hållbart och kräver mindre skötsel än plyfa. Det finns ju ett till material i golv, även om det inte är så vanligt än så länge, glasfibergolv. Det har jag i min transport, jag inbillar mig i alla fall att det är bra :p

2. Hellimmad matta, vulkaniserad gummi (är det samma sak??) eller vanlig matta? För, nackdelar önskas

Fördelen med hellimmad matt mot vanlig matta är ju att du kan spola ur transporten utan att det kommer fukt under till golvet, nackdelen är att dom ofta är för tunna och att det finns risk att limningen släpper och då blir det svårt att åtgärda. Har ingen riktig uppfattning om vulkaniserad matta.

3. Många verkar vara emot värmlandsvagnen, körde häromdagen ett relativt nytt som var vitt och fräscht invändigt, bra bommar och kändes bra bakom bilen och hästen verkade nöjd... Vad anser du som har egen erfarenhet av släpet? (De nyare då!)

Vet inget om dom nya..

4. Glasfiber/Plyfa vad är bäst? För- nackdelar...

Jag föredrar glasfiber alla ggr då jag själv har haft ett plyfasläp som började ruttna i väggarna efter bara 7 år. Marinplyfa är ju inte jättebilligt att byta och ska man dessutom ha det i samma färg som resten av släpet då blir det inte lätt.. Viktigt är dock att om man köper glasfiber att kolla så det inte är plyfa ingjutet, vilket är mycket vanligt. Risken är då att om inte genomföringar är täta så kommer plyfan inne i väggen att ruttna och det kommer man inte att märka förren det är försent..

5. Svenska märken/Utländska märken, vad är bäst med tanke på vårt vinterklimat?

Vet inte om det är någon större skillnad, däremot är det nog skillnad om man köper ett kvalitetssläp eller ett budgetsläp mer än vad det kommer från för land.

6. En del lite billigare släp har inte fönster (vv, thule equiliner...), hur beroende är hästen av fönster eg?

Dom hästar jag har kört har alla varit mer possitiva till att gå in i släp med mycket fönster.

7. Ventilation, ex vv har inga öppningsbara fönster, antar att ventilationen inte går att jämföra med ex henra eller thule star... Men om man mestadels ska köra 30-40 min med släpet hur stor roll spelar det?

Har man bara en taklucka så klarar man sig ganska bra i ventilationsväg, dom små tallriksventilerna är inte tillräckliga tycker jag. En kompis körde sin häst i ett släp med dålig ventilation i typ 20 min och när hon kom fram så var hästen helt dyngsvettig och det hängde vattendroppar i taket på släpet..

Slutligen: Om du hade runt 50-55' att lägga på ett släp, vad skulle du valt för något? Nytt eller begagnat?

Jag skulle ha valt ett begagnat kvalitetssläp
 
Sv: Transportfrågor...

Jag skulle ha kollat på Läckösläp eller begagnat Boj i den prisklassen!
Eller kanske ett enhästars!
 
Sv: Transportfrågor...

Läckösläpen gillar jag inte riktigt bommarna på, krångligt att sätta fast med sprintar...

Det tar emot lite att lägga samma peng på ett 7-10 år gammalt släp som jag kan få ett helt nytt för...

Har kikat lite på christ cortez som kostar 53,275 inkl vinterhjul samt sparkgummi.

Samt vv classic boggie som kostar 56,900 inkl vinterhjul, sparkplåt, 3/4 1/4-dels bom.

Enhästars verkar inte finnas i så stor utsträckning i min prisklass. Det är då henra men det blir dyrare med samma utrustning. Sedan har danska brenderup ett 1-hästars för cirka 47 600 sek (enligt forex) och det kanske svenska thule kan ta hem!?! Dock är det "bara" 2,80 långt jämfört med christ 3,0 henra: 3,06 och vv: 2,86, vet inte hur stor roll detta spelar in... har en häst på 1,67 som drar minst 155 i täckesstorlek.
 
Sv: Transportfrågor...

Vi köpte transport för ett år sedan.
Vi funderade då rätt mycket på vilket man skulle välja och fastnade vid ett Cheval Liberte 2002L

Vi hade då krav på att själva släpet skulle vara så lätt som möjligt så att man kunde få in så mycket lastvikt som möjligt på B-kort. Vi ville nämligen kunna köra hästarna samtidigt(islandshästar).
Krav var också boggie.

Cheval var det lättaste släpet på marknaden, så vi tog det.

Det är väl plyfagolv med limmad matta. Mattan är lite tunn så man gör smart i att lägga dit lite förstärkning om man har stora hästar, särskilt om man ska köra med brodd på.

Jättebra cirkulation, två öppningsbara fönster framtill, någon form av hål mitt fram för ventilation, och en bra lucka i taket.

Boggien är tydligen av "falsk" typ, vilket jag nu förstått nästan är att föredra då det är mindre delar som kan gå sönder och de är inte i behov av lika noggrann skötsel. Personligen tycker jag den funkar utmärkt, om man kör över ett hål i vägen så hänger liksom ett hjul över hålet och ett står kvar på vägen och sedan tvärt om.. bra förklaring? :p

Det är ett billigt släp, lite smådetaljer som att stödhjulet inte var nått vidare, men det kostade ju bara 500 kr att sätta dit ett annat.

Följer fint efter bilen och eftersom det är lite smalare blir det lite mindre luftmotstånd = mindre bränsle, jämförde med ett annat släp nämligen.

Hade jag en "bigg-ass-shire" hade jag nog valt ett "stabilare" släp, typ VV kanske. Men till mina snälla islänningar duger det utmärkt :love:
 
Sv: Transportfrågor...

Kika också på t ex det släpet jag köpte, X-trail Jade(www.annelundstrailers.se), Böckman Duett/Duo, Cheval eller ett nästan nytt Thule Trane. På dessa bör du också kunna hamna i rätt prisklass.
 
Sv: Transportfrågor...

Först och främst, köp ett släp som just du tycker om, det är du som ska använda det (och din häst)

Jag föredrar plyfa golv med matta som ej är limmad, då kan man lätt kolla golvet och själv byta. Tyvärr finns inte många sådana om du köper nytt idag, då är det oftast limmad matta.

Sen föredrar jag glasfiber, eftersom det är snyggast helt enkelt. Hoppas det är lätt att laga om det skulle hända något..

Jag tror inte att svenska släp är bättre el sämre än något annat. Hade själv ett jättebra kylingesläp innan, men både golv och väggar blev fort mjuka trots att den alltid stod inomhus. Å andra sidan ganska lätt att byta men men.

Jag har själv beställt ett släp med öppningsbara fönster, förut har jag bara haft enkla släp utan vidare ventilation, det har fungerat bra trots längre åksträcka. Jag tycker att en häst går lika lätt in i en lite mörkare transport som i en ljusare. Men det kanske beror på att jag har haft (hittills) lättlastade hästar?
 
Sv: Transportfrågor...

Sitter och jämför bredden på de olika släpen...
Jag har ju en rätt så stor häst och han kräver lite utrymme både på bredden och på längden.

Körde honom senast i en thule star diamant och i den stod han bra! Den är ju lite bredare och ligger på 171 i bredd (safiren betydligt blygsammare med 1,53).

De släp jag funderar mest på just nu:

Christ Cortez: 1,65 bredd
Värmlandsvagnen: 1,52 bredd
xx-trail: 1,65 bredd
Henra caliber: 1,60
Böckmann duo: 1,65


Hur stor roll spelar dessa centimetrar in? Om man jämför ex cortezen och vv så skiljer det 6,5 cm på vardera sida, det känns som rätt mycket!

Sedan, om man tittar på golv och väggar så ser det ut såhär:

Golv Väggar
Christ Cortez: 24 mm 18 mm
VV: Inga uppgifter
xx-trail 22 mm 16 mm
Henra Caliber 24 mm 18 mm
Böckmann duo 21 mm 18 mm

Hur mycket ska man stirra sig blind på dessa mm? För spontant känns ju cortezen och calibern räjälast om man enbart tittar på golv och väggar.

Gillar eg cortezen bäst (ska titta på den i helgen), dock så gillar jag inte att det är träribbor på lämmen bak då de har en tendens att gå sönder, hade hellre sett gummiribbor som ex xx-trail.

Vad anser ni andra om dessa funderingar??
 
Sv: Transportfrågor...

Gillar eg cortezen bäst (ska titta på den i helgen), dock så gillar jag inte att det är träribbor på lämmen bak då de har en tendens att gå sönder, hade hellre sett gummiribbor som ex xx-trail.

Håller med dig ang träribborna samt att gummit på lämmen blir snorhalt när det regnar! Iaf på det exemplaret jag hade.

//Alice
 
Sv: Transportfrågor...

Om du bara ska köra en häst och den behöver mycket plats tycker jag att ett fiffigt sätt att lösa det är att använda längre bommar. Dessutom får man en bredare spilta direkt vid lastning alt. slipper flytta mellanväggen när man lastar. Min häst är inte så stor och behöver inte extra brett egentligen. Jag tycker dock att han reser bättre när han får stå brett. Några alternativ:

1. 3/4-bom där man sätter mellanväggen en bit åt sidan. Hästen kan ställa sig bredare bak och lite på sniskan. Det verkar som om hästarna gillar det och håller balansen lättare då. Det blir fortfarande plats kvar i den andra spiltan för packning om man vill ha det i släpet. Så hade jag det i Trane-släpet på 152 cm.

2. Helbom bak och man sätter mellanväggen åt sidan helt. XX-trailen är förberedd för det så där finns fästen för mellanväggen bak både i mitten och längst åt höger. Då har man fortfarande lite plats för packning i släpet om man vill ha det. Jag kör så på längre resor. Att jag inte gör det på korta är att helbommen är lite meckig att hantera så man bör helst vara två då.

3. Helbom både fram och bak och ingen mellanvägg. Jag är dock osäker på om panikutlösning funkar då.

När jag valde släp tyckte jag att det var viktigare med bra gummimattor, särskilt på rampen, än någon millimeter hit eller dit på plyfan. Men vad som är viktigt är ju olika för olika människor. Att XX-trail har lite klenare plyfa kan ju vara en av sakerna de har sparat in på för att hålla nere priset. Om det är dumsnålt eller inte vet jag inte ännu.
 
Sv: Transportfrågor...

Ja, när jag var inne på vv så tänkte jag beställa med 1/4 och 3/4 bom pga att det är hård mellanvägg. MEN utrymmet fram blir ju inte så mycket större, eller tänker jag fel?
 
Sv: Transportfrågor...

Ja inte är det lätt, kanske skulle designa ett själv :p

Cortezen blir klart billigast, men som du säger så är lämmen bak en nackdel...

Dock finns det för och nackdelar med allt, ska kika på cortezen på lördag och ev åka och titta på en xx-trail.
 
Sv: Transportfrågor...

Nej, utrymmet fram blir inte större. Däremot kan man till viss släp välja till assymetriska bommar. Då kan man flytta mellanväggen 10-20 cm åt höger i båda ändar. Christ och Rausch har det som tillval. Det är möjligt att andra t ex Böckmann har det också.
 
Sv: Transportfrågor...

Sitter det samma typ av däck (storlek) på de flesta boggie typer? Det skiljer väldigt mycket mellan olika trailerföretag vad det kostar att köpa med vinterhjul...

Kan man köpa det billigare av vanlig däckfirma?

Sedan en säkerligen jättedum fråga, men vad skiljer vanligt stödhjul och automatiskt?

Kan man pruta på ett nytt släp? Jag menar om man står och väljer mellan två olika fabrikat, har man fördel av att nämna det då och se om de väljer att gå ner i pris eller skicka med något tillbehör gratis:angel:?? Är väl en samvetsfråga, men vad tycker ni?

Tillägg: Cortezen har "vanlig" boggie och xx-trail har individuellt fjädrande boggie... För- nackdelar med det? Hur skiljer det sig, ev underhåll?
 
Senast ändrad:
Sv: Transportfrågor...

Dimensionen på däcken kan skilja mellan olika släpmodeller och märken. Däck kan man ofta köpa billigare på en vanlig däckfirma. Jag köpte t ex reservhjulet själv. Betalade då 700 kr jmf 1200 kr hos släpfirman. Alternativt kan det vara intressant att köpa vinterhjulen själv ändå om man vill ha bättre däck. De vinterdäck som släphandlare, liksom bilhandlare, "skickar" med är sällan av någon högre kvalitet.

Med automatiskt stödhjul slipper man hissa ned och upp "stolpen" till stödhjulet så att säga. Man bara vevar ned hjulet.

Att försöka pruta tror jag är vanligt i den här typen av affärer, liksom vid köp av bil. Jag nämnde att jag hade tittat på släpet si och så också och då ingick ditten och datten. Fick då släpet för 900 kr lägre än utgångspriset inkl tillval för ca 3000 kr.

Här kan du läsa mera om olika typer av boggie. http://www.boj.nu/KomSec/KomSekCenter_boogie.htm
Som jag fattade det innan jag köpte mitt släp så är det samma typ av boggie på XX-trail och Christ m fl, d v s "vanlig", bara uttryckt på annat sätt på hemsidorna. Jag har svårt att tänka mig att XX-trail skulle säljas med "äkta" boggie till det priset. Men jag hade inte kört med boggiesläp innan detta så jag vet inte hur det ska kännas att köra de olika boggiealternativen.
 
Sv: Transportfrågor...

Tack för att du orkar svara på mina frågor! :bow:
Tyckte oxå att det verkade konstigt att xx-trail skulle ha "äkta" boggie...
Tänkte se om jag kan åka till återförsäljaren i Tullinge och titta på en XX och "klämma och känn lite".

Men som det ser ut nu så står det mellan ett sådant och Christ Cortez.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
1 950
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 743
Senast: Bellini
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 620
Senast: Jesna
·
Utrustning Nu är det dags att inköpa en ny transport (ev en begagnad men av nyare årsmodell) och jag behöver tips och åsikter på vad ni tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 078
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp