Transportsjukan...

caballus

Trådstartare
Snart börjar det bli dags att hämta hem min pålla, enda kruxet är att hon har 3000km att åka - och det enda jag kan tänka på är *transportsjukan, transportsjukan, transportsjukan*... :(

Inte världens kortaste resa hon har framför sig, men det finns ju dagligen hästar som reser betydligt längre. Vill ju givetvis inte åsamka pållan något ont, så vad kan jag göra för att hon ska få en lättare färd?

Det finns ju en massa tillsynsregler man måste hålla sig till, som tex stopp minst var 8e timme för att fodra och vattna (lär nog bli varannan timme för vår del snarare) och ett stopp efter 14 timmar då hästen måste vila 2 timmar, samt vila ett dygn efter 26 timmars färd.
Resan lär således ta flera dagar och kommer att utföras i flera kortare etapper, men vidare?

Inga problem att lasta på och lasta av eller häst som kryper under bommarna, men väl inne i transporten blir hon väldigt orolig och gnäggar oupphörligt. Har ju hört en del bra tips som att stoppa bomull i öronen för att minska bullret, men ska man då också stoppa bomull i munnen för att få en lugnare häst eller :angel:?

Vilket foder är bäst att fodra med? (har tillgång till vanligt hö och lusernhö). Ska man ge kraftfoder under resans gång, eller under nätterna då hon vilar i box i något stall utmed vägen?
Vad är bra att smaksätta vattnet med så att de dricker ordentligt? B-vitamin i flytande form, kan det vara bra till något? Elektrolyter... när ska man ge dem? Under resans gång också? Något för att skära bort stresstoppen och lugna hästen lite kanske? (absolut inte plegg el. dylikt, inte smart att ha en vinglig häst under transport).

Nä, fram med alla bra tips!
 
När transportörerna kör oerfarna hästar långa sträckor brukar ju hästarna få stå lösa (ibland "brett"=två spiltor eller vad man ska säga) och få hö på golvet (undvika transportsjuka). Erfarna hästar får ju stå uppbundna och får hö och vatten i "krubbhöjd".

Om du åker trailer (boogie för allt i världen) kanske du kan plocka bort mellanväggen och låta henne stå lös? det beror väl kanske lite på hur hon åker bäst iofs.

Ta med dig ett par dunkar av "hemmavattnet" för säkerhets skull om du är osäker.

Jag gav min shyfeeder (leder och muskler) och e-vitamin (muskler) när han åkt från södra Frankrike till Sverige. Att röra på dom är viktigt också! Min var väldigt stel när han kom fram, men då var han ju väldigt oerfaren. De andra hästarna i transporten verkade vara i tävlingsskick. Elektrolyter ger du om hästen svettas mycket (det är ju då den förlorar salt), också i förebyggande syfte om du tror hästen kommer förlora mycket vätska.

Om hästen är van att åka trailer ska det nog inte bli några problem!
 
Hö i transporten bidrar till sämre luft och är en stor utlösande faktor till just transportsjuka.
 
Tänkte också på det där med att plocka bort all inredning och låta hästen åka som den vill, men sen kom jag på att den transporten vi ska åka med har FASTA mellanväggar... Ska försöka låna någon annans transport som jag vet kan plockas tom på allt skräp, men det är inte säkert att det går.

Hon har åkt både släp och buss förut, men bara korta sträckor på några timmar max, och då vart det gnäggningar, stampningar och en dyblöt häst som kom fram... så elektrolyter, mycket vatten, Shy feeder B och E-vitamin är nog ett krav. Förhoppningsvis så lugnar hon ner sig efter ett par timmar iallafall... man vet aldrig.

Tack för tipsen jag fick av dig förra gången jag hade en tråd liggandes ang. detta - har kontaktat JR och fick mycket hjälp! :bow:
 
Vi har troligen förvaringsutrymme för hö i bilen så det kommer nog inte bli ett problem på så sätt, men å andra sidan ska hästen åka bra många timmar om dagen... lasta ut och fodra då? Räcker det?

Tänkte så att man inte gör fel åt andra hållet och rubbar hästens mag-tarm balans eller så...?
 
Jag skulle försöka åkträna en del med henne om jag var du. Bara åka en kort bit (10 minuter, den dimensionen på det) och sedan lasta av igen så att hon blir lugn/are på transporten. Ta med en hästkompis de första gångerna så kanske det inte blir lika mycket gnäggningar, när hon sen ser att det inte är så farligt så börjar du köra henne själv. Eller så kanske du redan gjort?

I enkelaxlat släp ska du nog inte låta henne stå helt lös dock, för det kan nog bli alldeles för ostadigt. I ett tvåaxlat släp borde det funka utmärkt! Och enkelaxlat släp är ju inte tillåtet i tex Tyskland, jag vet inte hur det är när släp+bil är registrerade i ett land där det är tillåtet dock?

Ja, han är ju ganska pratglad, om både det ena och det andra. ;) :smirk:
 
Att åkträna är ju givetvis den smartaste varianten... men jag är ju här och hästen är ju där..? :confused:
Visst skulle jag kunna be någon där att åkträna med henne lite, med risk att hon då istället blir svårlastad el. dylikt (litar inte riktigt på deras metoder att lasta en häst överhuvudtaget) och att åka med en svårlastad häst genom hela Europa... ingen hit heller.

Lasttränat har vi gjort en hel del och där är det absolut inga problem just nu, och hon har varit ute och åkt både själv och med sällskap, det spelar henne ingen roll för hon är konstigt nog inte så fäst vid andra hästar... :crazy:. Åker jag med i transporten är hon hur lugn och fin som helst, men tror inte att det är ett alternativ överhuvudtaget (olagligt?).

Vi kör med boogie i vilket fall som helst, men troligen så blir det ju med just det släpet som inte går att tömma... går inte ens att skjuta sidoväggen åt ena sidan mer än den bakersta biten :mad: :mad: :mad:. :p

Äsch.. vad jag gnäller egentligen. Det ordnar sig nog, får hålla tummarna, det brukar ju funka. :angel:

Ja, pratglad var han ja :o och nu talades vi bara vid genom luren... får se om jag får krupp eller inte hela vägen från Hamburg till Stockholm. :angel:
 
Kolla upp så det inte är olagligt att åka med lös häst i transporten i de andra länderna. I Sverige får du inte ha vuxen häst lös i vanlig transport. Skulle aldrig våga åka med lös häst så långt. Skulle hellre skicka med transportfirma el hyra en liten lastbil.
 
Jag har hört att transpotrsjuka inte är så vanligt idag bland annat för att hästarna kan röra på huvud och hals i transporterna. Då kan de tex hosta upp evetuellt skit de får ner i halsen som inte hör hemma där.

Tempa också hästen varje gång den får lämna transporten. Feber är ett tidigt tecken på transportsjuka, eller att hästen inte mår bra. Se också till att hästen får röra på sig ordentligt när den lämnar transporten. Skritta och trava den.

Desstuom tycker jag att du ska dra ner på kraftfodergivan under resans gång. Hästen rör sig inte så mycket och behöver därför inte så mycket energi.

Ytterst är det du som avgör hur du vill göra. Lita på din instink, det är du som känner hästen bäst.
 
Att ha hästen helt lös i transporten resp att åka med är ju olagligt därför att det är farligt. Om det är tillåtet i vissa länder betyder ju inte att det är mindre farligt, eller hur.

Skulle jag köra häst så långt för första gången så hade jag ringt och snackat med min veterinär och hört om hon har några tips inför resan.
 
Visst, jag vet att det är olagligt i att åka med vuxna hästar lösa i transporten, och hade inte tänkt göra det heller, främst då eftersom den transport vi ska åka med har fast inredning.
Tänkte bara om det skulle vara smart att åka med hästen i en helt tömd transport så den får plats att röra sig (uppbunden dock).
Fast då finns det antagligen risk att den halkar omkull vid inbromsningar eftersom den inte har en bom som tar emot framtill.

Jo det där med att fråga veterinären var ju absolut inte en dum tanke, fast jag måste hitta en veterinär som förstår sig på hästar först (har varit overksam i Sverige alltför lång tid).
 
Ja, det där med kraftfodergivan har jag funderat på en hel del.
Jag överväger att slumpa den helt, har ju hört någonstans att det inte skulle vara bra att ge kraftfoder innan transport, och således borde detsamma gälla även under transport, ju. Fast det är bara en hörsägen, vet inte om det stämmer eller inte.

Lita på instinkten är väl det som gäller i slutändan, men jag skulle vilja förbereda resan så väl att jag kan genomföra det min instinkt säger åt mig att göra ifall det skulle komma till kritan :idea:
 
En av mina hästar står med transportsjuka efter en resa i helgen.
Det du kan göra är att se till att hästen får ordentligt med frisk luft och att den inte blir stressad och att den inte har en infektion liggande i kroppen. Ta ett blodprov och kolla innan ni åker. Visar provet att hästen har den minsta lilla infektion så vänta med att resa till den är helt pigg. Troligvis hade min häst en infektion liggande innan vi åkte som nu utlöstes av resan.
Håll koll på tempen och se om hästen får hosta. Märker du dte minsta lilla att hästen bli sjuk så kontakta veterinär omedelbart.
 
Oj :o
Hur mår hästen nu?

Tänkte åka hela resan med luckan baktill öppen iallafall, så att det blir bra med frisk luft in i transporten.
Hästen ska ju få blodprover tagna innan resan, så att begära ytterligare ett för att se om hon har bacillusker eller virus i blodet ska nog inte vara så svårt.
Men det där med att se till att hästen inte stressas... det är nog det jag oroar mig för mest. Hon blir stressad när hon åker transport, gnäggar oupphörligt och svettas rejält. :crazy:
Är det en kort resa brukar det nog inte vara problem, men ska hon stå och hålla på så under hela denna långa resas gång lär hon dra på sig en infektion pga stress enbart.

Tack för tipsen!
 
Hon mår bättre och bättre.
Men i måndags måde hon inte bra då stod hon med kraftig vätskeförlust och hög feber och hosta. Behandlades med finadyn och pencillin och fick 15 l dropp. Även i tisdags fick hon medicin rakt in i blodet men sen dess har hon börjat drick och äta lite smått och igår fick jag äntligen i henne kraftfoder så imorse såg hon betydligt piggare ut så nu verkar det som om det ska gå bra.

Lycka till med din häst! Jag hoppas verkligen att den klarar resan och inte blir sjuk.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
937
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 432
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Jag ska köra en längre sträcka med häst och vill veta hur ni gör för att få resan så bekväm och bra som möjligt för hästen. Räknar...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Rouise
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 305
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp