Transportskydd el lindor.

L

Linkan

Vad föredrar ni när ni transporterar era hästar? Använder ni transportskydd eller lindor och boots? Gör ni skillnad om det gäller kortare el längre transporter? :confused:

Den som inget frågar får inget veta!
 
Jag använder alltid transportskydd på hästarna när jag transporterar dom.
 
Jag använder ingentin mer än möjligtvis ridskydden på mina hästar när jag transportar dom. Anledning är att de blir jättestökiga och trampar omkring och försöker bli av med "detta äckliga" och jag resonerar att då är skaderisken ännu större än när de står som ljus utan skydd!! =)
 
Jag ska transportera häst 50 mil, jag föredrar nog lindor och boots men jag har transportskydd redan. Mina lindor är nog för korta för att räcka som transportlindor och boots har jag inga. Det är så himla många utgifter nu i början när man skaffar häst så det vore skönt att slippa några. Sen är hästen barfota när den ska transporteras så boots är väl inte jätte nödvädigt? :bump:
 
jag använder skydd, de är enkla att slänga på och sitter oftast där de ska. Har nyss köpt nya höga skydd oxå, har inte hunnit använda dem ännu. har jag en häst som är väldigt rörlig i transporten så slänger jag på boots under skydden.
 
hur kan någon föredra lindor!? om hästen HATAR transportskydd då kanske det är bättre med lindor men jag är ÖVERTYGAD om att lindor skyddar sämre än transportsydd och skulle inte transportera med lindor! min häst tycker inte transportskydd är otäcka heller... MEN, transportskydden måste ju vara tjocka och rejäla, nått tunntjafs ger ju inte så mycket... Dessutom så är det ju mycket lättare att få det bra med ett par transportskydd man bara smäller på, det går snabbare och jag behver inte vara orolig att lindan skall gå upp och trassla runt benen. ett transportskydd kanske lossnar eller så kan dom trampa av sig det men då kan det ju inte trassla runt benen..


jojojo.. nu lät det som att jag hoppade på och idiotförklarade de som använder lindor, var inte meningen! :cry:
 
Jag tycker att lindor ger bättre stöd för benen och skyddar bättre mot stötar än vad transportskydd gör. Men jag håller helt och hållet med dig om risken att lindorna lindar upp sig. Sen är ju transportskydd väldigt mycket enklare att ta på och av. Ja det finns för och nackdelar med allt. Jag vet inte om jag nånsin kommer bli klok vad gäller det här :p
 
Jag änvänder bara boots på en av mina hästar har aldrig haft transportskydd innan vi köpte henne. och hon fick panik :( när vi provade transportskydd.
på den andra hästen använder jag låga transportskydd fram och strykappor bak.
 
Alltid höga transportskydd. Skulle aldrig våga linda om det inte var "kris". Måste tösen stå smalt (ingen gummivägg) om hon ska åka med ngn annan har hon skydd och boots bak då hon lätt trampar ner skydden (är väldigt tjocka och stadiga...) men eftersom hon trivs bäst brett så brukar vi undvika det.
 
Jag hade transportskydd, tycker det är smidigare än att stå och linda ben när man har bråttom, det är kallt mm.
 
Min gillar inte ens att ha vanliga strykkappor bak, så han åker oftast utan bak och med transportskydd fram. Gäller det längre resor så har han skydd runt om.
 
Jag använder alltid tranpsortskydd, förutom på en häst, ett sto :smirk: Hon klarar inte av tranpsortskydd drar allitd av dom och tar sönder dom och är allmänt orolig i transporten. På henne använder jag lindor + boots.

Men i vanliga fall är det mycket enklare och mer praktiskt med transportskydd, lindor tar längre tid att sätta på och ska rullas ihop sen o.s.v.

Angående vad som skyddar bäst vet jag inte men jag tror faktiskt inte att det är nån större skillnad. (i af inte på det sättet som jag lindar)
 
jag har alltid transportskydd på mina då de åker transport.
 
På mr skäck använder jag transoprt skydd på alla 4:a men på russet använder jag skydd fram lindor bak
 
låga transport skydd fram och bak, hon blir jättearg när man tar på bak, men gång på gång på gång kränger vi på henne dom, skulle aldrig drömma om att köra henne utan skydd på alla fyra benen.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
769
Senast: LenaH
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
648
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 484
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
630
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp