Bukefalos 28 år!

transportskydd

Jag transporterar sällan långt (tar ca 30 min till min tränare) och jag använder inte transportskydd för att det kan vara irriterande för hästen (txe det blir för varmt om benen och det börjar klia). Min häst står väldigt stilla och han har inte trampat sig. Smaksak, och om hästen råkar trampa sig rejält så måste man ha väldigt bra kvalite annars så trasar skydden bara sönder. På gott och ont är jag utan men det har gått bra.
 
Om man inte vill ha söndertampande hästben :smirk: ,
Jag skulle aldirg åka utan transportskydd / Lindor.
Även om hästen står helt stilla i transporten eller bara ska åka en kort bit , vet man aldrig vad som kan hända.
Och hur kul känns det om man vet att man kunnat unvika en skada som skett i transporten om man haft transport skydd.
 
vi har alltid transporterat våra sommarpollar utan några skydd. Visst har det aldrig varit särskilt långa sträckor, men är det värt att köppa några par billigare transportskydd, eller är de så dåliga att det inte hjälper?
Vi äger ju inte de pollar vi har och har de bara över sommaren, om ens hela sommaren.
(Jenny som vid föra sommaren fått stora skuldkänslor av att hästarna åkt utan, men aldrig förståt om skydd i transporten gör så mkt eller ej)
 
Eftersom vi bara transporterar kortare sträckor och inte äger hästarna heller, men ändå gör det med tre hästar fram och tillbaka varje sommar så vet jag inte om det är värt att köpa egna skydd? om ägaren anser att det inte är krävs så har jag litat på det.
Dyrare skydd som antagligen även är bättre är inget jag känner för att betala på mitt fattiga barnbidrag, och på dig låter det som om de billiga är bara skitsaker. Våra hästar har som tur alltid varit väldigt snälla i transporten, men om de ändå skulle råka trampa sig av att tappat balansen eller annat så kanske det är värt det... hmm..
 
Kör min häst mycket och har långt till träning och tävling, använder alltid transportskydd +/- diverse lindor, boots och benskydd.. han står allt som oftast still i transporten men jag vill minimera rikserna för tramp- och sparkskador. Särskilt väl inpackad är han på vintern då broddarna sitter i och ja, jag skulle hellre ta ur dem, med det tar tid och är besvärligt. *peppar peppar* har han varit förskonad mot skador i transporten, i hagen däremot har det blivit en del sår...
 
men även om skydden trasas sönder så måste det ju vara bättre än om de trampar sig direkt på benen?

jag skulle nog aldrig köra en häst utan skydd. det känns som om det är något som är lätt att förhindra. det är onödigt att ta risken
 
Lindor och paddar funkar också jätte bra :) , Bara padden går långt ner.
Men vem har sagt att billiga transport skydd är dåliga , Kan fungera jätte bra som skydd :)
 
Jag tycker du ska rådgöra med hästägaren om ni behöver
skydd på hästarna under transporterna eller inte. Annars
finns det ju typ billigare transportdamasker på Börjes för
runt 140:-, ett annat alternativ kan vara paddar och lindor.
 
Vissa försäkringsbolag kräver att hästen har transportskydd (och även transportgrimskaft och lädergrimma) för att försäkringen ska gälla under transporten.
 
Nu när Martinique är lättlastad, så kommer hon vara paketerad in till benmärgen :crazy: :D
Säkra transportskydd mot tramp m.m., och gärna ett fint täcke... :angel:
 
Har kört med ett par billigare skydd ( shires 400.- för fram och bakpar) som blev söndertrasade när hästen blev orolig i transporten. Investerade därefter i ett par lite dyrare skydd och de har jag haft ett tag nu på flera hästar och de fungerar utmärkt. Det är ibland dålig ekonomi att köpa dålig kvalite- det är bättre att lägga ett par hundralappar extra på skydd som fyller sin funktion och som tål att hästen " sliter" på dom. Billigare skydd fyller möjligtvis en värmande funktion på en häst som trasslar upp ev. stalllindor... :rofl:

Jag skulle aldrig våga linda min häst i transport av säkerhetsskäl; vad händer om de lossnar eller om han fastnar i dom? Det är ju som tidigare inlägg påpekat för alla eventualiteter som man har tranportskydd mm. Även om min häst står ganska stilla så kan det ju uppstå situationer då han inte gör det...
 
Hästägaren är i detta fall en ridskola, och alla deras hästar värkar åka utan någonting. Men att fråga skadar nog inte, absolut med vad skimmer säger, att försäkringen på hästen kanske inte gäller annars, vilket de ändå borde bry sig om.
 
Slutsats: billiga skydd är bättre än inga, höra med ägarna hur de vill göra, bryr de sig inte eller säger att det inte spelar någon roll så smugglar jag bort hästarna innan lastning och smugglar på dem egenköpta skydd.
 
Jag brukar linda pållen pm vi ska åka långt annars åker han utan för han står så stilla. Jag tycker bättre om lindor än trspt skydd för att lindorna är smidigare och jag tror hästen störs mindre av dem än skydden som ofta är rätt stora och klumpiga.
 
Jag använder alltid transportskydd på min ena häst. Hon är lite fummling och så med benen så är det nog ganksa lätt hänt att hon trampar sig i transporten eftersom dom måste "spjärna" upp sig i kruvor och liknande osv.
Min shettis får tyvärr åka utan vilket jag inte gillar. har inte hittat några transportskyydd som passar henne. och alla lindor åker bara ner. Då anser jag att det är säkrare att åka utan än att hon trasslar in sig i lindorna.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Finns det något man kan göra åt mossa i gräsmatta? Jag har egentligen inget emot mossan (mjukt och vackert), men det är så tungt med...
Svar
9
· Visningar
62
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 294
Senast: Badger
·
Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
775
Senast: LenaH
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp