transportköp

I

iino

Vad rekommenderar ni för slags transport till en ca 165 cm högt halvblod som står bredbent i trailern? Dessutom lutar han mot bakre väggen och bommen och skaver upp bakdelen och svansen!
Har någon erfarenhet av trailers där hästen reser bakvänt,skulle de kanske funka bättre? Ge gärna förslag!
 
Sv: transportköp

Jag som har en Boj rekomenderar ju givetvis en sådan. Jag har ett halvblod på 175 cm som jag kör i en Boj Bravo 216. Tidigare körde jag honom i en dalavagn med snabbom bak och då fick även han skav på svansen så jag var tvungen att linda (annars hade han bara halva svansen kvar när vi var framme). Detta fungerar mycket bättre på Boj:en som har innerdörrar bakom hästen istället för bommar. Inga skav och jag slipper linda. Jag har inte exakt koll på måtten, men jag har svårt att tro att dalavagnens spiltlängd skulle vara kortare än Bojens (på modell 216). Jag tror därmed att detta beror på dörrarna.

För det första så är Bojs transporter bredare än tex dalavagnens, men om din häst vill stå ännu bredare kan man köpa sk mjuk mellanvägg där den nedre delen är av plast och hästen kan därmed stå bredare. Annars går det utmärkt att köra utan mellanvägg eller med mellanväggen skjuten åt sidan i bojsläpen om man har dessa innerdörrar. Man fäller över en "tvärslå" sen är innerdörrarna stadiga trots att mellanvägg saknas.
 
Sv: transportköp

jag har ett star safir som jag älskar! om du gör som jag o bara kör en häst åt gången, så kan du beställa till extra bommar bak (en längre o en kortare), så kan du ha mellanväggen sned o därmed får ju hästen mer plats. just denna modellen är normalbred (räcker ju, eftersom jag har mellanväggen sned), sen är det bara otympligt att köra omkring med extra breda släp på småvägar som här....

svansskydd rekommenderar jag om hästen trycker mot bommen!
 
Sv: transportköp

Jag hade en enaxlad dalavagn förut. Då skavde min häst svansen.
Nu en enhästars Ifor W. Inget mer skav på svansen, och hästen springer in i transporten istället för att motvilligt övertalas.

Jag är jättenöjd och hästen med!:)

MVH W
 
Sv: transportköp

Jag har en star safir, som jag såklart rekomenderar :) .
Har tagit ut hela mellanväggen i min transport och satt dit en lång bom. Då står hästen på diagonalen och därav minskar risken för skav, mm.

Annars tycker jag du ska ta o kolla på Ifor williams, enligt mej är de nästan, nästan lika bra som star ;) .
 
Sv: transportköp

Jag har en Startrailer mod Ringo Star. Den är extra bred och så är halva mellanväggen av mjukplast. Mitt ena sto fick panik av att åka smalt förut men nu står hon lugnt. Enda problemet vi har haft är att det läcker in vatten i sadelkammaren om det regnar mycket. Annars är jag jättenöjd med den.
 
Sv: transportköp

Min häst är orolig om han ska åka smalt eller i värmlandsvagn. Jag har ett Tranesläp som jag kör med hellång bakbom och ingen vägg i alls. Det funkar prima, han står stadigt och lugnt och är enkel att resa med. Ett enkelt svansskydd är aldrig fel heller...
 
Sv: transportköp

tack för alla svar!
just nu har ja e startrailer safir men den tycks vara för kort,använder trots allt en lång bom,mellanväggen är hel (alltså ingen gummivägg) men ändå så e de problem med skavsår på svans och bakdel.
Senast tävlingar vi var på hade vi lånat en brenderup me lång bom och gumminmellanvägg men ändå hade hästen min lutat mot mellanväggen så den va helt sned och rumpan och svansen hade han skavt upp.

Ingen som har erfarenhet av typ umesläp där hästen reser bakvänt?
 
Sv: transportköp

Jag har också en Boj, vilket jag vill rekomendera, och om han vill stå brett så har dom ju den extra breda modellen, som jag givetvis också har, men då får du köpa dörrarna separat, men det är utmärkt att ha dörrar! Det finns två inredningar till denna, en för två hästar i bredd (som då står bredare) och en för tre småponnyer i bredd (som står smalare). Men jag vill verkligen rekomendera denna!!
 
Sv: transportköp

Varför inte slänga ut mellanväggen helt och skaffa helbom? De flesta hästar som är oroliga i lådan lugnar sig då, efter ett par åkturer.
 
Sv: transportköp

problemet löst,min häst reser nu lugnt och fint i en ume a 50, alltså ett baklängessläp,behöver inte helst ha lång bom längre,skönt!
 
Sv: transportköp

Jag har en Rausch Europa - kalas nöjd, Gott om platts, inbyggda krubbor och sadelkammare.
Mjuk mellanvägg, stoppning på sidan.
Har valt att sätta mellanväggen så han åker på 2 tredjedelar. Inga problem med något är supernöjd.

bild02.jpg

Flexv%E4gg.jpg

Interi%F6r.jpg



Detta är standard till :

Sadelkammare med 2 st sadelhängare
Sadelkammardörr låsbar med nyckel
Limmad gummimatta i sadelkammaren
2 st krubbor invändigt i släpet
Droppskydd till båda dörrarna
Stor instegsdörr låsbar med nyckel
Dubbla bomhöjder både fram och bak
Innerbelysning
2 st stora 6-läges tonade takfönster
Säkerhetsgaller för fönster
Extra stabil mellanväggsram med vägg i transparant PVC-material
Stoppade bommar både fram och bak
Paniksystem för bommarna utifrån
Sidostoppning på innerväggarna
Hellimmad extra tjock halksäker slät gummimatta på golvet
Dimbakljus
Gummimatta med speciellt anti-halk utförande på baklämmen
Sidohalkskydd på baklämmen
Automatisk vikgardin i PVC i stället för tung övre lucka
Dubbla gaskolvar till baklämmen
Uppbindningsringar både in och utvändigt
Takmonterad upphängningsring för hönät
Extra kraftigt automatiskt stödhjul
2 st kraftiga stödben bak på släpet
Året runt däck i dim. 175/80/14 M+S
Separat dämpning/fjädring till varje hjul
Längdreglering av hästens utrymme med hjälp av bomlägen
Valfri totalvikt från 1050 kg till 2600 kg
Äkta 100km/h godkänt europachassie
Alko säkerhetskoppling
2 års fabriksgaranti
 
Sv: transportköp

BOJ bravon är hur bra som helst ska få hem en ny imorgon :D:D Kanon transport helt enkelt!

Vad kul :bump: önskar jag kunde få hem en ny sån snarast med :)
vad har du valt för modell & tillval? :banana:
Vad hamnade den på för pris ungefär?
 
Sv: transportköp

Boj bravo är en Jätte bra transport som jag rekommenderar starkt :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: transportköp

alltså idag finns ju de flesta släpen att få i modell större och ännu större om man har stora hästar. De flesta erbjuder även bredåkning.

Jag kör en Thiel Domino som är hög och bred (235 hög och 167 bred har jag för mig) redan som standard + att jag har bredåkningsbommar + mjuk mellanvägg.
Fast min häst är liten, bara 155cm. Han gillar sitt släp tror jag :D

Om jag hade en häst som skaver upp i bak skulle jag föredra att ha bom istället för dörrar bak + ett ordentligt svansskydd på när jag kör (vilket jag har idag med då hästen skaver svansen blodig annars)
 
Sv: transportköp

Med största sannolikhet är det listen på sadelkammardörren som inte håller tätt, så därför regnar det in om det regnar mycket. Numera har de ny modellerna dubbla lister för att motverka just detta problem.


Jag har en Startrailer mod Ringo Star. Den är extra bred och så är halva mellanväggen av mjukplast. Mitt ena sto fick panik av att åka smalt förut men nu står hon lugnt. Enda problemet vi har haft är att det läcker in vatten i sadelkammaren om det regnar mycket. Annars är jag jättenöjd med den.
 

Liknande trådar

Utrustning Har hållit på från till och lastträna min envisa fjording som inte vill åka transport. Nu har vi kommit så långt att han går in och i...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Kicki_83
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 477
Senast: scizofren
·
C
Hästhantering Hej. Har en halvblods valack på 11 år som är extremt svårlastad. Har tränat med honom i de ca fyra år som jag haft honom. Har provat i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 463
Senast: Tant Brun
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 487
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp