transportsjuka-hur akut?

T

tretjak

Vi fick hem vår ett årige welsh i helgen och han är hemskt tunn och dessutom mycket slö. Det tog ett dygn innan magen kom i gång, nu både kissar och bajsar han MEN äter väldigt dåligt, lite hö och kanske sammanlagt 0,5 kg kraftfoder plus att han, på transportörens inrådan, skulle må bäst av att få komma ut direkt morgonen efter ankomst och det har han fått göra varje dag sedan. Han betar kanske två timmar sammanlagt på en utevistelse på 8, dricker gör han men inte mycket. Satte upp saltsten till honom och den "överföll" han direkt, han är mycket mer intresserad av den än av mat o vatten.

Han ger ett sorgligt allmänintryck, hängig och småhostar lite emellanåt men är inte snorig eller rinnig i ögonen. Han har någon grads feber. Jag ringde veterinär dagen efter ankomst för att rådfråga och hon sa att det är vanligt att det tar mer än en vecka innan unga hästar återhämtar sig efter en så lång resa (60 tim). Hon sa att det inte var någon fara att avvakta så länge han inte visar tecken på kolik samt att han dricker. Nu sitter jag här och kan inte gå och lägga mig efter att ha läst om transportsjuka, ångrar att jag inte ringde ut veterinär i alla fall, vem ringer man nu, mitt i natten?? Hur snabbt förlopp har transportsjuka? Och snälla, bara svar från er som verkligen vet något om sjukdomen, kanske har erfarenheter av den! Stämmer han symptom överens med denna sjukdom?

Tacksam för svar, om det är fler än jag som är vakna!
 
Sv: transportsjuka-hur akut?

Jag har ingen egen erfarenhet av transportsjuka, men din hästs symptom stämmer onekligen överens med symptomen för transportsjuka.
Du borde absolut ringa veterinär omedelbart (jourhavande distriktsveterinär) för det är jätteviktigt med snabb hjälp vid transportsjuka.
 
Sv: transportsjuka-hur akut?

Tillägg: Du ska nog se upp med saltstenen att han inte äter för mycket av den i förhållande till hur mycket vatten han dricker. Han kan bli uttorkad då. Hästar med transportsjuka brukar vara uttorkade redan från början. Se till att han dricker bra. Gör han inte det måste han få dropp. Han måste dock få salt också, bara inte för mycket.
 
Sv: transportsjuka-hur akut?

Lägger in lite länkar:
http://hem.passagen.se/netil/fvanligaskador.html
http://www.agria.se/agria/text.nsf/printID/2955

Citerar:
"Tidiga tecken är att hästen lyfter överläppen, darrar, fryser och inte dricker. Därefter får hästen feber, ökad puls, näsflöde och hosta. Ju tidigare man upptäcker symptomen desto bättre, i långt gångna fall är prognosen dålig."
"Symptomen är hög feber och smärta, hästen står bredbent och vinklar ut armbågarna. Den gör allt för att minska trycket på lungorna så att andningen underlättas. Hästen brukar inte heller äta eller dricka och är hängig och slö."
 
Sv: transportsjuka-hur akut?

Tack för att du svarar! Jag har precis ringt djursjukhuset men vet inte om jag blev klokare av det, de säger att de är överbelastade, att jag naturligtvis får komma in med honom MEN att det innebär både stress o ansträngning för hästen som inte är gynnsam. Alternativet de ger är att vänta tills i morgon bitti och beställ tid, håll koll på honom under natten, se till att han dricker och lägg på honom täcke?? Han är ju kokhet, ska man verkligen täcka dem då?

Jag sitter och velar med att ringa jourhavande distriktare men jag vet inte om de tycker att man är helt fjompig. Usch, symptomen stämmer delvis men inte helt, har bara en dålig känsla i magen och den ska man ju gå på som regel sägs det.
 
Sv: transportsjuka-hur akut?

Du ska inte transportera en transportsjuk häst om den inte är i behov av intensivvård. Får han rätt behandling på plats av distriktare så kan du förhoppningsvis undvika det.
Du ska ringa distriktare på momangen, bättre ringa nu är 0330 och väcka. H*n har betalt för att ha jour och den sjukdom du misstänker är ju hyfsat akut. Får jag fråga mer exakt när hästen lastades, när den kom fram och hur långt den har åkt? Hur mycket har den ätit/druckit? Är den uttorkad?
 
Sv: transportsjuka-hur akut?

Han kom från England för snart fyra dagar sedan och hade åkt i ca 60 timmar, var tunn och jag tyckte att han såg ganska medtagen ut redan då. Ringde vet för rådfrågning när han efter ca 1,5 dag inte blivit riktigt pigg och hade problem att få igång magen, innan vet hann ringa tillbaka så hade i a f magen kommit igång och då tyckte hon att vi kunde avvakta med undersökning. Sedan dess har hästen varit oförändrat loj och inte velat äta mer än något kg hö/dag och bara petat i kraftfodret. Druckit har han gjort men för lite.

Hästen åkte med en välrenommerad firma, lastbilen såg fräsch ut och de andra hästarna som åkte såg ganska pigga ut, vet i o f sig inte om de åkt hela vägen. Min häst undersöktes av veterinär innan avresa allt enl bestämmelserna men jag tittade på det protokollet och de kollar ju inte mycket kan jag säga.

Jag har precis kommit in efter att ha suttit och vakat i några timmar på en stol i hans box. Distriktaren var här och tempade, gav smärtstillande plus antibiotika i injektionsform OCH dropp. Det är rätt obehagligt att sitta med en häst som sitter fast i en dropp påse. Vi klarade nästan hela påsen, ända tills han hillade in slangen i vattenkoppen och drog kanylen ur läge. Men det var ok enl vet, han har fått i sig tillräckligt med vätska. Piggnade till betydligt efter bara ca 10 minuter, ögonen blev klarare och han tuggade i sig en halv bal hö på dessa knappt två timmar. Nu i slutet blev han plötsligt tvärtrött och ville ligga ner, jag tror att det är som han är trött efter maten bara, hoppas att jag har rätt.

Nu är det bara att vanka av o till fram till kl.07 då han ska tempas innan jag ringer veterinären. Denna behandling går på nästan 4000 kr, trist när man fortfarande är inne på karenstid på tecknad försäkring... Men nu gäller det ju främst att han ska bli frisk, betalningen får man oroa sig över sen. Veterinären säger att vi har en god chans eftersom vi troligtvis har satt in behandlingen i tid, vi lär se det redan i morgon.

Tack för dina råd i natt:bow:
 
Sv: transportsjuka-hur akut?

De fall av transportsjuka jag har stött på/hört talas om har ofta förlöpt ganska fort. Någongång har hästen avlidit inom några timmar och andra gånger har det varit kritiskt läge ca ett dygn innan det vände med hjälp av dropp och annan vet.behandling.
Skulle tro (helt ovetenskaplig gissning) att det är något annat din älskling åkt på. Men gud vet vad som nu försiggår i hans immunförsvar när miljön är helt ny plus att han säkerligen va helt slut efter resan.
Det där som beskrivt med utåtvinklade armbågar på hästar med transportsjuka är verkligen supertydligt. De ser ut som bulldog's med inåtroterade framben, andningen är rejält påverkad och hästen vill inte göra ett endaste dugg.

Hoppas du snart hittar lösningen på ert bekymmer och att han blir bättre snart. Jag håller tummen!
// G
 
Sv: transportsjuka-hur akut?

Han har svarat bra på dropp och antibiotika samt smärtstillande. Veterinären är på G hit igen för kontroll och nya injektioner men jag tror att vi lyckats häva, om det nu är det, den begynnande transportsjukan. Vi har blodprovssvar att vänta in också för att se att det inte är något annat allvarligt som fattas honom.

Man sitter ju här och blir väldigt upprörd på säljaren och veterinären som har godkänt att han fick resa i väg i detta skicket. Kan man anmäla detta någonstans så att de i England får vetskap om hur den uppfödaren arbetar och hur den veterinären har gett sitt godkännande eller funkar det inte att anmäla i annat land? Tycker bara att man borde varna andra från att köpa häst där. Jag köpte efter rekommendationer och för att säljaren har ett gott renommé i England. Kunde aldrig drömma om att hästen skulle komma i detta skicket. Man kan inte skylla transportören enl veterinär eftersom denna undervikt inte kan uppkomma på tre dagar!

Man ska inte ropa hej ännu men jag tror att vi ska klara honom, men håll kvar tummarna ett tag till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 117
Senast: animalasia
·
Katthälsa Vi upptäckte att våra två hankatter (ute&innekattter) har loppor, jahapp sa vi och behandlade det med frontline som vi köpte.. Eh...
Svar
9
· Visningar
4 469
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 116
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp