Bukefalos 28 år!

Transporttips!

S

SofiaH

Jag skulle vara tacksam för alla tips för hur jag enklast ska få min förut snäll-lastade fjording som börjat vägra att gå in i transporten. Även tips om övningar inom ledarskap är önskvärt. :)
 
" gå mot transporten,gå inte in i den,men backa hästen igjen när du kommer närmare transporten.gå åter fram igjen och backa tilbax igjen,håll på så her till du märker att hästen börjar ge efter,den märker att det är bättre och lättare att gå på transporten än att vägra för då får den gå fram och tilbax hela tiden.dette gjorde kompisen på min häst då han absolut vägrade att gå på transporten,hon hållt på karnsje med 4-6 backningar,så gick han så snyggt på så
 
Tackar!

Verkar helt klart att testa. Bara att hoppas att jag är envisare och segare än honom :)
 
Motar in knasponnyn med en lina runt rumpan, från början så hade vi två men nu räcker det med en. Så fort hon känner linan på rumpa så går hon in och ställer sig. Är noga med att ge henne en eller två chanser utan lina först. Håller inte på mer än max tio minuter.

Har man en hungrig häst och egen transport så kan man testa att vänta ut och sedan servera kraftfodret i transporten och göra så varje dag en period.

Min är tyvärr inte hungrig och kan stå utanför hela dagen om det nu ska vara så.
 
Träna mycket horsemanshipövningar - 7-games - runt transporten. Låtsas att den inte står där. Gå runt den, spring runt den, spring över rampen, longera honom så han får sprigna över rampen, låt honom gå mellan dig och transporten - utan att nudda dig, han skall välja att hellre nudda transporten osv. Använd fantasin!

Lycka till!

/Frida :banana:
 
Linor och krusandew fungerar tyvärr inte alls. Jag har försökt med alla vanliga trixs. Den här hästen har bestämt sig för att inte gå in...enbart dumhet. Juh mera man bråkar med honom desto mer sätter han sig på tvären och tillslut ar det verkligen kört. 500kg gör man inte vad som helst med.
 
Det är precis sånna här tips jag tror att jag behöver. Att bråka fungerar absolut inte på honom. Han blir tio ggr envisare och ännu mer bestämd att inte gå på.
 
:rofl:

Säg det till min ponny, sånt går hon inte på.

Näh lägg linan på rumpan så knatar hon in. Inget våld.
 
Linor skiter han blanka f_n i. Känner han en lina så trotsar han den. Mutor skiter han i. Mota honom går inte för han bara backar. Vi har varit 4 hästvana personer som försökt alla medel att få in hästen från en träning och det slutade med för att få hem hästen att lina honom från vardera håll samt lägga en lina under rumpan på honom o över ryggen o till frambommen för att få kraft.Min häst ska gå in genom egen vilja och jag ska kunna lasta honom på egen hand. Jag vill inte vara beroende av någon annan och massa tvångsmetoder då vi ska iväg och träna mm.
Ne jag behöver tips på hur han ska gå in genon att tro att det är hans eget val...lr rättare sagt det ska va hans eget val.
Jag har gett upp allt vad linor och mutor heter för det kommer man ingen vart i längden på. Om man nu får in hästen så anser inte jag att man vunnit ronden. Jag har vunnit när min häst gör saker som jag vill på hans egen vilja. ;)
 
Vi gjorde så här första gången vi skulle lasta våran unghäst.
Vi har ju en "tork" (han är ju bonde som äger hästan) vi ställde transporten i slutändan av Torken (man kan åla rakt igenom den osv,den har även två portar.
Vi hade massor med morötter och havre längst fram,vi hade beslysning i tranporten,mörkt i torken,vad va mysigaste att gå till? jo transporten :idea:
Vi har aldrig haft problem att lasta honom,denna gång gjorde vi just så här för att vara på säkra sidan,att han inte kom lös (det va en riktig trotts period han hade).
Idag springer han praktiskt taget in i transporten,han älskar att åka ut och tävla och träna,han älskar att visa upp sig :love:
Han blir även avnundsjuk om stallkompisen får åka iväg och inte han...
Men det är ju inte alla som har en tork precis att använda,så jag tycker att du ska göra som de andra sa,longera, leka runt tranporten,backa mm.Jag vet en som faktiskt fick lov att rida in en häst i transporten! men som sakt hur säkert är det? :crazy:
Men iaf LYCKA TILL!!!!
flörresten varför inte testa å backa in honom i transporten,det kanske är så att han vil åka backlänges?? hihi :D :angel: ;)
 
Hehe ja vem vet. Jag har iofs testat det oxå. Jag säger som du...att leka in honom o få honom att skälv vilja dit verkar va det bästa. Jag ska få hjälp av min kompis i helgen så vi ska trixa lite o se vart vi kommer.
Som du sa...rida är juh en metod men jag vet inte om jag vill utsätta mig för det och är jag dessutom själv o ska lasta sen...vem stänger transporten????
 
Du har inga problem med att hästen går åt sidan på rampen?

Har/hade det med min pålla, som nästan är OMÖJLIG att lasta om transporten står "fritt", hon backar, går åt sidan och håller på, rent trots. Hon är inte rädd eller nåt i den stilen.
Linor funkar inte heller då, hon stegrar rätt upp.

Däremot när vi backar upp transporten mot t.ex ett stall med två dörrar som går att stänga, som man stänger mot transporten, och sen visar linorna går hon in direkt. :devil: Hon vet ändå att hon inte har någon chans.
 
Oho försök det med ett ponnysto :rofl:

Allt kan tyvärr inte vara roligt men man måste ju lyda matte ändå. Ponnyn vet att in i transporten kommer hon förr eller senare och det är mkt lättare för alla om hon bara knatar in själv. Men det passar inte så då lägger vi en lina runt baken och sen går hon in, behöver inte ens trycka :devil:

Naturligtvis får hon chans att välja att gå in men jag håller INTE på mer än tio minuter, har bättre saker för mig. Som att åka dit vi ska.

Men alla hästar och mattar är ju olika. Den dagen jag har råd med egen bil och transport så ska vi träna så att jag kan skicka in henne. Men idag måste jag ändå ha chaufför så då fungerar det med linan.
 
Du verkar ha svårt att förstå att min häst har noll respekt för linor...han är inte rädd för fan själv. Det han lyssnar bäst på är när vi är själva och ingen bråkar med honom. Men vissa saker går han bara inte med på. Han är otroligt stark, både kroppsligt o i huve. Han går inte på vanliga trix och linor är något han för länge sen nobbat. Skulle vilja se dig med min pålle så skulle du fatta.
:devil:
 
Jo då...visst har jag dom problemen om han nu skulle ta sig så lång som upp på rampen. Oftast står han som fastfryst innan den och blinar lite o ser ut som han står o ler bara. Det gör mig inte lite frustrerad. Som du säger att backa till en stalldörr är en bra ide :idea: om man har möjligheten. Hemma har jag det men när jag tränat då??? Då har jag ingen stalldörr. Jag vill kunna åka själv, bara hästen och jag, och åka o träna lr vad jag har lust med :crazy:
 
Hmm nej jag är inte trögfattad, jämför bara med hur min är. Och hon är definitivt inte rädd för något men har fått lära sig att gå undan för tryck. Därav den enkla lösningen med linorna. Handlar ju inte om våld, så skulle jag verkligen inte få in henne. Hon är ett benhårt, ranghögt sto som jag funderat på att sälja ett par gånger :crazy:

Men det problemet som du har är ju detsamma som jag har, bristande respekt för matte och vad matte vill. Det gäller att komma förbi "vissa saker går han inte med på" för det är egentligen inte acceptabelt. Och JAG låter mig inte hindras av sådant (längre).

Vilken metod som kommer fungera på din häst går ju inte att säga utan att känna den men jag skulle strunta i transporten och träna flytta för div olika tryck osv.

Respekten ska vara gentemot dig, inte linorna.
 
Hej jag hade en situation med en häst som inte ville gå in men han var inte rädd utan det var mer att han underhöll sig själv och hellre gick bakåt än framåt, löste det genom att driva honom framåt med en långPisk, och en trevlig person i andra änden. Mkt enkelt, jag gillar inte heller linor och hästen bryr sig inte om linor men det gick som sagt bra ändå. Så två mänskor en fram och en bak och en bestämd drivning framåt. Exakt tajming nödvändig dock och en redan existerande tillit mellan häst och pådrivare.
Lycka till! :)
 
Jag har försökt med den metoden me men spö är ngt han inte accepterar. Han svarar med tio ggr mer envishet om man försöker "mota" honom eller använda sig av andra liknande metoder :smirk:
Jaja...testa o se vad som funkar bäst e vad som gäller.
 
en ponny i vårat stall har tagit över sina ägare.

hon går inte på längre, och dom ger upp. hon slipper..

våran ponny har också börjar konstra något. tror inte det är något problem men iaf.. vi har alltid fått på och stängt innan vi har slutat, nej hon har inte vunnit över oss :D och det kommer hon inte får göra så länge ja e me :devil:

en person vi känner som håller på me mkt nh och så har sagt att man ska longera om hästen inte vill gå på, visst det tycker min älskling är skitkul, liten eller stor volt, samma sak, skakar på huvvet och drar iväg i galopp

linor = panik
longerpisk = blir ännu mer anti

man får gå runt, försöka, gå runt, försöka, jaga me grimskaft bakom och bli lite arg emmellanåt så går det

för oss brukar det funka om vi flyttar på transporten.
 
Jag har oxå hört av en kompis som delar stall med en nh-tränare att man hela tiden ska hålla hästen i rörelse och jag försöker och försöker men det är inte lätt när man inte har hjälp av andra. Har hästfolk i granngården men dom har inte alls samma syn som mig. Dom tycker att bråkar hästen så fram med spö och det avstår jag ifrån. Om du kan lirka fram nå fler tips så vore det jättesnällt
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 688
Senast: tuaphua
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Cs218
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 849
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp