Transportfunderingar...

Polly_Mulle

Trådstartare
Kör Volvo 945, inga planer på att byta bil och när den måste bytas om många år så blir det en liknande...
Har i dagsläget en Tranetrailer, enkelaxlad med totalvikt på 1300 (hade tyvärr inte Volvon när jag köpte den utan en fjuttig Nissan Primera :( ) och nu är jag sugen på att byta upp mig till en boogie.
Bilen får dra 1450 kg på B-kort och 1600 på BE-kort.
Det surras ju om att maxvikten ska höjas från 3,5 ton till 4,25 (?) ton och då skulle jag satsa på ett större släp absolut! Vilket år skulle detta ske? Och är det på förslag eller klubbat?
Och...
Vilket släp skulle DU välja?
Jag vill ha boggie, få lasta minst 650 kg och vill ha en ljus och rymlig transport. Inte den dyraste på marknaden, maxvikt 1600 kg (vägrar byta bil!)
Har tittat på Chist-vagnarna, men vill ha fler förslag,
vilka nya transporter är intressanta nu? Glasfiber eller trä?
 
Sv: Transportfunderingar...

Jag har ett Star-Diamant boogie 1450 kg... Stadigt och bra efter volvon
 
Sv: Transportfunderingar...

Hmm jag hade hoppats på att det var 2008... Men det måste la för 17 finnas boggiesläp till bilar som får dra 1450?
 
Sv: Transportfunderingar...

Köper du ny så bestämmer du vikt själv.
Vi köpte ett Henra släp boggi i fredas. Har v70 och drar med. Har en stor polle på 170 manken.

Det är väl inte klart att det blir 2012 ??
Vi snackade med häst folket på mässan som sålde vagnarna. De hade inte hört något att det var bokat.
 
Sv: Transportfunderingar...

Någon gång i intervallet 2008-2012 antagligen, men ingenting som är riktigt bestämt, förutom att maxvikten kommer att höjas ngågon gång.

Jag rekkomenderar Star eller Kylinge, tycker om dem. Sen finns ju Henra också. Finns hur många transporter som helst egentligen. Ska man köpa ny så är det ju oftast inga problem, då får du ju "typa in den själv" dvs. oftast välja maxvikten. Letar du begagnad blir det genast knivigare.
 
Sv: Transportfunderingar...

Jag är inställd på ett nytt om något år eller två. Men boggie och lastvikt på minst 650 kg utan att överstiga totalvikten på 1450 kg är surt... Så jag hade hoppats på att vikthöjningen skulle vara spikad till 2008 för då hade jag kunnat välja totalvikt på 1600 och då är det lättare. Har tittat lite på Chist Carat och Comet, Vilka fler? Gärna internetadresser aå att jag kan spana vidar eoch räkna på priser/vikter mm!
Är jättenöjd med min Trane - bortsett från att den är enkelaxlad då...

Och igen... Om ni fick välja...
Glasfiber eller plywood. Trätrailers är billigare i inköp, men är de billigare i längden? Är de lättare (lägre totalvikt i förhållande till lastvikt?) och säkerheten spelar roll!
 
Sv: Transportfunderingar...

Jag har en Cheval Liberté 2002XL och de ligger i ungefär samma prisklass som Christtransporterna.
Dom har ganska många olika modeller i både trä och glasfiber.
Jag köpte min från det här stället:
http://www.joro.se

Jag är nöjd med att den är så ljus inuti men om man väljer en modell med sadelkammare så tycker jag att det blir lite väl trångt när man ska tränsa, speciellt om man kör med mellanväggen i. Samma sak med Christtransporterna med sadelkammare.
 
Sv: Transportfunderingar...

Jag kör aldrig med vägg i så det kan jag leva med :D funderar vidare på vad man ska ha för trailer, hade gärna bytt till en Trane boogie men den ligger på 1500 kg, futtiga 50 kg för mkt... suck!
 
Sv: Transportfunderingar...

Men väg ner en Trane-boogie då, den har väl en tjänstevikt som tillåter lastvikt 650 kg även om du går ner 50 kg?

Fast ärligt talat hade jag hellre tagit några av tusenlapparna och tagit BE, då kan du köra med vilken transport som helst så länge du inte lastar över totalvikten bilen får dra. Då kan du köpa vilket gottesläp som helst...
 
Sv: Transportfunderingar...

Håller med! Jag tog BE-kort i höstas, jättesmidigt! Har man kört mycket transport så är det ju inga problem, det skulle vara teorin som rör till det och att det kostar ett par tusen som sagt...

Det värsta är ju att man måste göra om hela B-kortsteorin! Blää! :mad: Men det är skönt att ha tycker jag!
 
Sv: Transportfunderingar...

jag köpte ett nytt star safir för ett par veckor sen. tog 1400 som totalvikt (velade mellan 1400 o 1500, nuv. bil får dra 1530 på B men jag kör ändå bara en häst i taget o jag tog 1400 för då behöver jag inte bli så "låst" i val av bil). Många av de nya bilarna är ju så tunga, så man får inte dra lika mkt :smirk:

Jag körde en 945 ibland innan när jag skulle dra släpen, men den fick dra 1530. kanske olika beroende på motor eller nåt jaja!

självklart finns de boggi som du kan dra på 1450. mitt då som väger 1400 får jag dra 700 (el 690 för å va exakt). det räcker ju om du bara kör en häst o inte har ett gigantiskt halvblod eller ardenner!

älskar mitt släp, ljust o rymligt. jag ville ha kvalitet o säkerhet, så då valde jag ett "beprövat" släp som funnits på marknaden länge. jag är faktiskt lite skeptisk till alla de nya importerade släparna, man vet ju inte hur hållbarheten är på dom.

men de är ju billigare än de "vanliga", som star osv. däremot e det högt andra handsvärde på star o även kylinge o boj vad jag märkt.
jag kikade på annonser på buke o blocket, fanns en hel del.

jag har mjuk mellanvägg (nederdel) o en lång/kort bom bak så hästarna får lite mer plats o kan sätta ut en hov om dom behöver.
 
Sv: Transportfunderingar...

Är det någon här som kan hjälpa mig med en "drag-fråga"?

Kan jag dra ett tranesläp (1300 kg) maxlast 620 kg med en Volvo 245:a? Med häst, på B-körkort.:confused:
 
Sv: Transportfunderingar...

Innan jag har sparat ihop de 5-10.000 som behövs för att ta kortet så har den nya laget trätt i kraft och jag kan köra boggie utan att behöva sälja hästen för att ha råd med en extra bokstav på platskortet.
SÅ dåligt är inte mitt släp att jag måste byta det nu, genast och emd en gång, det hade åndå fått vänta något år... Hade jag haft pengar under madrassen däremot hade det vart intressant.
 
Sv: Transportfunderingar...

Jag har lättrycksturbo så den är lite kraftigare i motorn än standradvarianten.
Intressant med Star, men jag funderade på ett glasfiber för att slippa undan mycket underhåll... Men totalvikten är ju intressant. Hästen ifråga väger ca 600 kg, men det är ju inte fel med högre lastvikt med tanke på att jag åker och hämtar hö ganska ofta, smart att få in så mkt som möjligt då!
Och han åker alltid helbrett, med lång bakbom, men sådant är ju ganska lättfixat...
 
Sv: Transportfunderingar...

Jag har en Boj Bravo med totalvikt 1450 kg (valde själv totalvikt vid köp). Det är en boggi som själv väger runt 720 kg, dvs drygt 700 kg lastvikt! :love:
Observera att släpets vikt skiljer med årsmodellen eftersom de blivit lättare med tiden. Min är från 2005.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
996
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 368
Utrustning Vi kan väl ta det en gång till;) Vi har äntligen, förhoppningsvis, hittat en bil som faller oss i smaken och passar vår livsstil...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: CBoggie
·
Utrustning Jag har beställt en alldeles ny transport och har nu möjligheten att välja vilken totalvikt den ska registreras för upp till 2,3 ton...
Svar
6
· Visningar
999
Senast: Shibalina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp