Transportolycka.

Maar

Trådstartare
Jag är helt chockad fortfarande, jag vet inte vart jag ska ta vägen eller göra. Kvällen började så bra med att vi lastade den ena tvååriga hingsten utan några helst problem för att åka till premeringsträningen. Lastar ur och han är lugnet själv där han står ensam i en ny miljö bland massa ston. Vi tränar lite, mäter honom och bara står och tittar på allt nytt runt omkring. Vi ska bara fika lite innan vi åker hem, så vi ställer in honom i transporten eftersom han är så pass cool och alltid står exemplariskt stilla även om det borde vara tråkigt.

Efter en stund hör vi världens brak och jag bara hör hur hon som äger hästarna jag rider utbrister "jävlar" och sen börjar springa. Inser ganska fort vad som har hänt och springer efter. På något jävla sett har hästen lyckats resa sig över räcket där framme, trots att grimskaftet var så kort att det borde ha varit omöjligt. Vi börjar kampen med att försöka få loss honom, men han har på något sett vridit ena benet runt så att han sitter fast. Inget funkar och benet sitter stenhårt! Plötsligt rycker han till och benet kommer loss och han ligger nu bara med rumpan och bakbenen på golvet i transporten. Men risken var stor att han hade brytit benet och stallägaren lyckade göra illa sitt knä i allt detta. Lyckas få rep runt hästen iallafall och dra ut det sista, och där ligger han bara på marken alldeles chockad! Vi ringer efter ambulans och försöker få tag på en veterinär, men tror ni att någon jävel svarade? Nej, inte någon av de tio vi ringde fick vi tag på.

Efter en lång stund reser sig hästen upp, vi har inte velat tvinga honom om han skulle haft en spricka eller något som kan ha blivit värre om han reste sig i panik. Han är väldigt, väldigt trött och har ett sår på ena frambenet och har bitit sig i läppen, men han markerar inte på något ben iallafall. Efter mycket om och men beslutar vi iallafall att köra hem honom, och nu ligger han i sin box och är alldeles utpumpad. Frågan är hur han kommer vara imorgon när chocken har släppt, hur illa är det? Känns så tragiskt med tanke på vilka lovord han fick på kvällen och att många tycker han har en god chans att bli godkänd som hingst. Tycker synd om hon som äger hästarna med, har inte hört något än om benet är brutet eller bara ur led, men i vilket fall som helst är det många ston som väntar på betäckning. Visst kan vi göra det med, men den hingsten är hennes ögonsten och jag vet hur roligt hon tycker det är.

Jag har fortfarande synen när stackars lilla Frej hänger där över och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att han inte har några men, för han har så jäkla bra psyke och är urtrevlig som individ. Frågan är vad som nu ska hända? Är det fler som har råkat ut för samma sak och blev hästen bra igen? Jag vill höra så mycket historier som möjligt där hästen blev bra trots otäck olycka, för det är fan inte kul just nu. :cry:
 
Sv: Transportolycka.

Det händer ju att hästar hoppar över bommen... De flesta klarar sig och eftersom han inte visar hälta så borde det inte vara så farligt men det är ju väldigt jobbigt när det händer.
 
Sv: Transportolycka.

Jag kan ju tycka att det låter lovande att han kunde gå efteråt osv. De klarar vansinnigt mycket mer än man tror ibland.

En bekant till mig körde i diket med en transport med två islänningar i. Diket var stort och brett så hela bilen och släpet var nere innan det tog stopp.
Taket flög av transporten och hästarna flög ut genom taket :eek::eek:
När min bekant tittade upp så såg hon hästarna stå och beta framför bilen :crazy:

En knäckt nosrygg var allt som blev, och det var bara att lasta dem på en annan transport och köra hem dem. Jag tror ingen av dem blev svåra att lasta elelr köra efter det där.

Håller tummarna att eran också klarat sig fint :bump:
 
Sv: Transportolycka.

Jag tycker ju inte att man lämnar en tvååring i transporten för att gå och fika för det första, oavsett hur cool den har verkat innan.

Sen finns det säkerhetsbommar och jag har väldigt svårt att förstå varför folk åker omkring med släpar där det inte finns säkerhetsanordningar - särskilt när det gäller unga hästar. Är det av ekonomiska skäl så tycker jag att man kan låta bli att transportera häst ö h t.

Att hästar går över bommen händer och det innebär oftast inget mer än att de möjligen kan vara oroliga i transporten en tid framöver. Däremot så är det ofta så att när hästen väl har kommit på att man kan klättra över bommen så lär de försöka igen, särskilt under stressade situationer. Så förebygg är mitt tips; säkerhetsbom, mkt kort uppbindning i halsrem, bomullsgrimskaft med ordentlig karbinhake samt en vass kniv i fickan. Ordentliga transportskydd.
 
Sv: Transportolycka.

Vilken tur ni hade att det verkar ha gått så bra trots allt! Och hoppas att alla som läser detta får sig en varning angående att lämna hästen ensam ståendes i släpet... Har många gånger fått höra att jag är överförsiktig som aldrig lämnar min häst ensam när han står i släpet, men det finns så himla mycket som kan bli farligt och så många sätt att göra sig illa i ett släp!

Kanske en liten uppmuntrande historia iallafall om samma sak som du var med om: En russtjej vi var ute och körde gick över bommen efter fem minuter i släpet (mitt fel, hade bundit upp henne med alldeles för långt grimskaft). Vi fick stanna i en liten fålla på motorvägen och fälla bommen och greja medan bilar och långtradare brakade förbi ett par meter ifrån... Kunde inte ens lasta ur utan fick åka vidare så fort vi fällt bommen och hon rest sig (hon "satt" också på baken ett tag sedan vi fällt bommen). Ponnyn klarade sig bra med bara lite skrubbsår som tur var, trots att det såg väldigt otäckt ut när hon hängde där över bommen. Åkte lång väg redan samma dag och hon har aldrig efteråt varit svår att lasta eller visat obehag mot att åka släp! Vi hade tur och jag lärde mig av mitt misstag och är alltid jättenoga med uppbindningen nu, får hoppas att ni hade samma tur med er häst och så ser det ju ut hittills!
 
Sv: Transportolycka.

var åxå med om nått otäckt förra helgen. det hade varit tävling på klubben. jag och min kompis var hemma hos hennes föräldrar när vi ser er en transport som kom från ridhuset. ponnyn som åkte i den hade tagit sig lös, vänt sig och försökte hoppa ut. huvet och ena benet var utanför. vi fick ju eld i röven och satte efter transporten. hästen fick in sitt ben och stod bara med huvet utanför. det tog flera kilometer innan bilen stanna och fatta att vi ville nått. som tur var så gick det bra. men tänk om stackarn hade hoppat ut . usch, det var riktigt otäckt
 
Sv: Transportolycka.

Det jobbiga var ju att det var en säkerhetsbom, men att sprinten inte gick att få ut. :crazy: Nu lär väl den smörjas och kollas väldigt noga varje gång, men man tänker faktiskt inte på det annars.

Frej tycks ha klarat sig väl iallafall, de kollade på honom i morse men det var ingenting förutom lite ömhet och några småsår. :banana:
 
Sv: Transportolycka.

Hemskt när sånt händer. Tur att det inte blev värre!
 
En av mina mest favorit ämne att träna är just lastning, Jag tycker det är så spännande att får så många individer och alla är så annorlunda.

Men men min MINST favorit ämne är att åka med transport.

Själv har jag varit med om (stog brevid, var i närheten, eller någon annans häst som de har lastat och en gång min egen) med fem olyckor en svår som jag trodde hästen kommer bliv avlivat. Men han klarade sig. De andra hade sårar, skubsår och var rätt så öm nästa dag men alla är frisk idag.

Det är där just för jag äger en slantload, INGEN BOMAR! När jag flyttade till svergie så var jag själv chockade när min första gång jag skulle transportera en häst med en kompis och hon kommer med en SAAB och en en axel skitgammal Tranne släpp. Till mig det var en pap låda med cyckel hjul. Jag själv kännde när en fluga landade på hästen. Jag kännde allt. :eek:

Det var en tjej på stallet jag hade min häst som kom gående med en häst som var så stel, och just då hade vi en ung häst som kämpade genom sina sista dagar med stelkramp, och jag trodde att är hon galen att kommer med sin sjuk häst. Men hon berättade kvällen innan var de på vägg till en tävling och var på en "backroad" över berget (nu måste ni tänke att i kalifornia det finns verkligen branta stora berg som vi körde genom/runt/över) när någon kom från andra hållet miit ivägen, hon svängde och släppets däck tog i kanten började dra bilen ner ravinen men gick sönder vid handsken och rullande över 5 gånger ner tills det tog stop upp och ner vid ett stor träd. Det tog fler timmar att får hjälp där och klippa ut (de flesta transporter är gjort av stål) hästarna. Under tiden hade nån annan dykt up med en nu transport och efter en vet check så gick hon till nya transport och lastade de direkt och åkt hem.

Så där jag stog och tittade på denna valack som sog ut som han hade träffat en puma i bergerna som hade svårt att går och min första tänke då var "men han gick in i den andra transporten efter detta?":eek::confused: och hon sa till mig ":confused: ja, men varför skulle han inte göra det?"

Det var nästan 20 år sen och min första erfarenhet med att "inte lev i det förflutna". Sen dess har jag tänkt på detta komentar varje gång någon säger till mig. Min häst gör/kan inte göra så pga...

Transport olykor är hämskt men med förbereds träning så kunna man har unvikat många av de. Inte slänga in hästen och säger ja, han står lugnt, lets go! Var säkert att hästen är säkert och bekvämt i en transport innan man åker ut. Jag ser många som kan rider voltar i timmvis men kan inte ta tid att träna lasta eller även stanna lugnt i transporten.

TS om hans ben är hel så kommer han klara sig med transportet men var försiktig att ni inte lägger eras beskämmer på hästen. Dvs att vi alla blir skakis efter en sånt olycka och sen går vi mot nästa gång transporten och tänker "jag är liv rädd att det händer igen jag undra om han är? Han säkert vill inte lasta." med att vi kan skicka signaler och energi till de så kan vi framkalla det vi är mest rädd för. Förstår vad jag menar? Om vi tror en häst ska inte lasta så chansen är att han inte kommer gör det.


När jag last träna vill jag inte höra deras historia det har ingen mening för mig eller hästen. Jag vill jobba med de problemer som hästen har just då och inte ägarens. Om det dyker up nåt i hans psyke så titta på det som en ut maning att lösa. Men de flesta har inte ett problem efter en olycka om vi har inte hjälpt till att skapa det. men ni kan lära han att står (inte bunden) i transport tills ni tycker det är dags att komma ut. Börjar men några minuter och jobba up till en timmer eller mer. Och dubbla kolla att det inte finns nånting i transportet han kunnar har fastnat grimman på sen fick en panik attack. Mångar efter en liten stund känna sig ensamt och obekvämmt så de börjar röra sig där inne och kan visa täcken att de är inte bekväm innan nåt händer, men många läser det som de är lugn han står still. Men läs kroppen lugnt är, säknt huvud avkopplat kropp, mjukt blinkande örgon, En rädd/osäkert häst har en hög huvud och är spänt, stilla (kan ser tomt ut ibland. Typ...the lights are on, but nobody's home ) örgon. Vissa kan stänga av (kan också läsas som lugnt, men kolla på huvuds nivå det är lättast att ser) sen kommer ut och explodera. Skrapande (fort och intensiv) hovar är ett täcken också att den är osäkert.

Hoppas nånting hjälper och vi håller tummen att han är helt frisk.
 
Sv: Transportolycka.

Hej!
Min ponny jag ahde när jag var liten hade råkat ut för en olycka hos förra ägaren. Dom hade kört i diket och transporten hade tippat på taket nästintill och hästen hade slagit runt och lagt sig på rygg och var helt fastklämd med benen som på något sätt hade fastnat mellan mittenväggen och taket på transporten.. svårt att förklara. men i alla fall så fick dom inte ut hästen.

Men sen fick dom tag i en bonde som bodde nära och han hämtade traktor och rep och sen fick dom dra ut hästen med rep. Men hon mådde konstigt nog bra efteråt. omtumlad var hon ju men konstigt nog inga skador! Och när dagen kom att hon skulle åka transport igen så gick hon förvånandsvärt upp utan problem! fast ända sedan dess sitter hon ner när hon åker transport.
Lycka till hoppas allt blir bra:)
 
Sv: Transportolycka.

Bra övning, det ska jag göra med alla hästarna. Han är ganska transportvan, åkt mycket "onödiga" sträckor som lika gärna kan gås just bara för att han ska vänja sig och har alltid varit lugnet själv. Men det behövs ju uppenbarligen tränas mer på så det ska göras så fort han inte är öm längre, vi har ju fördelen att ha en egen transport och jag har gått om tid nu när jag har sommarlov. Han gick in i transporten igen på hemvägen precis lika bra som när vi åkte, han var fortfarande chockad, men jag tror inte att det kommer bli några problem.

Konstiga var att han var kolugn när han hävde sig över bommen, sen blev han såklart chockad och gick in i sig själv, men det var inte i vild panik som han hävde sig över. :confused:
 
Sv: Transportolycka.

Hej! En liten pepp-historia:

När jag hade haft min häst i två veckor fick han panik i transporten och mosade den inifrån och ut. Halva sidoväggen och baklämmen slets loss och tillslut kom han ut vilket resulterade i en fyra timmar lång jakt på motorväg/i höghusområde.
Det är nu tre år sen och han har efter mycket träning (både lastträning och att kunna stå stilla i transporten) klarat av två tävlingssäsonger - då han åker varje helg - med bravur! Kan tillägga att vi bor i Norrland så närmaste klubb med regionala tävlingar ligger 14 mil bort (enkel väg).
Jag förstår din skräck (andas fortfarande inte själv under resorna) men det kommer att bli bra!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 330
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 122
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 253
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 417
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp