Bukefalos 28 år!

Transportskydd!

caballus

Trådstartare
Måste ha ett set höga transportskydd som man kan frakta hästen lååååååååångt med, utan att de halkar ner eller skaver.

Några tips om BRA sådana?


Såg ett par Shires idag, höga, som såg jättefina ut. Fanns givetvis i ROSA... Nån som har sådana?

Sveas, Bucas, Jacson, Hööks, mm... hur är dom?
 
Jag har hört att Mark Todd transportskydd ska vara ruskigt bra. Shires är typ en kopia på dessa.
 
Mark Todd är nog kanonbra, men över tusenlappen i inköp.

Fler tips?

Alla har väl ett par transportskydd liggandes hemma, så berätta nu! Vilka skydd har ni, för och nackdelar?
 
har bucas... låga. funkar bra, hon har åkt 2 timmar med dom som längt, men dom halkar inte ner. dock så sparkar hon väääldigt mkt stundtals så det har hänt att bakbens skydden har vridit sej lite. ca 600 kr betalde jag. (4 stycken)
 
har bucas... låga. funkar bra, hon har åkt 2 timmar med dom som längt, men dom halkar inte ner. dock så sparkar hon väääldigt mkt stundtals så det har hänt att bakbens skydden har vridit sej lite. ca 600 kr betalde jag. (4 stycken)
 
Bucas långa har jag, helt outstanding! Bra passform, glider inte, snurrar inte och hästen svettas inte om benen.

Inte ens om de hoppar runt och kickar elelr tökar vid lastning så rör sig skydden.
 
Jag har oxå sådana och har haft i flera år. Tycker att de är toppen, dock är de nya lite mindre än de gamla. De gamla jag har är säkert 15 år och tunnare än de nya.
 
Ellos, jaja, jag vet att det är en katalog med kläder...dom har höga transportskydd för 299 och dom knäpper man "för sista gången" ovanför framknäet....med hål för knäet... :confused:
 
Ellos, jaja, jag vet att det är en katalog med kläder...dom har höga transportskydd för 299 och dom knäpper man "för sista gången" ovanför framknäet....med hål för knäet...

Men det är ju just KNÄET (på frambenen, och hasen på bakbenen) man VILl skydd med långa skydd. Har man HÅL för knäet kan man ju lika gärna ha korta skydd?
 
Jag har ett par av okänt märke som jag köpte på en mässa för ett antal år sen. Dom är väldigt snygga, höga, och tjockare än Bucas, dom tycker jag är alltför tunna! Ska dock köpa nya, funderar på Mark Todd.
 
Bucas tycker jag är det sämsta som finns, dom kan inte skydda mycket om något händer, tunna som sjutton är dem ju! Funkar på hästar som står stilla i transporten, min galopperar dock runt där inne :crazy:
Jag tänkte köpa Mark Todd men dom var så dyra, köpte BR-skydd istället, superbra med världens grepp i kardborrebandet, dom går aldrig upp. Dom kostade bara 500kr och min häst kan ha sådana fastän han är överrörlig i transporten. Iofs har jag boots under också, bara i fall att. Känns som en bra säkerhet tycker jag! :)
Har de vinröda TM transportskydden från Hööks, de är helt okej, lite massakerade efter att ponnyn har studsat fram och tillbaka på vägen till transporten. De är lite väl tunna i det yttrematerialet.
Equi-Gard skydden är väldigt tåliga, lite tunn-stoppade men väldigt rejäla ändå.
 
Okej, en massa bra tips! :)

Mark Todd skulle det nog bli om jag hade kassa till dessa skydd, så jag funderar nog vidare på Shires-skydden. De SÅG väldigt bra och rejäla ut iallafall!

Och nu kommer den stora frågan... vilken storlek?
De fanns i Small, Medium och Large.
Till min arab är det nog noll ide att ens tänka på large, men samtidigt har hon smala, graciösa ben, och går med ponnystorlek på senskydd. Så då är frågan... hur stora är Medium och hur små är Small?
Har ju ingen möjlighet att prova dem innan transporten heller, om nu ingen råkar ha en liknande varelse i min närhet som vill agera provdocka? :idea:

Måste bara VARNA er! Blir det Shires-skydden så köper jag de ROSA :devil:
 
Jag brukar tänka att jag vill kunna få plats med lindor o boots under skydden, om din häst har så smala ben skulle jag ta medium. Min ponny fick ha Large i dem från hööks för jag vill kunna ha lindor under.
 
Jag tycker att Bucas höga skydd sitter och skyddar riktigt bra. Inte är de särskilt tunna heller (kanske en äldre modell? De är ca. 4 år.).
 
Jag vet inte riktigt hur gamla mina Bucas är, inte jättegamla men det är inte årets (jag fick dem i somras, då var de oanvända och bara provade, men vet inte om de var köpta 2002 eller 2001). Och de är INTE tunna? Och jag har en som är en MARDRÖM att lasta, dvs det går rätt vilt till. Och inte ett märke på skydden. Han körs broddad när det är den säsongen och inte ens med brodd är det något märke på skydden eller är någon risk om han slår i.

Så endera är det olika på olika modeller och åtgångar, eller så är synen väldigt olika =)

Mina är för gröna, kompisen har också Bucas hellånga, men de är av en TIDIGARE modell och DE är betydligt tunnare/sladdrigare och är heller inte riktigt likadana i utformningen och dessutom har de annorlunda knäppning (knäpps med övre rem med, vilket jag inte har på mina)
 
Jag har arab, med smala små arabben. har PONNY i senskydd etc, och small i boots. Han har också storlek Small på transportskydd. Finns det ponny, cob, full så har han ponny. INGA problem att få plats med lindor/skydd under, men är han 'naken' under så får man lägga skydden en del omlott när man spänner (mycket kardborre 'över' blir det.

Så jag skulle ta small..

Jag vet inte var du bor och du bor garanterat inte nära mig (jag bor inte nära NÅT tror jag? *s*) men annars hade du gärna fått använda min herre som provdocka ;)
 
Jag tror mina Bucas är av samma årgång som dina.

Som du säger så är mina verkligen inte sladdriga, snarare styva (man kan t.o.m. ställa dem upp).
 
Står om jag ställer dom, det gör dem. Men min häst galopperar i transporten, in i transporten håller de säkert. Men inte i. Tycker inte Bucas är nåt att hänga i julgranen öht :p
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 400
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 128
Senast: Djurvän
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 008
Senast: monster1
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 198
Senast: Mickizz
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp