Transportfunderingar från en ovan!

kentaruen

Trådstartare
Jag vet det finns många trådar om transport, de tar delvis upp mina funderingar, men jag har några till.

Jag ska flytta min häst till helgen, det blir min första transporterfarenhet överhuvudtaget. Min häst är också ganska ovan, han har åkt några gånger i sitt liv men det var för några år sen.

Han ska transporteras 35 mil. jag har inte haft möjlighet att kunna lastträna honom någonting innan, så jag hoppas att detta ska gå bra till helgen. Jag funderar på om det är bra att köra lite mini-träning samma dag som vi ska åka. T.ex. låta honom gå in i transporten och sen gå ut igen. Kanske också köra en kort bit, och sen låta honom gå ut så han ser att det inte är farligt. Det känns lite nervöst att bara lasta in honom och köra de 35 milen... Vad tror ni?

Efter att ha läst de andra trådarna verkar det som det är ganska individuellt om man binder upp hästen eller låter den vara lös i transporten. jag ser både för och nackdelar. hur ska man kunna avgöra om det är bäst att binda eller inte?

Jag undrar också om transportskydd, om hästen inte är van. kan det skada mer om man sätter på skydd och han inte gillar det? Samtidigt kan det ju bli otäcka skador om han inte har skydd och sparkar runt därinne. Och samma sak om han har skydd men försöker sparka dom av sig...

En del säger att man inte ska låta hästen äta hö under resan, med tanke på transportsjukan. Vad har ni för erfarenheter av detta? Gör det inte hästen lugnare att den kan stå och tugga på något där inne?

Jag tänker också att jag ska lägga in halm på golvet från hans box så att han känner igen sin lukt och kanske känns mera som hemma då.

och så ska jag borsta honom länge länge innan vi åker för då blir han alldeles lugn och nästan somnar där han står.. Det svåra känns att behålla lugnet själv, lite rädd att jag ska överföra min nervositet på hästen. Som sagt första gången jag gör det här, men kommer ju få hjälp av dom förra ägarna att lasta och så.

Jag vet att man inte ska tänka att det kommer bli problem, för då blir det ju det. Men om han får helt panik under resan, vad gör man då liksom?

Något annat man ska tänka på, förutom att köra hur lugnt som helst?

Tacksam för alla svar jag kan få :)
Ida
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Tänk på att det är en påfrestning på hästen att åka transport, särskilt om den inte är van. Både psykiskt och fysiskt. Jämför lite med vibrationsträning.

Jag hade absolut inte hattat med släp och småturer innan samma dag, det blir ju extra påfrestande för hästen.

Självklart ska du sätta fast hästen, det kan bli fruktansvärda skador om hästen får för sig att den kan röra sig fritt.
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Jag ska försöka svara lite utifrån mig och mina erfarenheter..
Halm kan bli ganska halt, Jag kör hellre med spån.

Inget hö, om dom inte är helt lugna. Jag kör tex aldrig med hö inne i transporten.

Ang skydd så tycker jag det isåfall är bättre att lägga stall/transportbandage. Och boots på alla fyra hovar.

Jag tror det blir mer stressnade om han inte är van vid att åka om du lastar på och av och åker smårundor innan.
Bättre att behålla lugnet, Kanske lasta ett par dagar innan om du inte vet hur han är att köra . Men annars bara ta det lugnt, kör gärna med en stabil transport så han kan slappna av.

Och jag binder alltid upp, Jag har aldrig haft en anledning till att inte göra det och i mina ögon blir det säkrare.
Men se till att ha en kniv i bilen ifall du behöver skära loss den av någon anledning.
Sen ha med longerlina, reflexer osv ifall du blir tvungen att lasta av.

hm.. Har jag fått med allt? :)
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Jag ska försöka svara lite utifrån mig och mina erfarenheter..
Halm kan bli ganska halt, Jag kör hellre med spån.

Inget hö, om dom inte är helt lugna. Jag kör tex aldrig med hö inne i transporten.

Ang skydd så tycker jag det isåfall är bättre att lägga stall/transportbandage. Och boots på alla fyra hovar.

Jag tror det blir mer stressnade om han inte är van vid att åka om du lastar på och av och åker smårundor innan.
Bättre att behålla lugnet, Kanske lasta ett par dagar innan om du inte vet hur han är att köra . Men annars bara ta det lugnt, kör gärna med en stabil transport så han kan slappna av.

Och jag binder alltid upp, Jag har aldrig haft en anledning till att inte göra det och i mina ögon blir det säkrare.
Men se till att ha en kniv i bilen ifall du behöver skära loss den av någon anledning.
Sen ha med longerlina, reflexer osv ifall du blir tvungen att lasta av.

hm.. Har jag fått med allt? :)

Tack för svar!

Okej, ni har nog båda rätt i att det kan bli mer stressande att lasta av och på. Lika bra att köra med en gång. Förhoppningsvis kommer allt gå lugnt tillväga!

Menar du att det inte är bra att ge hö i transporten till en häst som inte är lugn? varför då? Jag tänkte mig att hästen skulle bli lugnare om den har något att tugga på, fast dom kanske överlag inte är så hö-sugna när dom står i en transport. Men det kanske är bättre att ta med lite hö och stanna och ge någon gång? Och vatten förstås.

Klurigt det här med transportskyddets vara eller icke vara... Till saken hör att han inte heller är skodd. Vad jag läst verkar folk som har oskodda hästar åka helt utan skydd. Jag överväger faktiskt det.. När han ändå är ovan, och inte har några skor/broddar att skada sig på.

Är det bra att ha stall/transporttäcke på? Det kan ju bli rätt kallt att stå stilla så länge.

Mycket att ta ställning till här! Önskar jag hade en mer hästkunnig person med mig på resan. Ska försöka hitta en sådan.
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Har du inte tillräckligt god ventilation i släpet så kommer hästen att bli varm i täcket, vilket gör luften i transporten väldigt dålig.

Vad kör ni med för släp?
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Risken finns att dom sätter höet i halsen om dom inte tuggar lugnt.

Ang skydd, Min åker ibland naken enbart pga min lathet.
Och hon är också oskodd.
Jag tänker lite på om något händer.
Vad händer om någon råkar köra in/krocka med er eller transporten? Vad händer om hästen får panik och går över bommen?

Det är väl upp till var och en, men så tänker iaf jag. :)
Sen ang passformen, därför rekommenderar jag att man lindar med stallbandage speciellt om man ska åka så pass långt.

Ang täcke så beror det på transporten som Lovisaleonora_ nämnde i förra inlägget.
Jag hade nog lagt på ett tunnt fleecetäcke och isåfall plockat av det om det blev för varmt eller dålig luft. Beror på hästen också och hur kallt det är där man bor.
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

jag hade nog inte test lastat innan, om hästen blir rädd när den backar ut eller när man lägger på bommen så kan det bli ett h*lvet* att lasta direkt igen. blir nog bättre att lasta och köra direkt och sen återuppta last träningen senare efteråt.

min häst kan inte ha transport skydd eller lindor när hon åker, hon får panik och vägrar gå (kan inte ens ha boots). hon får ha vanliga benskydd och stryk kappor med ludd på sig, det skyddar åtminstonde lite.

hade som andra här nämnt lagt på ett tunt fleece täcke på hästen och sen sett om den behöver mer eller mindre efter ett tag. och då ge lite hö och vatten samtidigt om hästen är lugn.

hade också bundit upp hästen eftersom den inte är van vid att åka.

longerlina, reflexer, kniv, extra lädergrimma, vattenhink, hö och täcke är några måsten för mig om man åker långt. får man problem med bilen eller släpet så måste man vara förbered.
för några år sedan så var det en med häst släp som fått motor problem sent på kvällen och hästen skulle iväg till tyskland, som tur var så har vi verkstad hemma och kunde laga bilen, men hästen fick åka hem till oss och sova i transporten och chauffören fick sova hos nån bekant i närheten.
och senast iförrgår så stannade jag och en bekant för en enaxlad transport som fått däcket sönder trasslat. de skulle till samma tävling som oss så de fick låna ett fälgkors, de hade en unghingst med och hade nog ganska roligt med att lasta ur den precis vid en 90 väg och byta däck :/

så det är ganska bra att alltid vara förberedd, även om man inte ska så långt.
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Hej Ida,du åker väl inte ensam? Ha nån kunnig person med dej.Också bra om nåt händer med bilen.Min dotter körde nyligen sin häst från en liten ort sex mil norr om Göteborg till Hässleholm.I Laholm gick bilen sönder! Det gäller att veta vad man ska göra.Som tur va gick allt väl.Hon blev hämtad,de fällde ut stödbenen och hon behövde inte ens ta ut hästen.Men va förberedd,ha kniv med dej osv.Lycka till!
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Tack för alla era svar!

Jag ska införskaffa lindor och boots, det känns tryggast ändå. Lädergrimma också. Brukar de flesta transporter man hyr ha såna transportgrimskaft i sig, eller behöver man köpa det tror ni? De verkade inte veta så mycket på hyr-företaget ens vad det var för modell på värmlandsvagnen..så jag antar att det är bäst jag köper såna också.
Jag har knappt varit inne i en hästtransport. Finns det alltid någon slags gummi-matta i, eller jag antar att golvet inte är helt och hållet glashalt?

När kan man behöva använda longerlinan?

Anomasil: nej jag åker som tur är inte ensam!! Då skulle jag nog få ett nervsammanbrott. Jag har en yrkeschaufför till kusin som ska köra, och min pappa och syster ska också följa med :)
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Min häst är också ganska ovan, han har åkt några gånger i sitt liv men det var för några år sen.

Han ska transporteras 35 mil. jag har inte haft möjlighet att kunna lastträna honom någonting innan, så jag hoppas att detta ska gå bra till helgen. Jag funderar på om det är bra att köra lite mini-träning samma dag som vi ska åka. T.ex. låta honom gå in i transporten och sen gå ut igen. Kanske också köra en kort bit, och sen låta honom gå ut så han ser att det inte är farligt. Det känns lite nervöst att bara lasta in honom och köra de 35 milen... Vad tror ni?

När jag hämtade min 2-åring i våras så hade han åkt 1 gång innan, det var på sommaren som 1-åring till en utställning en halvtimme hemifrån.

Vi lastade helt enkelt på och körde. Ca 20 mil på väg och några färjpass, sammanlagt ca 6 timmar i transporten. Inga som helst problem!

Dock vill han gärna ha mat i släpet har vi märkt, tar den slut så börjar han stå och skrapa med frambenet. Men jag föredrar hösilage eller blött hö, det dammar mindre och tror att det är mindre risk att de sätter i halsen då.

2-åringen har åkt 5-6 gånger efter han kom till mig och det har gått jättebra, både lasta på och av och att åka.

Har hästen inga dåliga erfarenheter av att åka så spelar det ju ingen roll att den inte åkt så ofta, gör det inte till en större sak än det är så går det nog bra ska du se!:idea:
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Glöm inte strö upp transporten. Spån tycker jag är det bästa, halm blir så halt. Jag brukar inte servera något under färd, främst för att jag har respekt både för dödligheten hos transportsjuka, men också för att jag inte tycker om att servera något att tugga om det inte finns något att dricka. Bättre att lämna mat och vatten när man står still och pausar.

Transportgrimskaft använder jag sällan, det blir ett vanligt grimskaft och en säkerhetsknut.
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Jag ska införskaffa lindor och boots, det känns tryggast ändå.

Åh, snälla linda inte om du inte är helt säker på att du kan linda på ett bra sätt. Lindor är jättesvårt att få att sitta kvar om man inte vet hur man ska linda. Det är inte så lätt att linda som många tror. Och aj vad det går att trassla in sig om dom börjar glida ner. Och vet du inte vet hur hästen är att transportera skulle jag aldrig linda. Om hästen ex. står och slår riskerar även de bästa lindor åka ner.

Därmed inte sagt att transportskydd inte åker ner, för det gör dom också men det är mycket svårare att ta av lindor som har hasat ner än transportskydd som har hasat ner och lindor tenderar att bli farligare i mina ögon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Åh, snälla linda inte om du inte är helt säker på att du kan linda på ett bra sätt. Lindor är jättesvårt att få att sitta kvar om man inte vet hur man ska linda. Det är inte så lätt att linda som många tror. Och aj vad det går att trassla in sig om dom börjar glida ner. Och vet du inte vet hur hästen är att transportera skulle jag aldrig linda. Om hästen ex. står och slår riskerar även de bästa lindor åka ner.

Därmed inte sagt att transportskydd inte åker ner, för det gör dom också men det är mycket svårare att ta av lindor som har hasat ner än transportskydd som har hasat ner och lindor tenderar att bli farligare i mina ögon.

håller med, ta istället vanliga benskydd eller damasker + boots, om du inte vet till 100% att hästen inte kommer att kravla sig ur dem under transporten eller få panik av att gå med dem.
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Alla har ju olika erfarenhet men med en travhäst i norra norrland är en transportsträcka på 35 mil inte jätteovanligt.

Så länge man är säker på att det inte kommer vara isigt där man skall lasta av (eller någonstans på vägen) och därmed kan ha hästen barfota skulle jag strunta i transportskydd/lindor/boots etc.

Jag skulle defenitivt ge hö i transporten (eller hösilage om man nu fodrar med det). Min erfarenhet är att de blir lugnare av att ha något att tugga på och stressar de upp sig rejält så äter de ändå inte.

Vidare så har jag märkt att många hästar är lugnare så länge man kör än om man stannar, så jag skulle se till att inte behöva stanna och tanka eller liknande.

Blir hästen stressad och börjar krångla en massa i transporten skall man självklart stanna och kolla till den, försöka lugna och kanske ge lite godis.
Jag skulle dock undvika in i det längsta att lasta ur hästen på så sätt försöka lugna den. I en ny miljö, ståendes efter en väg, med en stressad häst, är det inte roligt att försöka få på den på transporten igen för att åka de kvarvarande milen.

Hoppas allt går bra!
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Tänk på att fästa transportgrimskaftet högt upp ifall det är en stor häst. Bind inte fast i bommen utan i fästet på väggen. Vet hästar som blivit uppbundna i bommen som tagit sig under den och skadat sig illa.

Vad gäller transportskydd tillhör jag de som inte använder några alls. De enda gånger min häst skadat sig vid transport är när hon haft transportskydd på, för hon tycker inte om dem och gör vad hon kan för att få av sig dem. Har också prövat med boots och det var likadant. Sen fem år tillbaka åker hon endast i lädergrimma och det har aldrig hänt någonting.
 
Sv: Transportfunderingar från en ovan!

Brukar du använda benskydd när du rider? I sånt fall är ju hästen van vid dem och då skulle jag använda mig av dem vid transporteringen.

Att binda hästen är självklart för mig, likaså att hästen ska ha ngt att tugga på. Använder oftast hösegel när jag transporterar ovana hästar - det hindrar dem från att vilja kliva över bommen oxå.
Hellre utan täcke - det blir gärna varmt i transporten - så länge det inte drar en massa nånstans. men hyr du släpet så är det antagligen relativt nytt och tätt.

se till att ha med dig en KNIV i bilen - lättåtkomligt! - för man vet aldrig när man behöver! Har själv haft användning för den.

Tänk på att stänga luckor och dörrar ordentligt men lugnt och försiktigt. en del tycker det är jätteläskigt när tex överluckan ska stängas ( flyktdjur), kör försiktigt ( lugna svängar, inga onödiga inbromsningar och accelerationer)

var ute i god tid så ska du se att det går bra =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 959
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 622
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp