transportolycka ramlat/gått under bommen?

L

Lissie

Hej

I fredags skulle jag och min 5årig ut på vår andra tävling. Det gick jättebra att få in henne i transporten. Lånat transport av en tjej i samma stall, en mkt fin med mjuk mellanvägg (påminner om en gummimatta fastsatt i två stolpar och en hård stång längst upp). När vi satt fast henne med transportgrimskaft och stängt dörren började hon sparka (inget konstigt då hon lätt blir otålig). Så vi drog iväg...snabbt efter vi kommit ut på riksvägen hördes tydliga dunsar, dessa fortsatte flera gånger under den korta vägen till tävlingsplatsen (ca 15min). En tyngre duns kom så bilen hoppade till strax innan vi stannade.
När jag kom ut och öppnade sidodörren kom ponnyns huvud och ena framhov ut. Hon låg ner som en ostkrok runt mellanväggen under frambommen. Helt apatisk och svett på halsen. (lädergrimman va trasig tack och lov så hon satt inte fast) Efter mycket hjälp på platsen fick vi ut mellanväggen och kunde få henne att gå ur transporten på egen hand.
Vid inspektion visade det sig att hon hade ett jack i läppen och skrapsår på insida lår.
Hon fick vila ca 1½timme i en hage, hon åt och drack som inget hade hänt. Vi tvättade såren med koksaltlösning. Sen kunde vi lasta in henne i en annan transport (äldre modell av värmlandsvagnen med fast mellanvägg) hon stog helt stilla hela vägen hem.

Dagen efter visade hon lite stelhet i bakbenen...tar inte ut steget fult ut. Annars är humöret på topp...kostade även på sig lite trav och skutt i hagen.
Har promenerat med henne en stund varje dag sedan det hände. idag 4e dagen.
Finns två teorier hur det kan ha gått till: 1) hon har krypt under bommen och fastnat --> ramlat 2) hon har försökt söka stöd mot mellanväggen och fått under hovarna och ramlat.
Är ändå orolig att det kan ha blivit några inre skador på tex knäleder. Har tänkt vänta denna veckan ut innan jag tar dit vetrinären. Vad tror ni? någon som varit med om liknande händelser?
 
Sv: transportolycka ramlat/gått under bommen?

Min häst har ramlat omkull två gånger i transport med mjuk mellanvägg, har antagligen halkat till när han försökt ta stöd mot mitten. Båda fallen har han ställt sig upp igen och antagligen fått mittbommen rakt i ryggen för den har varit rejält tillböjd och han har haft stora sår på ryggen.
Ena gången var på väg till vetrinären så de kollade igenom honom med en gång och de va ingen större fara förutom såren. Lite stel och chockad häst men annars inget. Vetrinären trodde inte heller att han skulle kunna åstadkomma någon sen elelr muskelskada.

Det jag har lärt mig att aldrig åka i en transport med mjuk mellanvägg igen, de kanske funkar för andra men inte för oss.
 
Sv: transportolycka ramlat/gått under bommen?

Är hon van vid att stå bara på ena sidan eller kanske föredrar att åka brett?
Samma sak hände mig när vi inte blev informerade om att ponnyn vi skulle skjutsa hem från tävling ENDAST kunde åka brett. Gick fint att lasta honom och sätta mellanväggen i mitten som vanligt. Baklucka upp. Men när vi stängde framdörren och startade bilen fick ponnyn panik och lade sig ner på sidan med benen mot mellanväggen. Mycket otäckt.

Vänta du denna veckan ut för att se om hon känns bättre. Stelheten kan säkert bero på en sträckning, men sånt ska man ju se förbättring på ganska omgående. Inom ett par dagar ialla fall. Annars bör du nog ta ut veterinär för en koll. För att va på den säkra sidan och slippa oroa sig.
 

Liknande trådar

N
Träning Hej! Idag var jag med en kompis o hjälpte henne när hennes häst skulle tävla för första gången i sitt liv. Första klassen var avklarad...
Svar
16
· Visningar
1 366
Senast: Ninjan
·
Utrustning ..hur ser de ut i olika transporter? Vill veta hur frambommarna sitter fast och vilka som har snabbbommar bak. Gillar in de som har...
2
Svar
29
· Visningar
3 535
Senast: Akustik
·
Träning Idag skulle vi hämta hem vår nya ponny efter att ha varit på klinik och böjt ben (vilket gick bra!) När vi skulle åka från kliniken till...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp