Transportgrimskaft

S

Spirelli

Nån som använder specialgrimskaft i transporten? Finns ställbara och med resår på Börjes bl a. Är de bra?
 
min häst åker utan grimma och allt det där i transporten.

Men om jag skulle haft nån lina så skulle jag nappat på "ställbar med resår". Låter kanon!
 
vi har en kedja lixom.. som är inplastad, det funkar jättebra, hon sitter fast i sidan med den...

panikhake i ena änden och vanlig i andra..
 
sån har jag åxå...vilken utan hakarna fäster du i grimman?? :confused:
 
Man ska ju fästa panikhaken i väggen/ringen. Om nu hästen får panik är det ganska besvärligt, eller farligt, att få tag i huvudet, medan ringen sitter där den sitter, och det är lätt att få loss grimskaftet
 
hat transportgrimmskaft,men preis osm nån annan skrev innan har jag oxå panik delen vid bommen istället för vid hästen
 
hat transportgrimmskaft,men preis osm nån annan skrev innan har jag oxå panik delen vid bommen istället för vid hästen
 
hat transportgrimmskaft,men preis osm nån annan skrev innan har jag oxå panik delen vid bommen istället för vid hästen
 
JAg tycker att dom verkar bra... mitt nästa inköp på Börjes faktiskt...
har idag en ställbar... Och kedja vill jag bara säga att är idiotiskt... Hästen kan få skador i nacken om den råkar slänga sig... Den har ju ganska svårt att gå av...
Transporterar alltid i lädergrimma om i fall att hästen får panik. "tyg"grimmorna är för starka, går ej sönder och bränner lätt hål på huden... ;)
 
Sv: Re: Transportgrimskaft

Har jag missat något eller vad kom ni fram till?
Är "töjbara" transportgrimskaft, alltså de med resår i bra?
T.ex. ett sådant som de har på hööks.
 
Sv: Transportgrimskaft

Hahaha tråden är ju från typ 2003!!

Jag har ett ställbart grimskaft utan resår, panikhake i ena sidan och vanlig i andra. Sätter panikhaken i grimman på hästen.

Vill hellst ha ett i läder och har ett sånt också men haken gick inte sätta fast i transporten för ringen var för grov... tyvärr...
 
Sv: Re: Transportgrimskaft

Ämnet är fortfarande aktuellt tycker jag, alla varianter finns på marknaden.

Har man en häst som står still och åker bra tycker jag det kan vara OK med resårgrimskaften. Däremot är de riktigt, riktigt dåligt val om man har en stökpelle. De går sönder hyfsat lätt, då slår de tillbaka på hästen och hästen kommer lös. Det behövs inte särskilt mycket stök heller, innan de ger med sig, vilket ju inte är någon höjdare om hästen får panik och sedan börjar kasta runt i transporten.

Vi har nylongrimskaft till de lite oroligare åkarna, ställbara. Dock vägrar jag köpa de klenare utan det ska vara ordentliga grejor.
 
Sv: Transportgrimskaft

Paniken sätts inte i hästen om man varit med om en häst som panikar. Näst intill omöjligt att få tag i huvudet och släppa på paniken. Så den fästs i väggen/bommen

Har sådana transportgrimskaft som uppbindning i stallet med. Samma där, paniken i väggen eller balsnören i väggen och paniken i grimman.
 
Sv: Transportgrimskaft

Sedan kan det också vara bra att ha något att ta hästen i när det verkligen skiter sig och man måste utlösa panikhaken. Fäster man panikhaken i väggen har man i alla fall en stump grimskaft...
 
Sv: Transportgrimskaft

Sedan kan det också vara bra att ha något att ta hästen i när det verkligen skiter sig och man måste utlösa panikhaken. Fäster man panikhaken i väggen har man i alla fall en stump grimskaft...

Exakt!!!

Som vid transportolyckan så hade paniken läst ut. Satt fast i grimman tack och lov så det fanns något att ta i.
 
Sv: Transportgrimskaft

Jag använder transportgrimskaft från H**ks, i nylon, ställbart. Inte märkt något negativt med det över huvudtaget.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min häst lägger gärna svansen över bakdörren i transporten. Jag har såklart svansskydd på men det är ju bara resår undertill och hon kan...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Corax
·
Utrustning Det är fuktigt i sadelkammaren och det finns bara en liten avfuktare som inte riktigt räcker till. Läder som inte används så ofta börjar...
2
Svar
30
· Visningar
1 894
Senast: Blyger
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 389
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp